Normale ontwikkeling kind 8 maanden?

<p>Goedemorgen, ik vroeg mij af of het normaal is wat mijn baby van bijna 9 maanden doet. Hij is sinds ongeveer een week alles tot in detail aan het bestuderen. Hij raakt de auto's op zijn broekje aan met zijn wijsvinger, speelgoed is ie ook vaak aan het bestuderen met zijn wijsvinger voordat hij ermee speelt/slaat. De pailletten op mijn trui vindt ie ook heel interessant. Dit is heel nieuw voor mij maar is het ook normaal? Hij brabbelt veel, maar zegt nog geen mama/papa, hij was een week constant in zijn handjes aan het klappen, maar nu is het ineens veel minder. Hij zwaait nog niet denk ik, soms maakt ie een beweging alsof hij zwaait maar waarschijnlijk doet ie dit toevallig. Hij kan ook nog niet wijzen. We lopen bij de fysio omdat hij niet echt heel graag wil rollen, tijgeren en kruipen doet ie nog niet, hij maakt wel de beweging met zijn beentjes alsof hij gaat tijgeren maar dan stopt ie. Hij schuift wel naar achter en draait om zijn as en kan heel goed zelfstandig zitten. Ook wil hij steeds graag staan en dan zitten, met ondersteuning natuurlijk. Moet ik mij zorgen maken omdat hij ineens zoveel ook heeft voor details en alles aan het bestuderen is terwijl hij motorisch niet de snelste is en ook nog niet zwaait/wijst. Ik durf het cjg niet te bellen, vind ze niet altijd even aardig. Alvast bedankt voor jullie reacties. </p>

Herkenbaar hoor onze zoon kroop pas met een maand of 10/11. Hij is nu 13 maanden en heeft de eerste stapjes los gezet. Het komt vanzelf het ene kind kruipt met een half jaar al en de ander doet er langer over.
Hier werd (en wordt) alles ook met de wijsvinger goed aangeraakt. Het lijkt met boekjes soms alsof ie leest haha.
Zwaaien, klappen en echt woorden zeggen hoeft ook pas later 8 maanden is nog jong. Probeer niet teveel te vergelijken elk kind heeft zijn of haar eigen tempo. Het komt echt allemaal vanzelf. 

een normale  ontwikkeling bestaat naar mijn  mening niet
ieder kind doet alles op zn eigen tempo
mijn zoon liep met 10 maanden al en sprong met 14 maanden. maar nu bijna 2 jaar en qau praten gaat het een stuk minder hard maar hij komt er wel. ieder zijn eigen tempo en ik zou me er niet druk om maken. soms doen ze iets ween wel en dan weer een tijd niet en dan later doen ze het weer wel.

Bedankt voor jullie reacties, ik ging een paar weken geleden voor de grap lezen wat een kind van 8 maanden zou kunnen, maar toen dacht ik hij kan heel veel niet en ben er steeds op gaan letten en begon mezelf helemaal gek te maken omdat hij dus nog veel niet kan wat wel zou kunnen. Dus ik begon me bij alles af te vragen of het wle of niet herkenbaar is en of ik er misschien iets mee moet. Ik weet dat ieder kind anders is maar moest het even van me afschrijven. 

Ik zou me niet druk maken en zoals hier boven geZegd iedere kind ontwikkeld op zijn eigen tempo. Met 8 maanden hoeven Ze nog geen woordjes te Zeggen en te wijzen. Sommige kindjea zijn heel snel en sommige weer niet.
ik heb me destijds ook druk gemaakt, me zoon was 9 maanden kon enkel op zijn buik draaien en meer niet. Na 10 maanden begon hij te schuiven op zijn buik en toen kwam de rest heel snel achterelkaar. Met 12 maanden liep hij los.  Ik ging ook altijd lezen wat een baby zou moeten met zijn leeftijd en dat maakte me ook onzeker. Hij is nu 18 maanden en zegt al heel veel woordjes, zwaait, wijst en rent het hele huis door. Het komt allemaal wel goed??

Je kunt eens googelen op het "Van Wiechenonderzoekschema". Dat is waar consultatiebureau's naar kijken bij jonge kindjes. Ze hoeven nog niet per se alles te kunnen wat daar staat, maar wel in ontwikkeling zijn dacht ik. 
En wat al eerder gezegd is, het ene kindje ontwikkelt zich sneller sociaal, de ander is beter in fijne motoriek, weer een ander in grove motoriek of in taal. 
Mijn dochtertje van 8 maanden rolt om als de beste, doet nu een poging tot tijgeren (heel grappig om te zien, want ze valt bijna voorover terwijl ze op haar buik ligt), kan nog niet zelf gaan zitten, maar blijft redelijk goed zitten wanneer je haar zo neerzet. Maakt flinke geluiden die nog niets voorstellen en is er gericht op mijn ring en ketting. 
Het komt allemaal wel. Haar broer begon met zijn eerste woordjes toen hij 1,5 was en liep bij 15 maanden. Op zijn 1e verjaardag kon hij nog geen hiep hiep hoera doen met zijn armen (vreselijk hard geoefend, maar mocht niet baten), met 9 maanden wel kiekeboe achter zijn slabbetje.

Terug
Bovenaan