nu al bemoeien met opvoeding

<p>kennen jullie dat,</p><p>je bent zwanger, super gelukkig en wilt graag vertellen over spulletjes die je nog wilt kopen? </p><p>nou doe dit vooral niet aan je schoonmoeder als je zn schoonmoeder hebt als ik.</p><p>Ik vertelde me schoonmoeder over me lijstje wat ik nog graag wil aanschaffen voor de kleine meid arriveert. daar onder viel dus ook slaapzak of inbakerslaap zak. ik zei dat ik dat nog wel even ging bestuderen en inlezen en ook advies ging vragen aan de kraamzorg hoe en wat.</p><p>nou toen begon het..... waarom zou je dat doen. ik heb er 4 gebaard en gewoon ingestopt in de ledikant blablabla. het overviel me echt een beetje en stond eigenlijk met grote ogen en open mond naar haar te kijken terwijl ze een beetje uit haar slof ging over mijn *nog niet besloten* keuze over mijn kind.</p><p>Ik vind het zo irritant als ze zich ermee bemoeit. ook over groentes leren eten. ik mag bepaalde dingen niet eten ivm een allergie.. nou dan doe je maar alsof je ze eet want anders leert je kind dit niet eten...of we hebben het over MIJN bevalling dat we gewoon iedereen gaan bellen zodra de kleine er is en niet als de bevalling is begonnen.... nou ook dat was weer een probleem bij der want ja ze wilt gewoon dat mijn man haar belt van ze gaat nu bevallen ik bel zodra ze geboren is. *gaan we niet doen* maar dat bemoeien en het beter weten. soms wil ik tegen der zeggen nee jou opvoeding was alles is geloof ik maar bij 2 van de 4 gelukt. </p><p>zijn er meer mensen die hier mee botsen? en hoe gaan jullie er mee om? </p><p style="text-align: center;"> </p>
 
Nog niet want ik heb nog niks verteld haha. Maar mijn ervaring bij mensen in het algemeen is dat wanneer je iets met ze deelt, mensen vaak denken dat ze dan hun mening ook meteen erover mogen geven. Dus als je schoonmoeder zo reageert zou ik haar gewoon niet veel meer vertellen uit mezelf ?
Wat niet hij alles helpt misschien maar dan zou ik zorgen dat vriendlief erbij js wanneer ik haar zie en dat hij ingrijpt wanneer zulke situaties ontstaan. Het is tenslotte zijn moeder.
 
Ohja en verder zou ik niks doen waar ik niet achter sta omdat mn schoonmoeder dat wil. Jammer dan ?‍♀️
 
Ik zou je man van tevoren het gesprek met haar aan laten gaan. Ik heb mijn man dit ook laten doen. In ons geval om er met name voor te zorgen dat ze niet iedere dag op de stoep staat en als ze er is het kind niet constant moet knuffelen. Dochter is inmiddels 14 weken en het gaat redelijk. Gesprek heeft duidelijk geholpen.
 
Hey, 
Wat vervelend dat je schoonmoeder zo doet. Iedereen heeft wel eens een beter weten niet gevraagd maar toch goed bedoeld advies. Maar dit is teveel.
Zelf als moeder weet je dalijk wel wat wel en niet goed is voor je kind. Moeders ofja de oma's hebben al een kind opgevoed dus ze weten er wel wat van dus soms wel goed advies maar vergeten dat er al heel wat jaren weer verstreken zijn. Dus niet alles klopt meer.
Ik heb helaas ook ervaring met zulke mensen gelukkig niet mijn schoonmoeder. Maar wel mijn eigen vader en moeder. 
Bijvoorbeeld bij mijn vader probeerde ik vaak te zeggen dat ik niet gelijk ging bellen als ik weeën kreeg en dat we eerst met ons nieuwe gezinnetje woude zijn voor we gaan bellen. Maar dat horen ze niet. Uiteindelijk ben ik het gaan negeren. Ik werd helemaal gek van ze. Lang verhaal kort met mijn vader is alles uit de hand gelopen en heeft hij besloten om ons nooit meer te willen zien.
Met mijn moeder ja ook dat goed bedoelt niet ongevraagd beter wetend advies. Zit me ook iedere keer te vertellen hoe ik mijn kind moet opvoeden. Zeggen wat je zelf wilt werkt niet dus dan maar weer op het ik hoor het wel maar luister niet naast haar zitten. 
Ik doe ook niet wat ze zeggen maar laat ze lekker zeuren. Leuk is het niet maar bij mij zullen ze nooit begrijpen dat ze eens niet gelijk hebben en krijgen. 
Ik heb wel het geluk mijn man en ik denken presies hetzelfde dus dat helpt veel. Dus niemand kiest voor de ouders maar lekker onze eigen opvoeding.
Mijn advies praat met je vriend wat vind hij ervan. Kan hij mischien eens met zijn moeder praten mischien ziet ze het daarna in? En anders een oor in en andere weer uit? Zij ziet niet wat jullie doen als jullie thuis zijn met de kleine. 
Ik wens je heel veel succes!
 
heb het idd met mijn manlief over gehad en die zei laat het links liggen joh het is ons kind we doen wat wij willen. maar idd het advies wat hier gegeven is met niks meer vertellen ga ik ook zeker op volgen! word wel moeilijk aangezien ik een open boek ben en graag als ik gelukkig ben dingen wil delen dus dit moet ik even gaan compenseren ? 
mijn man is al niet zn prater en ik merk dat hij zelf ook veel over zich heen laat lopen door zijn kant van de familie. ze hebben allemaal ADHD en een mega hard karakter terwijl hij juist heel gesloten is en zacht aardig dus ook met hem af gesproken dat we dingen vragen aan de kraamzorg en verloskundige. 
ga nu gewoon weer proberen te genieten van alles maar moest het even van me af schrijven ook anders blijf ik maar malen.
 
 
Oh ik herken het bemoeien ook heel erg!!
 
Ik heb een tweeling van nu bijna 6 maanden oud.
Iedereen wist het wel beter en ook vonden ze het raar dat ik geen borst voeding ging geven. en ze vonden het al helemaal belachelijk dat ik de speen heb afgeleerd na 2 maanden.
Nou ga er lekker zelf elke nacht elke 10 minuten uit. Dan kun je wel huilen !
dus gewoon lekker je eigen plan trekken !! en als mensen er mee bemoeien dan zeg je : ik vind het fijn om het op manier te doen.
 
Vanuit de IK vorm praten. dan zeggen ze niks meer let maar op! haha Succes ! 
 
Ik zie heel veel van dit soort topics voorbij komen. Ik kan het toch niet helpen om me af te vragen waarom je niet duidelijk je grens aangeeft. Ik kan me voorstellen dat je in het moment even met open mond staat, maar dan kom je er later toch op terug en zeg je heel duidelijk "Luister, dit en dat is er gezegd en dat vind ik niet prettig. Fijn dat je je betrokken voelt, maar ik wil wel vooraf duidelijk maken dat het ons kind is en wij bepalen hoe de dingen gaan lopen, wat we aan gaan schaffen en hoe we het gaan doen. Niemand anders. Ik zou het op prijs stellen dat dit gerespecteerd wordt." Punt. 
Je houd het bij jezelf, maar je bent wel heel erg duidelijk. Dit heb ik ook direct gedaan toen ouders en schoonouders zich (wellicht goedbedoeld) met van alles gingen bemoeien en allerlei tips gingen geven. 

Vriendelijk bedankt, aangegeven dat wij zelf onze draai gaan vinden met ONS kindje. En dat ze uiteraard niet bang hoeven te zijn dat ze iets tekort gaan komen of niet betrokken raken. Dat komt allemaal goed. Maar wij hebben de regie. Het was direct klaar. Opgelost. 
Mijn schoonmoeder was even wat gepikeerd en ook daar ben ik het gesprek met haar overgaan gegaan. "Waarom reageer je nu zo gepikeerd? Wat gebeurt er?". Haar antwoord was dat ze zelf 3 jongens heeft opgevoed en er dus veel van weet. Wederom gezegd dat het heel erg fijn voor haar is dat ze dat heeft mogen doen en dat er 3 pracht knullen uit voort gekomen zijn, maar wij gaan het op onze manier doen en ik wil geen ongevraagde adviezen en al helemaal geen afkeuring als ik en mijn vriend nu al praten over hoe we bepaalde zaken gaan doen. 

Toen was het ook bij haar klaar met het gesputter. 
Duidelijk grenzen aangeven, op een nette manier.
 
Terug
Bovenaan