Norah wil niet meer tandenpoetsen...

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Norah is nu 9 maanden en heeft sinds ze 5 maanden is al tandjes. We poetsen ook al zo lang elke avond haar tandjes. Dat vond ze altijd erg leuk, helemaal geen probleem. Ook toen er een tandje moest doorkomen, deed ze gewoon haar mond open als we met de tandenborstel kwamen. Maar sinds een paar dagen houdt ze haar lippen stijf op elkaar! We krijgen de tandenborstel er echt niet in. Niet handig... Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt? En heeft iemand tips?

Groetjes,
Jamei

Hey!

Hier gaat het bij allebei met vlagen erg goed en met vlagen iets minder... ( Nina is 10 maanden en Thomas bijn   2,5 )
Wat hier altijd helpt op zo'n moment is hem een tandenborstel laten uitzoeken: Die van papa, mama hemzelf of die van Nina, of de electrische, hahahha! Hij voelt zichzelf erg stoer als ie de tandenborstel van papa mag gebruiken. En Nina geven we soms dan maar gewoon de tandenborstel in een knuistje en laten we even lekker weg kanebbelen op dat ding. Dan maar iets minder poetsen maar wel de tandenborstel in de mond gehad en per ongeluk iets schoongemaakt, hahaha! We proberen het vooral leuk te houden hier, en anders maar een dagje wat minder hoor...

Kus, marieke

Hoi,

Ja dat zijn lastige dingen, die volgens mij elk kind met periode's heeft, mijn oudste 2 in ieder geval ook, de jongste zal dat dus ook nog wel krijgen, maar je moet het wel blijven proberen, probeer er iets leuks van te maken, geef ze idd zelf een tandenborstel en poets je eigen tanden tegelijkertijd, waarschijnlijk probeerd ze je dan na te doen,pak daarna de tandenborstel evn over en poets in ieder geval de buitenkant na en waar je evt nog meer bij kan, echt dwingen gaat toch niet, probeer de suiker (voor zover ze dat krijgen te beperken) en doe wat je kan!
Of laat haar met een tandenborstel jou tanden poetsen vaak vergeten ze dan dat ze de lippen willen dichtknijpen en kun je zonder dat ze het echt merken de tanden poetsen,,zo deed ik het toen ze zo klein varen!
Maar goed een gaatje ontstaat niet in een paar dagen, dus het kan niet  geen kwaad, zeker omdat ze nog weinig of geen kiezen hebben op deze leeftijd!

Succes Gr MJ

Hoihoi,

Bedankt voor  jullie snelle reacties! Ik heb Norah gisteren een speeltje in handen gegeven, dat hielp ook. Ze vergat inderdaad dat ze niet wilde, haha. Vanavond ga ik jullie tips toepassen, met mijn eigen tandenborstel. Maar ik vind het vooral fijn om te lezen dat het een fase is en dat het dus ook weer voorbij gaat.

Groetjes,
Jamie

Hoi,
Onze jongste zoon is 9 maanden en heeft nog geen tanden (gelukkig!), hoef ik ook niet te poetsen. De oudste kreeg ook pas tanden een paar weken voor zijn eerste verjaardag. Onze oudste is nu ruim 2 maar vindt het poetsen ook lang niet altijd leuk.... maar ja, bij hem moet het wel uiteraard.
Ik zag net dat sommige mama's hun tandenborstel gebruiken voor de kinderen... laatst zag ik op tv dat bijna 90% van de volwassenen tandvleesontstekking heeft (zonder dit zelf te weten vaak) en dat dit besmettelijk is. Daarom werd afgeraden om elkaars tandenborstel te gebruiken, zeker door kinderen. Dus ik doe dat niet meer.
Groetjes, Noor mv Skip en Bo

Vanaf wanneer moet je eigenlijk tandenpoetsen, vanaf dat de tandjes erdoor zijn of totdat ze er helemaal zijn (hoe je dat weet, geen idee!)? Hoeveel tandpasta gebruik je eigenlijk voor 2 voortanden?  

Hier ook fleur die geen tandjes (meer ( wil poetsen, ze heeft er 2 vanonder en 3 komt er aan boven, ze drinkt op de dag wat sap dus ik wil ook elke dag poetsen, maar het gaat met moeite, ik heb hier net de tips gelezen en ik ga ook maar eens samen poetsen met haar, kijken of het helpt, ze krijft wel elke keer zelf de borsteltje in de handje en dat doet ze wel, ze haalt de tandpasta eraf, en das wel meegenomen! ik gebruik ongeveer een grote van een erwt aan tandpasta.. zal vast genoeg zijn..

Groetjes Debbie mama van Fleur 9 maanden

Ik beantwoord even mijn eigen vraag, ik heb net het cb gebeld en je moet beginnen met poetsen zodra de tandjes zichtbaar zijn, eerst alleen met het borsteltje, als ze daar aan gewend zijn ook een doperwt aan tandpasta erop. Zorg ervoor dat je ook altijd zelf (na)poetst, want je kind kan dat pas goed als ze tien jaar zijn! We gaan het vrolijk proberen, ben benieuwd wat mevrouw er van vind. Kan je er niet iets geks bij doen, liedje zingen, dansje maken, zodat ze het leuker vindt?

Terug
Bovenaan