Nooit knuffelen en niet aangeraakt willen worden

<p>Nadat ik gister gerustgesteld ben, dat ons meisje normaal gedrag vertoont bij het ophalen van kdv of oppas, mijn volgende "dingetje":</p><p>Onze dochter (nu bijna 9 mnd), knuffelt eigenlijk nooit. Als wij haar proberen te knuffelen, duwt ze zich af. Wilt allemaal dingen doen, spelen natuurlijk. Zelfs als ze ziek is, slaapt ze het liefst in haar eigen bed. De draagzak vond/vindt ze we oke, zolang er wordt gelopen.</p><p>Ze wilt wel graag vastgehouden worden in vreemde situaties of als ze dus van het kdv/de oppas komt of als ze moe wordt. Maar dan wel dat ze ergens mee kan spelen.</p><p>Ook wilt ze niet dat je haar handjes aanraakt. Bij ons trekt ze ze weg en kijkt moeilijk. Bij anderen huilt ze er soms ook bij. Als je aan een ander lichaamsdeel zit, trek ze zich ook (niet altijd) weg. Wij als ouders kunnen nog het meest aanraken, van andere mensen accepteert ze nauwelijks aanraking. Behalve als ze het zelf doet, want dat doet ze wel vaak: aan anderen zitten.</p><p>We weten al dat ze een gevoelig meisje is, heeft dit ook betrekking op aanraking? Ik vind het een beetje moeilijk soms. Je wilt graag soms met je kindje kunnen knuffelen... Ik ben soms ook angstig dat ze wellicht iets in het autisme spectrum heeft bijvoorbeeld, maar doordat ze wel juist heel erg veel contact zoekt/maakt en emoties oppikt lijkt dat juist weer niet logisch.</p><p>Iemand herkenning?</p>

Onze zoon vond knuffelen ook nooit leuk. Pas rond anderhalf jaar ging ie uit zichzelf knuffelen. Nu vooral als ie wat van me wilt of moe is ?. 

Sommige kindjes hebben dat. Kan later ook weer een echte knuffelkont worden.
Maar ik heb het inderdaad ook gezien bij kindjes met ASS waarbij het zich op deze manier in een vroeg stadium uitte. Bij meisjes is het vaak minder herkenbaar en opvallend.
Misschien dat dit weer meer de angsten vanuit je post partum depressie zijn?

Ik denk ook wel dat de angst wordt veroorzaakt door mijn PPD. Ik zoek vooral wat herkenning van 'gewone' kindjes die dit ook doen of deden.
Ons meisje heeft weinig andere kenmerken van ASS. Vooral juist het tegenovergestelde. Maar als je hoofd werkt zoals die van mij nu, dan zie je dat niet zo goed.

Snap ik! Volgens mij heb je gewoon een dochter die weet wat ze wil ;) ik heb er ook zo eentje thuis. Komt helemaal goed!

Heel herkenbaar, hier ook zo'n bezige bij. Wilde ook echt niet knuffelen. Ze zwaait me zelf met een grote glimlach uit als ik weg ga. Heel fijn natuurlijk, maar ik hou ook wel van een knuffel op z'n tijd ;). Ze is nu bijna anderhalf en begint nu met een knuffel en een kus. Maar nog steeds niet dat ze echt bij je komt zitten, hangen of liggen. Daar is echt geen tijd voor. Het komt vanzelf denk/hoop ik.. ;)

Heel herkenbaar hoor en absoluut niet druk over maken. Mijn zoontje van 1 jaar is een kindje wat overal bij wilt zijn. Zelfs de fles geven is een drama, want meneer wil niet stilliggen/zitten maar het liefst met fles en al spelen. Ik blijf het proberen, maar tot nu toe vindt hij de rust nog niet. Ook als ik weleens zin heb om te knuffelen heeft hij dat niet haha. Terwijl hijj op andere momenten het juist wel opzoekt (bijv als hij heel moe is). Ik zou me er niet druk over maken. Als ik je vorige bericht ook lees doe je het hartstikke goed! 

Terug
Bovenaan