<p>Nadat ik gister gerustgesteld ben, dat ons meisje normaal gedrag vertoont bij het ophalen van kdv of oppas, mijn volgende "dingetje":</p><p>Onze dochter (nu bijna 9 mnd), knuffelt eigenlijk nooit. Als wij haar proberen te knuffelen, duwt ze zich af. Wilt allemaal dingen doen, spelen natuurlijk. Zelfs als ze ziek is, slaapt ze het liefst in haar eigen bed. De draagzak vond/vindt ze we oke, zolang er wordt gelopen.</p><p>Ze wilt wel graag vastgehouden worden in vreemde situaties of als ze dus van het kdv/de oppas komt of als ze moe wordt. Maar dan wel dat ze ergens mee kan spelen.</p><p>Ook wilt ze niet dat je haar handjes aanraakt. Bij ons trekt ze ze weg en kijkt moeilijk. Bij anderen huilt ze er soms ook bij. Als je aan een ander lichaamsdeel zit, trek ze zich ook (niet altijd) weg. Wij als ouders kunnen nog het meest aanraken, van andere mensen accepteert ze nauwelijks aanraking. Behalve als ze het zelf doet, want dat doet ze wel vaak: aan anderen zitten.</p><p>We weten al dat ze een gevoelig meisje is, heeft dit ook betrekking op aanraking? Ik vind het een beetje moeilijk soms. Je wilt graag soms met je kindje kunnen knuffelen... Ik ben soms ook angstig dat ze wellicht iets in het autisme spectrum heeft bijvoorbeeld, maar doordat ze wel juist heel erg veel contact zoekt/maakt en emoties oppikt lijkt dat juist weer niet logisch.</p><p>Iemand herkenning?</p>