Nutriton en bv

Hoi, hoi,

Vanwege een hevig spugende baby is door het cb aangeraden Nutriton te gebruiken.
Als ik dit bereid volgens de verpakking wordt het een soort gelachtige substantie, die ik met een lepelttje aan onze 6 weken oude dochter zou moeten geven. Met het lepeltje lukt het niet en als ik het via mijn pink probeer, komt de helft er weer uit omdat ze het er met haar tongetje weer uit duwt (of onze dochter weet niet hoe ze deze 'gel' moet slikken of ze vindt het erg vies).  Ik zou  liever niet elke bv kolven, maar zie dit nu als de enige oplossing.
Of kan ik  Nutriton verder verdunnen met water en dan  voor en na elke voeding een deel met een flesje geven? Ik ben een beetje bang dat ze door het water een vol gevoel krijgt en daardoor te weinig bv binnen krijgt, maar misschien is deze angst onterecht/overdreven?
Ben erg benieuwd  of iemand tips heeft en ook naar ervaringen van andere bv-moeders die Nutriton hebben gebruikt!

Groetjes,

Renate  

Hallo Yvonne,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Amy spuugt af en toe met een boog, maar vaak ook gewoon met 'golfjes/golven'. Ze komt goed aan en groeit ook goed  en ook de plasluiers zijn in orde. De hoeveelheid was vind ik onbelangrijk, maar het 'probleem' is  dat ze zichzelf wakker spuugt en ze spuugt ook uit haar neus, dus ze heeft het dan eventjes benauwd. Ook nadat ze al 2 uur heeft geslapen bijvoorbeeld. Ze heeft dan een vieze smaak in haar mond (denk ik tenminste, ze steekt elke keer haar tongetjes uit en snikt een beetje).  Ze heeft dan nog niet echt honger (als ik haar aanleg, is ze na een paar slokjes klaar), maar blijft wel een tijdje liggen snikken en kuchen.    

Het rechtop houden en het omhoog zetten van het bedje doen we al, maar het wijzigen van voedingshouding en vaker laten drinken heb ik nog niet geprobeerd (we zitten nu  op 7 voedingen per dag, wat ook niet echt heel weinig is). Daar ga ik nu zeker mee aan de slag!

Nogmaals bedankt en ik ben heel benieuwd of jouw tips gaan helpen!

Groetjes,

Renate
mv Amy

Hallo renate,

Ik heb hier nog een ongeopende, verzegelde bus Nutrilon A.R. dieetvoeding bij hevig spugen staan. Die heb ik gekregen bij een samengesteld pakket van een supermarkt.
Ik heb het alleen nooit nodig gehad. Het is houdbaar tot 16/10/2007
Misschien heb jij er wat aan?
Ik woon in Vlissingen, je kan het ook in Breda ophalen als je wilt...
Je mag het zo hebben, je hoeft er niet voor te betalen.
Als je wilt dat ik het opstuur zijn de verzendkosten € 6,20 geloof ik.

Ik hoor het wel,

Groetjes, Patricia
prvdgeugten@msn.com

Hoi Renate,

Ik heb 2,5 maand fulltime gekolfd en dan de gekolfde melk met nutriton gemixt omdat het hier op de manier die op het pak staat aangegeven ook niet werkte. Ik deed zo'n 3 -4 schepjes in een fles van 180cc borstvoeding. Dit ging prima! Na verloop van tijd kan je proberen de nutriton af te bouwen. Ik heb dus vanaf 1,5maand tot 4 maanden alles gekolfd en gemixt met nutrilon. Gaat prima!
Succes ermee!

Groetjes, Marloes mv Marly 05-09-2006

Hallo Patricia,

Bedankt voor je reactie. Helaas is Vlissingen niet echt in de buurt (ik woon in Apeldoorn).
Voorlopig ga ik het eerst proberen met de andere tips, zodat ik bv (eventueel afgekolfd)kan blijven geven. Dus ik zal geen gebruik maken van je aanbod.
Maar wel heel erg leuk dat je het zo aanbiedt!

Groetjes,

Renate

Hoi Renate,

Ik heb jammergenoeg het antwoord van Yvonne gemist omdat die al weer verwijderd is (neem aan doordat er links in stonden naar borstvoedingsinformatie) dus weet ook niet wat zij al gevraagd had en als informatie gegeven had.

Ben je al bij een kinderarts geweest? Zou het reflux kunnen zijn? Of zou het Kiss kunnen zijn? Beide "aandoeningen" kunnen spugen veroorzaken. Maar ook een allergie kan spugen veroorzaken (was bij ons een hevig symptoom van allergie). Dus als je met de tips en handreikingen van Yvonne toch nog geen verbetering ziet (altijd eerst je borstvoedingsmanagement proberen te verbeteren, vaak ligt de oorzaak daar) kan je mijn info nog even in je achterhoofd houden.

Sterkte en groetjes Nynke

Hoi,

Nee, ik gaf in mijn reactie geen links. Ik heb wel sites genoemd, maar dat mag blijkbaar ook niet meer? Hierbij dan nogmaals mijn reactie, zonder het noemen van sites:

Hoi Renate,

Wat sneu joh, dat je baby zo heftig spuugt . Bij veel jonge baby's sluit het maagklepje nog niet volledig, waardoor de voeding weer gemakkelijk terug kan stromen. Hoe zou je het spugen bij jouw kindje verder omschrijven? Kun je het opvegen met een spuugdoekje of heb je er een grotere doek voor nodig? Als de baby echt met kracht in een boog spuugt (dat wordt ook wel projectielbraken genoemd) is er vaak sprake van een reflux.

Hoe doet je kindje het verder? Heb je het idee dat ze voldoende binnenkrijgt? Een baby krijgt voldoende binnen als ze ongeveer zeven voedingen per etmaal krijgt, 100-200 gram per week groeit, flinke plasluiers produceert (in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is. Zolang je baby goed groeit, tevreden is en lekker in haar vel zit, is het spugen eigenlijk "alleen maar" een wasprobleem. Heb je het idee dat ze er echt last van heeft (veel huilen, pijn) dan kan een huisarts jullie daarin verder begeleiden en samen met jullie een geschikte behandeling uitstippelen.

Baby's gaan vaak ook meer spugen/boeren wanneer de melk heftig toeschiet en ze de melkstroom daardoor niet aankunnen. De baby zal dan onrustig zijn aan de borst, vaak loslaten en misschien liggen te hoesten en te proesten aan de borst. Bij een heftige toeschietreflex kun je de melk uit de borst zien spuiten. Als dit het geval is, kun je het je baby gemakkelijker maken door haar even van de borst te halen zodra je merkt dat de melk toeschiet. Laat de ergste stroom melk weglopen in bijvoorbeeld een hydrofiel luier of een handdoek en leg haar weer aan als de borst niet meer zo lekt. Zo zal ze rustiger aan de borst kunnen drinken. Eventueel kun je je voedingshouding hierop aanpassen. De ruglighouding is erg geschikt als er sprake is van een heftige toeschietreflex. Jij ligt dan op je rug en de baby ligt bij jou op de buik te drinken; ze moet dan als het ware tegen de zwaartekracht in drinken.

Misschien ken je ze al wel, de tips die bij (veel) spugen verlichting kunnen geven: hanteer je baby zo rustig mogelijk, zeker vlak na het voeden. Houd haar zoveel mogelijk rechtop, draag haar eventueel in een draagdoek bij je. Verder zou je het hoofdeinde van het bedje kunnen verhogen, zodat ze niet meer helemaal plat ligt. Op die manier kan de voeding minder goed terugstromen.
Kindjes met reflux hebben moeite met grote hoeveelheden voeding tegelijk. Vaak werkt het beter om de baby vaker (en korter) aan de borst te laten drinken. Bijkomend voordeel hiervan is, dat de melk vetter blijft naarmate de tijd tussen twee voedingen korter is. De vettere achtermelk is wat lobbiger en zal daardoor ook beter in het maagje blijven. Lactatiekundige Nanny Gortzak geeft op haar site een uitgebreide uitleg over voor- en achtermelk.

Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek (en eventueel meer wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding), bel dan gerust eens met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk.

Groetjes van Yvonne, mv Claudia

Terug
Bovenaan