Normaal bevallen van tweeling na keizersnede?

Hallo,
Ik heb een vraag. Ik ben de 1e keer bevallen met een keizersnede omdat mijn zoon in kleermakerszit zat (hij is nog steeds erg lenig). Nu ben ik voor de 2e keer zwanger - ik ben zwanger van een tweeling en ik vond dat de gyn. niet echt duidelijk over de bevalling deed. Ik ben bijna 4 maanden dus er is nog geen haast bij maar toch. Hij zei dat wij het daar nog maar eens goed over de wijze van bevallen zouden moeten hebben en dat als er 1 van de 2 verkeerd zou liggen (stuit) hij zowiezo het niet vaginaal zou laten komen. Mijn voorkeur gaat uit naar vaginaal bevallen - het is zeker geen pretje maar ik vond de operatie en vooral het herstel toch best wel zwaar van de keizersnede. Ik weet dat het ook moeilijk is om mensen die keizersnedes hebben gehad wee opwekkende middelen te geven en nu las ik dat tussen de geboorte van het 1e en 2e kind deze vaak gegeven worden om de geboorte van het 2e kind te versnellen en om de persdrang weer op gang te brengen. Heeft 1 van jullie ervaring of weten jullie er iets van? Graag jullie reacties. Gr. Chantal

Elke gyn heeft hier een iets andere mening over. Heb het er volgende keer over, ga anders eens naar een andere gyn. In een ziekenhuis zijn er vaak meer.

Ik ben nu 16 weken in verwachting van een tweeling. In principe gewone bevalling. Ik weet dat in Veghel stuitligging ook regelmatig een gewone bevalling is. De keus wordt met stuitbevalling echter heel erg bij de ouders gelegd. Risico's afwegen ed is dan best moeilijk. Ik hoorde ook van een drieling zwangermama dat het in principe een gewone bevalling wordt.

Dat de eerste vaginaal geboren wordt en de tweede met keizersnee kan idd zo zijn. Op voorhand is moeilijk te voorspellen hoe het tweede kindje zal reageren als er meer ruimte komt. Dwarsligging? Dan heb je weinig keus.

Wee-opwekkende middelen zijn in de ziekenhuizen folders van. Vrouwen die 42 weken in verwachting zijn worden ook "ingeleid". Ik kan me daar best iets bij voorstellen.

Ervaring heb ik (nog) niet. Dat komt hopelijk begin december!

Succes!!

Twee jaar en 3 maanden na mijn eerste keizersnee mocht ik gewoon bevallen van mijn 2de kind (ze zeiden dat er namelijk minstens 2 jaar tussen moest zitten, om een vaginale bevalling te mogen doen). Maar ik mocht maar 3 kwartier persen, want anders zou er te veel druk komen op de baarmoeder. Helaas lukte het persen niet binnen die tijd, mijn zoontje wilde niet zakken. Dus weer een k.s.

Nu krijg ik (binnen anderhalf jaar) mijn 3de kind, dit keer weet ik van te voren dat het een k.s. wordt. Wel jammer, maar ook wel prettig om van te voren te weten.

Mijn nicht is nu zwanger van 1 baby. Ze heeft aleen tweeling. Die zijn met keizersnee ter wereld gekomen. De vk gaf haar zeer weinig hoop op een normale bevalling vanwege de "wond".
Aangezien het bij jou andersom is, zou ik het zelfs niet vreems vinden dat ze je tegen 38 weken gaan inleiden om nog meer groeien te voorkomen bij jou, uiteraard ook ivm die "wond" weer. Succes.

Hoi allemaal,
Harstikke bedankt voor jullie reacties!Ik ga er inderdaad maar eens over praten volgende keer want het houdt mij toch wel bezig. Marissa inderdaad jammer voor je maar als ik weer een ks moet dan weet ik het nu ook liever van te voren. Nicky misschien heel nieuwsgierig maar maar ik vragen wat je uitgerekende datum is volgens mij schelen wij niet zo veel.Ik ben vandaag 17 weken (week 18 ingegaan) en uitgerekend volgens de gyn op 24 12 2004 maar hij zei dat ik rekening moest houden met begin december. Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Groeten Chantal

He Chantal,

We schelen inderdaad niet veel! 19 december is de datum. Maar inleiding zal voor 5 dec plaatsvinden. Onze dochter is met 40 weken geboren en woog 2650 gram. De gyn wil niet afwachten of de tweeling te licht wordt dus wil ze inleiden. Aangezien onze dochter van 5 dec is vroeg ik of dat dan 5 dec zou worden. Ervoor zei hij... Spannend hoor!!

hoe voel je je nu? Ik nog steeds prima, wel echt rust nodig. 's AVonds in bed voel ik regelmatig beweging. Meestal ga ik dus rond 21u plat. We zijn nu bezig met een kamer klaarmaken voor onze oudste. Die verhuisd naar de kleine kamer. Haar huidige kamer krijgt alleen nieuw zeil, bedje erbij en klaar voor twee. Ben jij al met de babykamer bezig?

Terug
Bovenaan