Normale taalontwikkeling? Lijkt woorden te vergeten

Dag allemaal,

Ik post niet zo vaak wat, lees meestal mee, maar kon mijn vraag in eerder topics niet vinden.

Mijn meisje van 15 maanden kent al best veel woorden (stuk of 15 heb ik geteld) en ze probeert veel na te zeggen (ook ingewikkelde woorden zoals huppakee). Echter, ze lijkt eerdere woorden te vergeten. Zo zei ze een tijdje heel enthousiast 'hoi' tegen iedereen, maar nu niet meer. Ze zegt nog wel 'hoi' als je zegt 'zeg eens hoi', maar niet als begroeting of zomaar tegen mensen op de fiets. Ook zei ze 'dag dag' bij het weggaan, maar nu zwaait ze alleen maar en zegt ze een heel ander woord wat meer lijkt op 'doei'. Het woord 'hap' gebruikte ze ook een tijd niet meer maar lijkt nu juist weer terug te zijn. Ze leert wel elke week 2 of 3 woorden bij die ze vaak heel enthousiast gebruikt, zo wijst ze nu naar elke auto op straat en zegt dan 'auto'. Ze begrijpt verder wel alles wat ik haar vraag of wat ik tegen haar zeg, bijvoorbeeld: trek je sokken maar uit, ga je schoenen halen, etc. Ook leek ze gisteren voor het eerst 2 woorden achter elkaar te zeggen 'deur dicht' toen ze de deur dicht deed.

Is het normaal dat woorden (een tijdje) uit de gratie raken? Herkennen jullie dit? Ik lees overal op internet dat het een heel slecht teken is als dreumessen woorden vergeten dus maak me zorgen.
 
Ik weet niet of ze de woorden echt vergeet of dat ze gewoon minder interessant zijn als ze ze eenmaal goed kent.

Mijn zoontje (22 maanden) is al een tijdje de kleuren aan het oefenen. Eerst was hij heel enthousiast over de woorden blauw en paars, hij wees alles aan wat blauw of paars was en zei dan ook "bauw" en "paas", maar daar is ie bijna helemaal mee gestopt. De voor hem moeilijkere kleuren oefent ie wel (vaak nog verkeerd). Nu lijkt het alsof hij de kleuren minder goed kent dan eerst, maar ik denk dat blauw en paars voor hem saai zijn geworden. 
Ook zwaaide ie een periode heel enthousiast naar iedereen. Nu doet hij dit alleen als je "zwaai eens" zegt. Beetje hetzelfde idee denk ik. 
 
Heel herkenbaar, mijn dochter heeft ook wel dingen duidelijk herkenbaar opzettelijk gezegd, en dan een hele periode niet meer.
 
Toch nog een aanvullende vraag: ook de woorden 'papa' en 'mama' die ze eerder heel bewust zei lijken wat in de vegetelheid geraakt. Alleen nog als je vraagt 'wie is dat?' zegt ze papa, maar niet meer spontaan. Ze roept ook zelden om 'papa' of 'mama'. Is dit normaal? Of komt dat roepen pas later? 
Er zijn overigens wel weer nieuwe woordjes bijgekomen deze week dus de ontwikkeling staat niet stil. 
 
Echt vergeten lijkt het me niet want ze kan de woorden nog wanneer je er naar vraagt. Lijkt me inderdaad meer het oefenen van nieuwe woorden en wanneer ze voldoende gekend zijn verdergaan naar het oefenen van andere woorden. Niets om je zorgen over te maken. Ivm het mama en papa roepen: doet ze het wel wanneer ze iemand van jullie echt nodig heeft om bijvoorbeeld ergens mee te helpen ofzo? Of is er nog niet echt een situatie geweest waarin het echt nodig was om jullie te roepen? Ze kent de woorden wel dus ik vermoed dat ze deze dan wel zal inzetten wanneer het nodig is. Tot die tijd is het misschien ook wel fijn om nog geen 10 000 keer per dag 'mama mama mama' te hoeven horen ?. Laten we het zo bekijken haha ?.
 
Rond die tijd was mijn dochter precies zo. Woorden kwamen en gingen, en er kwamen weer nieuwe woorden. Helemaal niet gek dat ze woorden weer een tijd lang niet gebruikt, inclusief pappa en mamma of gebaren. Ze oefende ook het liefste de nieuwste woorden. 

Nu heb ik een 2,5 jarige die echt heel goed praat, de hele dag door, de never ending story in volzinnen. 



 
Terug
Bovenaan