Nutricia probeert CB te beinvloeden!!!!

Ik had al lang vermoedens dat Nutricia probeert om CB's te beinvloeden en hun producten aan te smeren, Bij ons consulatiebureau staat altijd een pak Nutrilon op de kast en hangt kalender op van Nutricia. Verder zei de arts bij de oudste toen ik over wou stappen van bv naar fv,   toen zei ze ja dan moet je nutrilon opvolgmelk gaan gebruiken!!
Maar heb nu bewijs het volgende heb ik uit een vacature( van nutricia) geknipt

Implementeren van het ‘medical salesplan’ en beïnvloeden van de (para) medische professie (verloskundigen, consultatiebureau artsen en –verpleegkundigen, kinderartsen) zodat Nutricia producten door hen worden ondersteund en aanbevolen aan de consument.


Wat vinden jullie hier nu van?
IK ben echt geen activist ofzo, maar ik erger me wel aan zulk soort dingen. Vooral omdat ik pas ook op CB heb gezien dat de artsen gewoon cursussen volgen bij Nutricia.   Ben benieuwd naar jullie reacties!!!
 
snap niet dat je hier verbaasd over bent, dit gebeurt toch ook in de hele medische industrie als het over medicijnen etc gaat.   doktoren en apotheken schrijven ook die medicijnen voor die voor hen het meest gunstig uitvallen (met name financieel), de patient staat niet centraal, maar de eigen portemonnee.
 
Hoi,

Nederland heeft een aantal punten van de WHO-code overgenomen en vastgelegd in de Warenwet Zuigelingenvoeding. Daarin wordt o.a. aangegeven, dat fabrikanten op geen enkele wijze reclame mogen maken voor kunstmatige zuigelingenvoeding (0-6 maanden).   Ook geeft de Warenwet Zuigelingenvoeding aan, dat relatiegeschenken wel mogen, mits daar geen merknaam op staat en ze niet als lokmiddel dienen voor aankoop van kunstmatige zuigelingenvoeding.

Hoe je het ook wendt of keert, alles wat deze fabrikant investeert in jouw cb is natuurlijk wél bedoeld als lokmiddel, als aanprijzing voor hun kunstmatige zuigelingenvoeding; er wordt hier duidelijk reclame gemaakt en dat is in strijd met de Warenwet Zuigelingenvoeding. Je kunt deze overtreding melden bij de Voedsel- en Warenautoriteit:  VWA. Als je bovenaan op Warenklachtenlijn klikt, word je daarna de mogelijkheid geboden om een online klachtenformulier in te vullen.
Het is belangrijk dat je je melding goed onderbouwt. Probeer zo  goed mogelijk uiteen te zetten wat je hebt waargenomen (dus idd het pak voeding dat constant op de kast staat, de kalender aan de muur, de cursussen die door deze fabrikant worden gefinancierd, bewust dit merk aanprijzen wanneer je aangeeft over te willen stappen op kunstmatige zuigelingenvoeding), zodat duidelijk is dat er via je cb reclame wordt gemaakt voor kunstmatige zuigelingenvoeding. Zoals de VWA zelf aangeeft, is in het woordenboek de volgende uitleg over het woord reclame te lezen: "de openbare aanprijzing om de afzet van goederen te bevorderen".

M.b.t. de vacature van Nutricia is het aan te raden om daarvan apart melding te maken. Je kunt (een kopie van) de betreffende vacature als bewijs aan de VWA overhandigen. Het is in ieder geval absoluut een overtreding van de WHO-code, waarin het volgende wordt vermeld:

The International Code aims to protect all mothers and from inappropriate company marketing practices. It bans all promotions of breastmilk substitutes, bottles and teats. It aims to ensure mothers receive accurate information from health workers. Subsequent Resolutions of the World Health Assembly have clarified and amplified the International Code.

Baby food companies may not:

- give free supllies of baby milk to hospitals;
- promote their products to the public or health workers;
- use baby pictures on their baby milk or bottle and teat labels;
- give gifts to the mother or health workers;
- give free samples to parents;
- promote baby foods or drinks for babies under 6 months old;
- labels must be in language understood by the mother and must include a prominent health warning.

Dit gedeelte is volgens mij echter niet overgenomen in de Warenwet Zuigelingenvoeding, maar het is natuurlijk nooit verkeerd om  het bij de VWA neer te leggen en op die manier een stukje bewustwording te creëren.

Het is helaas in ons land de gewoonte dat ouders, ongevraagd, heel wat reclameboodschappen over zich heen krijgen, die heel doelmatig via de gezondheidszorg worden verspreid en waarmee het geven van borstvoeding wordt ondermijnd. De Stichting Zorg voor Borstvoeding verzorgt de WHO/UNICEF-certificering in Nederland en de herbeoordeling die na het behalen van het certificaat (ook wel het borstvoedingscertificaat genoemd) driejaarlijks plaatsvindt. ZvB is heel duidelijk en vermeldt het volgende op haar site:

Daarnaast is een belangrijk criterium voor goede zorg voor borstvoeding dat de instelling op geen enkele wijze reclame maakt voor kunstmatige zuigelingenvoeding, flessen of fopspenen. Het UNICEF certificeringsprogramma Zorg voor Borstvoeding (BFHI) vereist naleving van de Internationale Code van de WHO (1981). Ouders hebben recht op heldere en feitelijke informatie over babyvoeding, die niet gekleurd is door een commercieel belang. Wat hun persoonlijke keuze ook is, ze krijgen vanzelfsprekend alle voorlichting en ondersteuning die ze nodig hebben.

Weet je zo of jouw cb WHO/UNICEF-gecertificeerd is? Je kunt het ook nakijken op de site van ZvB: ZvB-WHO/UNICEF certificering  (het cb valt onder jeugdgezondheidszorg). Als jouw cb inderdaad in bezit is van het borstvoedingscertificaat, dan voldoet men duidelijk niet aan de eisen van het certificeringsprogramma en is het van belang dat hiervan melding wordt gemaakt bij ZvB.

Nou, het is een heel verhaal geworden zie ik. Ik hoop dat je er iets mee kunt?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Janet,

Ik ben niet zo zeer verbaasd, maar het irriteert me vooral verschrikkelijk.
Kijk artsen en apotheken zijn zelfstandige ondernemers, maar CB wordt ingeschakeld door de gemeente en ik verwacht van CB onafhankelijk advies geeft en daar heb ik gewoon zo mijn twijfels bij. (bv, uit onderzoek is gebleken zeggen ze dan op CB, maar door wie zouden die onderzoeken dan zijn uitgevoerd??? 1 keer raden)
 
Terug
Bovenaan