Normaal gedrag voor een dreumes?

<p>De laatste tijd maak ik me zorgen over de hechting van onze dochter van 17 maanden.</p><p>Ze wil nooit eens rustig op schoot zitten/knuffelen, protesteert en wil meteen op de grond en haar eigen ding doen.</p><p>Als we gaan wandelen gaat ze ook het liefste haar eigen gang en loopt ze heen waar ze zin in heeft. Negeert ons geroep compleet en als we haar gaan halen zet ze het op een krijsen. <br /><br />Het moment dat een van ons thuiskomt of haar ophaalt bij het KDV begroet ze ons met een grote lach, blije geluiden en komt op ons afgerend. Maar gaat daarna net zo snel weer door met waar ze mee bezig was. Soms is het zelfs drama op het KDV als ze mee naar huis moet.</p><p>Is dit normaal gedrag voor een dreumes en ben ik een te bezorgde vader? Of zou er toch iets aan de hand kunnen zijn?</p>
 
Heel normaal gedrag. Mijn zoontje is nu bijna 2 jaar en heeft dit ook al maanden. Wil niet knuffelen ed (alleen s ochtends lekker op bed), maar wil vooral lekker zijn eigen ding doen. De situatie die je omschrijft bij het kdv herken ik ook. Dir is nu inmiddels over, maar heeft bij ons ook even geduurd. Nu komt hij naar ons toe en wilt meteen mee naar huis of we moeten even zijn werkje komen bekijken wat hij heeft gemaakt.
dat weglopen hebben wij vanaf begin af aan meteen opgezeten, willen niet hebben dat hij zomaar ineens de weg op rent oid. Inmiddels luistert hij daar ook goed naar.
wat ik dus wil aangeven is dat het herkenbaar is en dat ook dit weer fases zijn haha
 
Gelukkig maar.
Hoe hebben jullie het weglopen afgeleerd? Wij zetten haar terug in de buggy, maar dat gaat onder een boel protest: geschreeuw, gestrek en gehuil.
 
Hoi Gert, 
Onze dochter is 16 mnd en zoontje 2,5 jaar, het is 'normaal' gedrag hoor, maar wellicht heb je wat aan deze tips: 
- bij het ophalen kdv heeft ze misschien meer tijd nodig om af te maken waar ze mee bezig is. Probeer bijv te vragen wat ze doet en 'of je mee mag doen' en dan samen opruimen want we gaan zo naar huis. Vaak hebben ze even nodig om om te schakelen. Als ik ze ophaal bij m'n ouders was het ook wel eens drama, vooral als ze moe zijn en/of honger hebben, ze kunnen die link niet leggen. Dus dan houd ik er rekening mee dat ik ze niet te laat op moet halen en te snel mee wil nemen. Ik vraag ook altijd of het fruithspje/broodje eten goed is gegaan, zoniet dan heb ik een pakje soepstengels voor in de auto.. 
- over het knuffelen/rustig zitten: wij zijn de hele dag bij ze (als de 1 werkt past de ander op) en ik werk sinds kort weer, daarvoor fulltime thuis geweest en als ik kijk naar de momenten op een dag dat ze rustig zijn en even huid op huid contact willen dan is dat echt maar een paar keer. Die momenten moet je zelf creeeren en consequent toepassen. Ik combineer dit bijv met samen zingen, hun favo  filmpje van peppa big samen kijken en met ze praten over wat ze zien of samen een boekje lezen, dan komen ze vanzelf op m'n schoot zitten en dan kietel ik ze even of vraag ik om een kusje, soms is dat ja maar vaak genoeg nee. Ik ga ook altijd op de grond zitten en speel vaak met ze, puzzels of whatever.. 
Geef haar de tijd om te wennen aan nieuwe dingen en ondersteun haar, neem de tijd en geniet, ze worden zo snel groot! 
 
Het afleren duurde bij ons even. Wij hebben hem vaak met protest gewoon in de buggy gezet en uitgelegd waarom dit was. Hij luistert niet en loopt weg. Maar daarnaast boden we hem ook vaak de kans om lekker te lopen. Bij oversteekpunten pakte we zijn hand vast en zeiden we dat hij moest wachten, oppassen dat er gewn auto’s of fietsen aan komen. We zien nu dat het effext heeft en dat hij zelf stopt bij stukken waar hij over moet steken. Een hoop geduld hebben dus, maar her komt vanzelf! 
 
Over het weglopen op straat heb ik al een x eerder wat geschreven; ik ben daar heel streng in, zomaar weglopen/straat op, geen waarschuwing en meteen weer naar binnen. Na 2 x begrepen ze de boodschap.
Gaat gepaard met veel drama, ik blijf dan rustig en eenmaal weer binnen leg ik uit waarom. Ik heb hierin geen luxe met 2 kleine kids, er hoeft maar 1 x iets mis te gaan.. 
 
Terug
Bovenaan