Nu al?

A

Anoniem

Guest
Hallo!

Sinds een paar dagen heb ik heel veel last van mijn linker heup of mijn bekken. De pijn zit echt aan de linkerkant en bij de minste beweging (met name draai- of bukbewegingen) schiet er een steek in mijn bil. 's Morgens gaat het nog, maar 's avonds kan ik geen grote stappen meer zetten en me niet meer goed draaien in bed. Het is écht pijnlijk.

Ik ben pas rond de 10 weken zwanger.. kan dit toch bekkeninstabiliteit zijn? Heeft iemand hier ervaring mee? En waar kan ik deze klachten het beste melden, bij de huisarts of de verloskundige?

Groetjes,
Lyanne

Hoi Lyanne,

Ik had er ook al met 9 weken last van. Ben naar de ha gegaan en die heeft me doorverwezen naar de fysio. Volgens de fysio is enige bekkenpijn in de eerste 12 weken vrij normaal door de veranderde hormenhuishouding. Ik zou gewoon even langs de ha gaan!

Veel suc6!

Groetjes, Jonna

Hoi Lyanne,

Absoluut herkenbaar. Ook ik had al rond 10 weken zwangerschap dezelfde klachten als jij noemt. Bij de 1e zwangerschap zei de vk dat het isiasch was die zwangerschap ging helaas mis maar bij de 2e zw. had ik rond 9 weken alweer die klachten. De gyn. zei toen dat het bekkeninstabiliteit was. Ik had nooit verwacht dat je dat al zo snel kon krijgen maar hij zei dat het met hormonen te maken heeft. Uiteindelijk werd het steeds erger en ben ik naar de huisarts gegaan voor een verwijzing naar de Mensendieck-therapeute. Ook ben ik gedeeltelijk de ziektewet ingegaan want tillen en bukken (ik werk op een kinderdagverblijf) ging echt niet meer. Eigenlijk had ik me eerder ziek moeten melden want er waren avonden dat ik niet eens meer kon lopen van de pijn.
Mensendieck kan je goede tips en oefeningen meegeven. Ik moest het niet belasten maar wel in beweging blijven. Ik heb ook een bekkenband aangeschaft, die gebruikte ik als ik wat langer moest lopen of staan. Dat vond ik echt ideaal!!
Slapen deed ik op mij zij met een kussen tussen mijn knieen.
Toen ik gestopt was met werken ging het langzaam steeds beter. Paar dagen voor de bevalling kwam het weer een beetje terug (kindje zit dan ook dieper in je bekken). Na de bevalling had ik er erg veel last van. Zo erg dat ik niet eens zelf naar de w.c kon lopen. Later hoorde ik dat je beter niet met je benen in de beugels kan tijdens het persen, dat heb ik dus wel gedaan.....Maar nu (3 maanden geleden ben ik bevallen) gaat het weer prima!! Het is wel heel belangrijk om na de bevalling goed te rusten en lang op bed te blijven.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Luister in ieder geval goed naar je eigen lijf!! En genieten van je zwangerschap!! Ik ben 3 maanden geleden bevallen en ik mis echt ontzettend het zwanger zijn, niet te geloven!!!

Groetjes Landi

Terug
Bovenaan