@ o.a. Dirksmamma en uiteraard andere mamma's

Mijn dochter is nu 7 maanden, ze heeft koemelkallergie (net als onze oudste) en drinkt daarom Nutramigen (eerst de AA en nu de LGG 2), uiteraard zijn we begonnen met bijvoeden tot de 6 maanden. Ze is destijds met 10 weken opgenomen, en nu verleden week weer. Gelukkig is ze nu thuis. Ze had met 10 weken nl last van flessen weigeren, dit gooide het ziekenhuis op de allergie (kon ik nog begrijpen) ze heeft ook last van flinke reflux, en krijgt daarvoor Nexium, omdat de artsen bang waren dat ze de combinatie zou leggen tussen het zuur (slokdarm was overprikkeld) en d'r flessen. K ben hier niet zo voor, maar heb helaas geen keuze.
Ze is nooit meer zo geweldig gaan drinken als destijds op de hypo-allergeen van Nutrilon, máár voor de rest deed ze het super op de Nutramigen (ontlasting, geen kramp, en niet meer huilen)

Verleden week is ze weer opgenomen geweest, omdat ze weer niet wilde eten en drinken. De kinderarts raadde (ook heel tactvol verwoord) aan om haar geen voeding te geven... Het is een flinke dame dus ze kon wel wat hebben. Nu is het geen kieskeur, dus kon ik me hier niet in vinden. Ze dronk nl 35cc en spuugde er 50 weer uit. Ook op de afdeling vonden de verpleegkundigen het een raar antwoord. Uit de slikfoto is reflux gebleken, uit het bloed & ontlastingonderzoek is (gelukkig) ook niets gekomen. Maar nu m'n vraag:

Ze drinkt nu wel weer 3*165 en 1x 240 met pap, ze drinkt niet alles op maar komt zo ongeveer aan de 600 per dag, heel blij ben ik hiermee. Fruit gaat ook wel goed, maar die groente... dat is nog nooit gelukt. Ja, 2x de bruinen bonen met appel die ik zelf gemaakt heb (da's het wondermiddel als je het geloof ik niet meer weet haha!), Jullie énig idee waarom ze die groente niet wil ? Koude wortelen heeft ze wel tot 2x goed op, zonder problemen, maar ja andere koude groenten dan weer niet?

In het ziekenhuis dachten ze misschien ook aan brood geven, maar ik vind dat nog zo vroeg??

Dus adviezen???? Kom maar op, ik sta er open voor. Heb al heel wat met de "oudste" ondervonden, maar dit is weer nieuw voor me!

Groetjes Kirsten
 
Hoi hoi,

Tjee wat een verhaal. Wat raar dat een kinderarts aanraadt om geen voeding te geven.

Wat de groenten betreft. Wij hadden hier ook zo'n kieskeurig meisje. Fruit ging erin als koek en dan ook echt alles smaken en de gekste combinaties.
Maar de groenten hoefde ze ook helemaal niet. Wat ik ook maakte het verdween na twee hapjes weer in de prullenbak. Wat ze wel lekker vond was courgette met banaan. Ik weet het de combinatie klinkt niet, maar dat stond in een babykookboek en was het enige wat ze lekker vond.
Ook ik zat met mijn handen in het haar, want je wilt toch dat ze groenten eten. Ik kreeg toen van het cb de tip om het in stukjes op een bordje te leggen en haar hier zelf mee te laten kliederen. Ze kon toen wel al in het kinderstoeltje aan de tafel zitten.
Het werkte bij ons heel goed, ze pakte het met haar handjes en stopte het in haar mond. Nu (ze is nu 20 maanden) eet ze bijna alle groenten en ze is er nog gek op ook.

Succes met proberen.
Groetjes anninas
 
Nou he, idd een heel verhaal. Kinderarts zei het ook op een manier! Ik had hem bijna over tafel getrokken haha!, en dat terwijl ze op de afdeling zeiden dat het echt wel op tijd was. Zo vroeg hij ook hoe ik het verklaarde dat ze zo stevig was (ze is 9 kg), want "ze snoof de calorieen toch niet door haar neus" (hoe vind je die!!)

Ok, gelukkig, ik ga het gewoon ns proberen, liga vindt ze ook heerlijk om uit haar 'knuistje' te eten. Wat voor groenten gaf je dan? Broccoli, bloemkool, aardappeltje? Ik neem aan wat zachtere groenten. En ik ga je courgette-tip ook ns proberen, je weet maar nooit!

Bedankt voor je reactie, ben blij dat ik niet de enige ben!

Groetjes en een fijn weekend,

Kirsten
 
Hoi Kirsten,

Wat een verhaal zeg. Beetje raar van die kinderarts?!
Een kind moet toch eten?
Heb nog wel wat tips qua groente.
Toen ik de groente nog fijn maakte en met een aardappeltje mengde ging het nog, beetje opvolgmelk erdoor om het wat romiger te maken.
Baby jus noemden we het.
Nu eten ze zelf, half met een krom lepel en vorkje en half met de handjes.
Boontjes (verse, niet uit pot/blik, die zijn zo slap) kunnen ze goed in de hand houden, net als worteltjes (lekker zoet, vinden de meesten lekker).
Kleine roosjes brocoli en bloemkool gaat ook prima.
Koolraap in blokjes of reepjes geneden en gekookt.
Gewoon eens uitproberen, vaak vinden ze het super als ze met de handjes mogen eten.

Enne Thomas en Sophie kregen ook brood toen ze 7 maand oud waren op advies van de CB-arts.
In kleine stukjes snijden en in het wangetje duwen, dan gaat het vanzelf.
Wel lastig hoor die koemelk allergie.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten,

Patricia (mama van Thomas en Sophie, 2 mei 2008)
 
Hoi Kirsten

Mijn zoontje eet alles wat los en vast zit dus heb geen tips alleen een ideetje.
Hier in australie hebben ze groenten waar ook fruit doorheen zit misschien dat ze dat lekker vind.
b.v. pompoen, appel en mais
spinazie, broccoli, appel en doperwten
Zoete aardappel (sweet potato ik weet niet of je dat ook in NL kan krijgen) wortel en appel.

Succes
 
Hier ook een keer een cb arts die zei.. als ze geen drinken wil geef je haar toch niks meer krijgt ze vanzelf dorst??? soms zijn artsen echt dom..
Onze dochter is nu 20 maanden en eet heel goed groente nu, maar ze is wel eens lastig geweest en dan probeer ik echt alles.. als ze nu slecht eet krijgt ze een zes maanden potje bruine bonen van olvarit en dat gaat erin als zoete koek.. ( doe express zonder stukjes want die vind ze vreselijk ) ook maispotjes vond ze altijd erg lekker, heb je wel eens op www.keukenkikker.nl gekeken staan ook erg leuke en lekkere recepten op voor alle leeftijden, ook groente met fruit samen..
Wens je veel succes
 
Terug
Bovenaan