Nu al zwangerschapsdiabetes

<p>Hoi allemaal,  Deze week te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Dit terwijl ik pas 18 weken ben. Vorige zwangerschap heb ik dit ook gehad. Nu voelt het echter anders. Ben er zeer verdrietig om, en maak mij zorgen om het kleintje in mijn buik. Nu moeten we naar de gynaecoloog, en voor een 20 weken echo naar een academisch ziekenhuis! Dit was toen der tijd niet. Iemand ervaring hiermee? Maak me echt zorgen! </p>

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar wel vanuit mijn werk. Helaas zie je bij een volgende zwangerschap vaak dat je opnieuw zwangerschapsdiabetes krijgt en vaak ook eerder in de zwangerschap. Zover ik weet is het dan protocollair dat je de 20 weken echo in een academisch ziekenhuis krijgt. Stel vooral al je vragen bij de gynaecoloog en diabetes verpleegkundige zodat je niet met onzekerheid en onrust thuis blijft zitten. Heb je vorige keer insuline gespoten of kon je het af met dieet? Mocht je vragen hebben over voeding, roep maar. Ik werk als diëtist en begeleid wekelijks zwangere vrouwen met diabetes. 

En heel belangrijk! Geniet van het wondertje in je buik!

De eerste keer was het aanpassen van de voeding voldoende gelukkig. Het lag ook in de lijn der verwachting dat ik weer zwangerschapsdiabetes zou krijgen. Toch komt het als een donderslag bij heldere hemel. Het genieten komt hopelijk snel weer! 

Hai, vervelend om te horen dat je je zo voelt !
Zelf heb ik ook zwangerschapdiabetes gehad bij de 2de. Met 20 weken leek het wel alsof ik al bijna moest bevallen. Ik ben toen echt gaan opletten op me voeding en ben toen zelfs afgevallen omdat ik me aan me dieet hield.
Het is uiteindelijk goed gekomen, probeer er niet zoveel om te stressen en volg je diabetes dieet dan komt alles goed !
Ben nu trouwens weer in verwachting en raad is heb geen diabetes omdat ik vanaf begin af aan al let op me voeding.
Succes ermee.

Dat is wel vreemd, de arts zei tegen mij dat je lichaam zwangerschapsdiabetes pas ontwikkeld met 25 weken.. Bij mijn vorige zwangerschap ben ik toen ook pas getest met 25 weken. Ik moest ook naar de gynaecoloog omdat je medisch wordt gezien als je diabetes hebt. Daardoor had ik iedere twee weken een echo en dat vond ik helemaal niet erg haha. Uiteindelijk heb ik alles met een dieet in orde kunnen houden, heb ik geen insuline hoeven spuiten en ben ik natuurlijk kunnen bevallen zonder inleiding. 
Ik snap dat je je zorgen maakt maar zwangerschapsdiabetes is niet perse schadelijk voor de kleine. :D 

Hallo, 
Ja begrijp dat dat schrikken is. 
Bij mijn eerste ook zwangerschapsdiabetes gehad vanaf 21 weken. 
Bij mijn 2e wonderwel niet gehad. 
Bij mijn 1e mij er ook echt zorgen om gemaakt. Vooral omdat overal te lezen was dat je het meestal pas stuk later in je zwangerschap ontwikkeld. 
Het is uiteindelijk zonder insuline gelukt maar wel echt streng op mijn eten gelet
 Alsnog tonnetje rond in mijn zwangerschap dat bleek voor veel vruchtwater te zijn. 
T kindje was kerngezond en heel gemiddeld van gewicht. 
De 2e was een reus. :)
Natuurlijk zegt dit niets over jou zwangerschap of kindjes maar wel dat 't dus anders kan lopen dan je vooraf denkt of zorgen om maakt. Laat je goed informeren door deskundige dat gaf mij in ieder geval rust.
Hopelijk kan je snel weer genieten! 

Terug
Bovenaan