Norovirus opvang, ten einde raad..

<p>Goedemorgen,</p><p>Goedemorgen,</p><p>Ons zoontje van 11,5maanden gaat naar de opvang.</p><p>Nu heerst er sinds kerst het norovirus. Sinds die tijd heeft ons zoontje het al drie keer gehad, overgeven, diare en koorts. Mijn vrouw ook nu voor de derde keer, na tot afgelopen weekeind een ziekte periode van anderhalve week, heel heftig diarree en overgeven, nu sinds gister avond ook weer opnieuw. En ikzelf heb sinds vandaag ook weer diarree voor de derde keer. Ons zoontje is in de periode tot nu nog maar amper naar de opvang geweest, vorige week de vrijdag een halve dag en afgelopen zaterdag was het weer raak.., 5 keer in een avond over moeten geven, het arme mannetje.</p><p>Wij zijn ten einde raad, mijn vrouw heeft zich nu meerdere keren ziek moeten melden op haar werk, ik al diverse keren verlof op moeten nemen op mijn werk en ook een ziekmelding.</p><p>Op mijn werk is er veel begrip maar hiervoor is het natuurlijk ook vervelend.</p><p>Maar bij mijn vrouw op het werk is er helaas geen begrip voor.. ze werkt hier ook net twee maanden dus dit is ook geen fijne binnenkomer..</p><p>We durven ondertussen ons zoontje eigenlijk niet meer naar de opvang te doen, bang dat ie weer ziek word en ons aansteekt met alle ellende en werkstress die er dan nog bij komt.</p><p>Het ziek zijn van ons mannetje is al verschikkelijk genoeg, maar daar komt de werk stress en zorgen hierover en het zelf ziek zijn er dan nog bij.</p><p>Heeft iemand tips of raad voor ons wat te doen?</p><p>Bedankt alvast.</p><p>Groetjes Jochem, een bezorgde vader en echtgenoot</p>

Ik werk in de kinderopvang en tja, helaas gaan er geregeld flinke virussen rond. Laatst hadden we uitbraak van krentenbaard, en ook dingen als diarree en overgeven gaan vaak de rondte. Maar dat is helaas wel gewoon 'wat het is'. Je doet er weinig aan. Het ene kind pikt het ook makkelijker op dan de ander. En vaak als we na een week of 3 denken dat het voorbij is, is er toch weer een kindje ziek dus eigenlijk kwakkelt het almaar door, zeker in de wintermaanden is er elke dag wel 1 kindje ziek gemeld in de groep.

Helaas heeft je kindje nu ook de leeftijd waarop het ziek worden begint. Vanaf een maand of 10 tot 2 jaar zijn kindjes het vaakst ziek en ook echt al beroerd van een verkoudheid. Vanaf een jaar of 2 is de weerstand wat beter en zijn ze niet direct mega ziek van een snotneus.

Maar ook als je kindje ouder wordt blijven dit soort dingen. Je ontkomt er gewoon niet aan. Mn oudste is 4 geworden in september (ging van 0-4 jaar naar kinderopvang, gastouder en peuterspeelzaal dus genoeg virussen opgepikt) maar sinds september is er op school ook al zo'n 3 a 4x een flink virus de rondte gegaan en is ze 3x een week thuis geweest door ziekte.
Vorige week woensdag werd ze ook ziek en ze is vandaag weer voor het eerst naar school. Dus we zaten ook 6 dagen lang met een ziek kind thuis en gepuzzel met werk. Wat ik probeer te zeggen is dat zulke virussen en ziektes (en daarbij dus gedoe met werk) dus blijven, ook al is je kindje al 4 jaar.
Bij ons gaan ze maar 1 dag naar de opvang, mijn man werkt 4 dagen en ik 2. Dus we hebben alleen op woensdag (de dag dat we allebei werken) 'gedoe' met opvang als de kinderen ziek zijn. Dat is voor ons goed te overzien, maar ik begrijp als je beiden 4/5 dagen werkt het ineens een veel groter probleem is.

Voor nu zou ik proberen je kindje de komende twee weken even niet naar de opvang te brengen, hopen dat dit virus daarna weer even weg is. Even proberen andere oppas te zoeken. Maar helaas voorkom je ziekte en virussen ook niet, je kindje moet er keer op keer weer doorheen. En jullie ook. Sterkte!

Wij hebben van 4 maanden oud tot anderhalf te maken gehad met bijna wekelijks hoge koorts. Steeds weer een ander virus, soms buikgriep, soms luchtwegen, maar ook zesde ziekte en waterpokken. Afgelopen zomer 7 weken op een rij elke week hoge koorts. Heel zielig. Ik werd er zelf eerst niet supervaak ziek van, al heb ik hier en daar ook wel een buikgriep en een gewone griep meegepikt. Sinds ik zwanger ben van de tweede is mijn dochter juist een stuk minder ziek van de virussen, gewoon een snotneus en geen koorts. Maar ik heb het wel al 4 keer flink te pakken gehad door een verminderde weerstand. Ook weer een keer buikgriep. 
Bij ons gaat het met dochter dus inmiddels beter, ze wordt er wel ziek van maar veel minder heftig. Maar ze brengt nog steeds vanalles mee hoor. En ook hier is het met werk veel gedoe geweest. Wij hebben geen familie in de buurt wonen. Dus we zijn op ons zelf aangewezen. Ik krijg van mijn baas ook heel slecht zorgverlof. Vorig jaar is drie kwart van mijn vakantiedagen opgegaan aan onze dochter opvangen als ze ziek was. Ook mijn man heeft er best wel wat dagen aan besteed. De enige keer dat ik zorgverlof kreeg was toen mijn man een spitaanval had en mijn dochter zo ziek van de buikgriep was dat we een dag in het ziekenhuis hebben gezeten. Verder allemaal vakantiedagen als ik zelf niet ook ziek was. Ik heb daarnaast ook wel veel thuis gewerkt in de uurtjes dat ik haar in slaap kreeg. Slopende dagen waren dat! Maar dat spaarde wat vakantieuren uit. 
Ik schaamde me dood voor al die calamiteitjes waardoor ik alweer plotseling niet kon werken. Gelukkig werk ik er al 6 jaar en is mijn baas net door de tropenjaren heen en wist hij dus wel hoe het gaat. Maar optimaal heb ik niet gefunctioneerd zo vlak na mijn zwangerschapsverlof en dan een heel jaar zo vaak een ziek kind. 
Geen tips dus, maar wel herkenning. En het hoort er inderdaad een beetje bij. Zeker als je zo'n pechvogel hebt die alles makkelijk oppikt. Al vond ik het wel heel zielig en geloof ik niet dat het goed is voor zo'n lijfje. De weerstand wordt er wel beter van... Maar al dat ziek zijn kan toch niet goed zijn? Maar een andere optie hadden we gewoon niet.

Hier ook
Strikte regel op me zoontje opvang was dat ze schoonmaak dienst hadden geregeld die alles schoonmaakte. Daarnaast als kind 24 uur klachten vrij was mog het weer komen anders thuis laten gelukkig na 2 weken was alles weer over daar thuis goed handen wassen deurklinken wc schoonmaken me man had ook en ik beetje dus we maakte naa wc gaan goed met gloor en wc bril doen
Op de deur van kdv hingen de regels als kind koorts overgeven of diaree had

Wat vervelend zeg! Voor jullie maar ook voor de kleine. Helaas is er maar een optie en de kleine niet naar de opvang laten gaan maargoed dat moet maar kunnen :(

Ons mannetje van 5 maanden gaat al ruim 1,5 week niet hij is dus na de vakantie niet meer geweest al ruim een maand niet maar we willen het risico niet nemen en het kan is ons geval.

Heel veel sterkte laten we hopen dat het ergste snel achter de rug is en dat de rust wederkeert.

Terug
Bovenaan