Nu ook nog spruw????

A

Anoniem

Guest
Hoi mama's,

Heeft een van jullie misschien spruw (gehad)??

Na 2 borstontstekingen heb ik nu waarschijnlijk spruw.
Ik heb met iemand van LLL en borstvoedingnatuurlijk gesproken en beide kwamen uit op spruw. Vanmiddag naar de huisarts om het gevecht aan te gaan medicijnen te krijgen hiervoor. Aangezien mijn huisarts niet echt fijn is ben ik benieuwd hoe het gesprek zal gaan lopen. Omdat m'n dochter geen witte vlekjes in de mond heeft is het moeiljk aan te tonen... Maar ik heb pijn tijdens en na het drinken dus het is absoluut geen feest die bv!!!

Dacht dat bv makkelijk zou zijn, maar in de  7 weken valt het toch wel tegen...

Mocht het dus wel spruw zijn dan begin ik vandaag nog met kv. Heb het nu toch wel gehad ermee!!

Sannemams

hoi,

wij hebben hier ook spruw gehad. van de huisarts heb ik toen een tube creme (daktarin) gekregen en moest ik bij puck in d'r mondje smeren en bij mij op mn tepelhof. ook had ik erg last van zeer gevoelige rode tepels en deden mijn borsten zeer, pijnlijke scheuten etc. heb er nu helemaal geen last meer van, alles is zoals het hoort. ben blij dat ik even doorgezet heb, hoe vervelend het ook was...

hoop dat je hier wat aan hebt, in iedergeval heel veel sterkte!

groetjes,
debby (mv puck 8-6-07)

Hoi,

Ik kan me heel goed indenken dat het je allemaal erg tegenvalt . Van een borstontsteking kun je je erg ziek voelen en dat twee keer in korte tijd...
Spruw kan inderdaad vage klachten geven, die soms moeilijk aan te tonen zijn. Het is zelfs mogelijk dat je misschien al langer spruw had en dat dát de oorzaak is geweest van de borstontstekingen die je tot nu toe hebt gehad. Ik denk wel dat het goed is om je te realiseren, dat het geven van borstvoeding niet de oorzaak is van spruw.  Spruw wordt veroorzaakt door de schimmel Candida Albicans, die we allemaal in rustende vorm bij ons dragen. De schimmel kan actief worden bij o.a.  een verminderde weerstand, tijdens een zwangerschap en ook het gebruik van antibiotica kan spruw in de hand werken. Als er tijdens de zwangerschap sprake is van een vaginale schimmelinfectie, kan de baby er tijdens de bevalling al mee worden besmet. De baby brengt de schimmel tijdens het voeden  dan weer over op de moeder.

Uit je bericht blijkt, dat je vermoedt dat je huisarts moeilijk zal gaan doen. Op borstvoedingnatuurlijk.nl, de site van de VBN, is een online informatieblad te vinden voor zorgverleners dat gaat over spruw en candidiasis van de borst. Deze kun je gratis downloaden. Je zou dit informatieblad kunnen uitprinten en deze vanmiddag aan je huisarts kunnen voorleggen?

Als de huisarts spruw vaststelt, heb je echt medicijnen nodig. Het is aan te raden om zowel jezelf als je baby met medicijnen te behandelen om herbesmetting over en weer te voorkomen. De behandeling slaat het beste aan, wanneer de medicijnen na iedere voeding worden toegepast en niet 3 of 4 keer daags, zoals waarschijnlijk in de bijsluiter zal staan. De totale dagelijkse hoeveelheid kun je dan verdelen over het aantal voedingen. Over het algemeen zul je na een aantal dagen verbetering merken. Zet de behandeling in ieder geval 10 tot 14 dagen na het verdwijnen van de klachten voort. Op borstvoedingsforum.nl, het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties, is een effectief spruwbehandelplan te vinden (bij Artikelen & links, bovenaan het forum).

Ik kan me voorstellen dat je er helemaal klaar mee bent en de handdoek in de ring wilt gooien. In één keer helemaal stoppen met borstvoeding is echter erg heftig voor je lichaam. Je lichaam is eraan gewend geraakt om een bepaalde hoeveelheid melk aan te maken, het aanbod is afgestemd op de vraag van je baby. Wanneer je wilt gaan afbouwen, heeft je lichaam tijd nodig om te wennen aan de minderende vraag. Als je gaat afbouwen, is het dus verstandig om een rustig tempo aan te houden; daarmee kun je de kans op verstopte melkkanaaltjes of zelfs een borstontsteking beperken.

Sterkte en beterschap!

Groetjes van Yvonne

Hoi,

Ik ben vanmiddag dus ff bij ha geweest en hij zag idd dat ik spruw heb.
M'n tepels waren te vurig rood.
Nu heb ik dus een creme of zalf gekregen (moet ik nog ff halen) maar niet voor m'n dochter. Dit in tegenstelling tot wat je leest op internet op de site van borstvoeding.nl en .com  
Volgens hem is het sowieso niet altijd noodzakelijk om spruw te behandelen!!???!!!!
Zolang de baby gewoon goed drinkt en groeit is er nix aan de hand en gaat het vanzelf over.
Goed drinken doet de kleine meid wel...Ik heb zelfs errug veel melk.

Maar wat nu...?
Als ik flink pijn heb wil ik echt stoppen met bv maar nu gaat het weer ff goed (wel met tepelhoedje) en dan denk ik ...ach..kan nog wel ff.
Maar omdat ik over een paar weken moet gaan werken wil ik het toch gaan afbouwen naar de ochtend en de avond voeding. Morgen maar eens beginnen met de middagvoeding uit de fles te geven. Kijken hoe m'n boobs daar mee omgaan.
Vannacht sliep m'n meissie lekker lang door, met als gevolg dat ik boven de wasbak melk stond te lozen omdat m'n boobs op klappen stonden!! Kon ook kolven, maar om 3u snachts zag ik dat niet echt zitten...

Groetjes,
Sannemams

Hoi,

Vervelend dat het inderdaad spruw blijkt te zijn, maar aan de andere kant denk ik dat het wel fijn is om zeker te weten wat het daadwerkelijke probleem nu is; dan kun je er tenminste gericht iets aan doen.

Al is er bij je baby op het eerste gezicht niets te zien wat op spruw kan wijzen, toch kan het zijn dat ze sporen van dat schimmeltje bij zich draagt en jou daar dus iedere keer weer mee besmet. Je zou dat VBN-informatieblad voor zorgverleners mee kunnen nemen naar je apotheek en het belang van behandeling voor zowel jou als je baby kunnen onderstrepen. Verder  worden de medicijnen voor spruwbehandeling volgens mij ook los verkocht, dus in principe ben je niet totaal afhankelijk van het recept van je huisarts. Laat jezelf in dat geval wel goed informeren bij de apotheek, zodat je ook daadwerkelijk de juiste medicijnen aanschaft.

Tepelhoedjes kunnen inderdaad de pijn verlichten. Er kleven echter ook veel nadelen aan het gebruik ervan. Ze kunnen het drinken aan de borst voor de baby bemoeilijken, waardoor de borst niet goed wordt leeggedronken. Uiteindelijk kan het zijn, dat de melkproductie daardoor heel geleidelijk minder wordt. Als er langere tijd met tepelhoedjes  wordt gevoed, raakt de baby gewend aan een borst met hoedje. Vaak zie je dan dat de baby zonder tepelhoedje niet meer aan de borst wil drinken. Het afbouwen van tepelhoedjes kan dan een  moeizaam proces zijn.  Tepelhoedjes sluiten de huid als het ware af. Het zou dus kunnen zijn dat ze wat gaan broeien, waardoor een ideaal klimaat ontstaat voor de schimmel. Probeer de periode dat je ze gebruikt daarom zo kort mogelijk te houden.
Om herbesmetting te voorkomen, is het belangrijk dat de tepelhoedjes iedere dag worden uitgekookt.

Je schrijft dat je binnenkort weer aan het werk gaat en dat je daarom wilt gaan afbouwen. Je zou kunnen overwegen om gebruik te maken van het recht om te voeden of te kolven onder werktijd  tot negen maanden na de bevalling en op het werk te gaan kolven? Je mag hier tot maximaal een kwart van je werktijd voor gebruiken en je werkgever is verplicht om een geschikte, afsluitbare ruimte hiervoor beschikbaar te stellen. Op de site van het Voedingscentrum (Borstvoeding verdient tijd) wordt over deze regeling, die wettelijk is vastgelegd, duidelijk uitleg gegeven.

Groetjes van Yvonne

hoi,

Ik heb een zoon (Niels) van 7 weken. Ook bij mij ging de borstvoeding niet zoals gewenst.
Binnen 2 weken had ik en hij spruw.
Daar kwam een borstontsteking overheen.
Daarna kwam weer spruw om de hoek kijken.

Om het nog iets leuker te maken kreeg ik een allergie van de daktarine zalf.

Ik heb na 5,5 week het advies gekregen te stoppen met de borstvoeding. Dit vond ik erg moeilijk, zeker ook omdat overal waar je leest en kijkt alleen maar de tip krijgt om vooral door te zetten. Want het is zo goed en zo leuk. Maar leuk was het al lang niet meer.

Na een paar dagen werd ik een stuk vrolijker, minder huilbuien en zag alles weer zitten. Ik kon beter van mijn mannetje genieten en kreeg veel meer energie.

Ik wil hier niet mee zeggen dat je maar moet stoppen, maar dat als het niet meer gaat het soms beter is om de fles te geven.
Een kind heeft als eerste een liefdevolle en liefst vrolijke moeder nodig.

Ik wens je heel veel sterkte.

Terug
Bovenaan