<p>Goedenavond,</p><p>Ik ben op zoek naar andere ouders die dit mogelijk herkennen en/of tips hebben. </p><p>Ons dochtertje is inmiddels 4,5 maand oud. Sinds de geboorte is ze een heerlijk, makkelijke baby en genieten we enorm van haar. Ze drinkt goed (borstvoeding), slaapt goed (vooral ‘s nachts slaapt ze tussen de voedingen het klokje rond) en is heel vrolijk. Inslapen overdag gaat soms wat moeizamer, maar na wat gesputter valt ze altijd wel in slaap.</p><p>Ik heb extra lang verlof en hier nog vakantie achteraan geplakt, waardoor ik halverwege september pas aan het werk hoef. Ze is dan 5 maanden oud. Allemaal heel leuk, maar we zijn nu sinds een maand aan het “oefenen” met haar wegbrengen naar opa en oma (mijn schoonouders) en oppassen bij ons thuis door mijn eigen ouders. Ze drinkt bij hen netjes haar flesjes leeg en is ook vrolijk, totdat ze moe wordt. Wanneer ze in bed gelegd wordt, is ze ontroostbaar. Ze huilt dan op een manier die ik nog nooit gehoord heb. Ze wordt dan opgepakt en getroost, maar het duurt lang voordat ze rustig wordt en ze blijft ook nog lang nasnikken daarna. Haar in bed in slaap brengen is haast onmogelijk omdat het hele verhaal dan weer opnieuw schijnt te beginnen. Het bijzondere is dat ze zodra ze mijn gezicht ziet stil is en zelfs gaat lachen. Ook ik krijg haar in een andere omgeving moeilijker in slaap maar dit lukt uiteindelijk wel en ze huilt daarbij ook niet zo. Het vervelende is dat er na een maand oefenen nauwelijks verbetering in zit. Ik heb liedjes ingezongen, het ritueel wat ik zelf doe op papier gezet voor allemaal. Het ingezongen liedje werkt soms wel wat om haar rustig te krijgen, maar het blijft een enorme opgave om haar in slaap te krijgen. Alleen bij allebei mijn ouders die bij ons thuis komen lijkt er wat verbetering in te zitten. Het lijkt er haast op dat ze al wat eenkennig is, want ze volgt ze mij enorm met haar blik als ik rondloop en ze bij een ander op schoot zit. Op het CB wordt gezegd dat dit vreemd is omdat ze nog niet eenkennig kan zijn op deze leeftijd. Ik word hier dan onzeker van en maak me dan zorgen of de hechting wel goed verloopt, of ik niet eerder had moeten oefenen en of het allemaal niet teveel wisselingen voor haar zijn. Ze zal straks 3 hele dagen niet bij mij zijn, maar 1 dag bij mijn schoonouders, 1 dag naar het KDV en 1 dag komen mijn ouders om en om (zijn gescheiden) bij ons thuis. Vanuit financiële overwegingen en omdat alle opa’s en oma’s het leuk vinden om op te passen maar niet meer dan dit kunnen, hebben we voor deze constructie gekozen. De tijd zal leren of dit zo ook gaat werken of dat het teveel wisselingen zijn, maar ik vraag me af of we hier gewoon even doorheen moeten en of dat dit geen kwaad kan voor haar ontwikkeling... iemand ervaring hiermee? En ook al op deze jonge leeftijd?</p>