Nu al basisschoolkeuze!!!

A

Anoniem

Guest
Hallo meiden,

De buuman bracht ons onder de aandacht dat veel basisscholen in mijn woonplaats een wachtlijst hebben. Hij zei dat we ons maar beter alvast konden gaan orienteren.

Hebben jullie al een idee waar jullie kleine straks heen gaat? Ik voel wel wat voor een Jenaplan basisschool.
Ik hoor graag van jullie wat jullie eventueel gaan kiezen en waarom. Lijkt me een leuk topic!

Groetjes, Marisa

hallo dames,

Mijn twee oudste kinderen zaten op het openbaar onderwijs, een zogenaamde zwarte school die heb je veel in de buurt waar ik woon,
mijn zoon heeft deze school afgemaakt en zit nu in het voortgezet onderwijs maar wij wilde dit niet meer voor toen mijn jongste dochter
(inmiddels de middelste) en zijn op zoek gegaan naar een school er waren drie keuzes in een straal van een half uur lopen vanaf mijn huis,
katholiek, het jennaplan en dalton onderwijs bij alledrie de scholen zijn we gaan kijken en de tweede school die we bezochten was het jennaplan dit vond ik op zicht een hele leuke school althans de methodes, de aanpak en het plaatje op zicht maar toen we rondleiding in de school kregen vond ik dit vrij chaotisch echt ontzettend grote klassen en je kon zien dat de school uit zn jasje aan het groeien was, jammer want dit was eigenlijk mijn eerste keus toen zijn wij uiteindelijk voor het dalton onderwijs gegaan wat op zicht heel veel overeenkomsten heeft met het jennaplan, het is onderwijs wat geintroduceerd is vanuit amerika en draait vooral om het zelfstandig maken van een kind, en het werken met maatjes bv iedere week heeft een kind een ander maatje waar hij of zij mee moet samenwerken en als dat toevallig iemand is waar je nou niet echt grote vriendjes mee bent jammer dan, zo is het leven je kan niet alles kiezen en je moet hier dus een draai aangeven ook werken zij met weektaak bladen waarin structureel elke dag rekenen schrijven lezen terug komen maar ook de leuke dingen zoals je mag als je een moeielijke of vervelende taak heb gedaan even 15 minuten in de schooltuintjes achter op het plein iets gaan zaaien of met iets gaan spelen of lezen ,mijn dochter heeft het hier heel erg naar haar zin en waarschijnelijk zal de allerkleinste ook naar deze school gaan.
Dit was het zo,n beetje veel succes in het zoeken naar een goede basisschool.

groetjes Bianca

Hoi Marisa

Ik heb mijn dochter ook al opgegeven voor de basisschool. Wel belachelijk vroeg, maar anders ben je te laat. Woon nl. in A'foort in een nieuwbouwwijk, met ontzettend veel kinderen. Er zijn 6(!) kleuterklassen van 24!! (nu).
Hoe de school is dat weten we nog niet, tegen die tijd kan ik altijd nog informeren bij andere scholen. Maar dan heb je tenminste al een plekkie, en die is ook in de buurt. Het is een katholieke school, daar gaat mijn voorkeur dan toch wel naar uit.

Mijn buurjongen was met 9 mnd (!) bijna te laat met inschrijven, dus inderdaad dat het kan kloppen.

Groetjes
Marieke m v Emma 3-6

Hoi Bianca,

Alvast bedankt voor je reactie! Wij zijn zeker van plan om voor orientatiegesprekken naar meerdere scholen te gaan. Even de sfeer van de school proeven. Wat is voor jou een 'grote klas'? De meeste scholen hebben tegenwoordig een maximum van 25 tot 30 leerlingen per klas.

Groetjes, Marisa

hoi marisa,

de schoolklasjes zijn hier ook rond de 25 kinderen in een groep in het algemeen  op mijn dochter haar vorige school ook, bij het jennaplan zou ze in een klas komen met circa 28 kinderen, bij haar huidige dalton school zaten er 14 in een klas dit zijn gefuseerde klassen dus 3,4 samen 5,6 samen en 7,8 samen dit heeft het voordeel dat ze ook al lesjes oppikt uit de hogere groep, in het nieuwe jaar heeft ze 19 kinderen in de klas zitten  en 20 is het maximale wat deze school onderbrengt in een groep speciaal daarom hebben wij deze school gekozen, kleine groepjes en daardoor wat meer tijd van de leerkrachten om kinderen die dat kleine beetje extra nodig hebben
ook te kunnen geven, want klassen van rond de 25 kinderen vond en vind ik nog steeds heel veel wij hadden geluk dat deze school met deze kleine  groepen werkt. zij vaart er wel bij en ook heel belangerijk voor werkende  moeders er  zit al voor en naschoolse opvang dus je hoeft niet ook nog een keer op zoek na extra opvang  je kan je kindjes van 7 tot 7 daar laten opvangen heel handig als je dit allemaal onder een dak kan vinden, dit is wat ik vind iedereen denkt daar natuurlijk op zijn eigen manier over,  veel groetjes,

Bianca

hoeveel leerlingen er in een klas zitten, hangt ook een beetje af hoe populair een school is en hoe het er met de financiën voor staat. ik zit in het voortgezet onderwijs, en ik weet, dat bepaalde klassegroottes financieel niet haalbaar zijn (met name kleinere klassen). Het zou me niks verbazen dat in het basisonderwijs een zelfde regel van kracht is. kies je als school toch voor kleine klassen, dan moet er op andere aspecten vaak weer bezuinigd worden, omdat je je geld natuurlijk maar 1 keer uit kan geven.
in zeewolde moet je er bij bepaalde scholen vroeg bij zijn, zoon mark heb ik ingeschreven toen hij 1 1/2 was, ik zal binnenkort wel eens informeren hoe het met de aanmeldingen zit voor het schooljaar 2011/2012 zit, want dan moet luuk naar school. beide jongens gaan naar een katholieke school. waarom: dichtbij, algemeen vormend qua geloofsovertuiging (dus niet alleen maar de katholieke leer), sociaal, deels zelfstandig en deels klassikaal (ben nogal van de oude stempel en 'dol' op klassikaal onderwijs..)

Hoi Marissa,

wij hebben het gemakkelijk, want Stijn gaat naar dezelfde basisschool als zijn grote broers. Bij ons in de wijjk zijn vier scholen. Eén met meer dan duizend leerlingen (openbaar), één waar alleen streng gereformeerde kinderen worden toegelaten (meisjes mogen geen broek aan), één christelijke daltonschool van achthonderd leerlingen waar je alleen mag meepraten over het beleid als je lid bent van een kerkelijk iets en elke zondag naar de kerk gaat en de school waar onze zoontjes opzitten: het ervaringsgericht onderwijs! Op deze school zitten nu 395 leerlingen. Op deze school wordt uitgegaan van de sterke punten van het kind. Als ze bijvoorbeeld goed in wiskunde zijn worden ze daarin gestimuleerd en hoeven ze dus niet driehonderd keer dezelfde simpele sommetjes te maken. Verder wordt ervan uitgegaan dat leren leren belangrijker is dan leren weten. Verder wordt er veel gewerkt met plannen. In groep twee moeten de kinderen twee opdrachten per week doen en plannen ze dat zelf in om de zelfstandigheid te bevorderen. Kijk maar eens op: www.ervaringsgerichtonderwijs.nl!

Groetjes van Marloes

hoi,
Ook onze keus is snel gemaakt, want de jongste gaat naar dezelfde school als de oudste twee.Het is een christelijke school, en er zitten maar 150 kinderen op..Heel gezellig.
Ze doen er erg leuke dingen en de kids hebben het er zeker naar hun zin.
Zelf ben ik vroeger ook op een christelijke school geweest, en heb er daarom nu ook voor gekozen.
Ze krijgen iets mee over God, maar het is niet te...Kunnen ze later zelf bepalen wat ze er mee doen, ik heb er zelf niet echt iets mee hoor..
De kleuterjuf is een geweldig mens..erg fijn.
Opgeven heb ik geloof ik pas een paar maanden van te voren gedaan..kan ook op zo'n kleine school.
Is het niet zo dat mn openbare scholen kinderen moeten aannnemen?
Een kind zal toch naar school moeten tzt he?
Ik vind opgeven als de kleine pas een paar weken is erg vlot.
Hoe weet je dan wat bij je kind past?
Dat is denk ik nog belangerijker dan wat bij jou als ouder past?
Ik heb de oudste toen meegenomen naar diverse scholen op gesprek, en ze voelde zich hier het meeste thuis, en daar heb ik me ook mede door laten leiden..
Ben er nog steeds blij mee..
De oudste zit nu in groep5/6,[ 5e jaar  ]en de tweede in groep1/2, [2e jaar]
Groet R

Terug
Bovenaan