Beste Annemieke,
Ik heb chronisch brandend maagzuur dus weet er alles van! Momenteel gaat wel het best doordat ik bepaalde voeding vermijd, maar ik zal er vast en zeker straks extra veel last van krijgen tijdens de zwangerschap.
Het is inderdaad goed om vaker op een dag kleine beetjes te eten, vet en kruidig voedsel te vermijden, en verder koffie, sterke thee, koolzuurhoudende dranken en alcohol te vermijden (maar dat moest toch al).
Andere voedingsmiddelen die brandend maagzuur kunnen veroorzaken/versterken zijn:
citrusvruchten (en sappen hiervan), tomaat (vooral uit blik of tomatensaus uit een potje), zure room, azijn (of slasaus met azijn), rauwe ui, zuurkool, chocolade, pepermunt en kamille (dus ook thee met kamille).
Je kunt het beste zelf een beetje experimenteren met wat bij jou klachten oplevert.
Het beste is om 2 uur voor het slapen gaan niets meer te eten. Als je 's nachts last hebt kun je je bed aan het hoofdeinde een stukje verhogen (met telefoonboeken ofzo) zodat het maagzuur minder snel terugloopt in je slokdarm.
Qua zelfzorgmedicatie kun je Gaviscon, Maalox or Regla-pH in vloeibare vorm gebruiken, alledrie mogen tijdens de zwangerschap worden gebruikt en zijn effectiever dan tabletten (zoals Rennie).
Hoop dat je hier wat aan hebt!
groetjes
Staartmees