O jee, "de gang" werkt niet meer

<p>Onze oudste is bijna drie jaar oud. Af en toe heeft hij een driftbui, en daar gaan we dan op een manier mee om waardoor hij meestal vlot weer kalmeert. Heel incidenteel, het zal nu een in een jaar tijd in totaal keer of vijf zijn voorgekomen, werkt niets meer. Dan gaat hij even op de gang tot hij lief is, en dat werkt erg goed; binnen een paar minuten is het helemaal stil en is hij na een klein babbeltje over waarom hij op de gang is en waarom hij er weer af mag, weer helemaal de oude.</p><p>Vanavond was weer zo'n avond. Maar die wijsneus heeft vanavond voor het eerst gewoon de deur opengemaakt. Ik zal niet ontkennen; ik wist niet zo goed hoe dáár mee om te gaan. "De gang" was tot nu toe de hoogste escalatie, en één die ook daadwerkelijk indruk maakte. Ik heb niet zoveel behoefte om van de andere kant de deur fysiek dicht te gaan houden, maar ik weet ook niet zo goed hoe hier voortaan mee om te gaan. </p><p>De onze is vast niet de eerste met af een toe een pittige driftbui; hoe gaan jullie met zulke situaties om en hebben jullie tips voor ons?</p><p>Kleine opmerking; ik kan me voorstellen dat sommige mensen de mening zijn toegedaan dat "de gang" opvoedkundig niet in hun straatje past. Dat is natuurlijk prima; voor ons en vooral onze kleine werkt het erg goed. Hopelijk krijg ik niet al teveel wind van voren over deze methode :). </p>
 
Een timer bij hem neerzetten hoelang hij op de gang moet. Wanneer hij de deur opendoet, wordt de timer opnieuw ingesteld en duurt het langer voor hij de gang af mag.
 
Ik zou hetzelfde doen als het advies hier boven. Een time out plekje hoeft niet afgesloten te zijn, zolang ze maar weten dat ze er horen te blijven.
Dus als de gang nodig is en hij doet de deur open of loopt weg, zet je hem terug. Leg je uit dat hij op de gang moet blijven, met een timer. En dat elke keer als hij weg loopt of de deur open doet de timer opnieuw gezet wordt. Probeert hij het daarna nog een keer, niks meer zeggen en hem alleen terug zetten op zijn plek en de timer weer herstarten.
Zoek anders eens op internet/YouTube uitleg over de time-out van SuperNanny oftewel Jo Frost.
 
Mijn oudste dochter wordt ook b binnenkort 3 jaar. Als ze bv. Niet wilt eten, zeg ik ook: dan ga je maar even naar de gang en je kan terugkomen als je wél gaat eten. 
Dan zegt ze: oké mama, en gaat braaf naar de gang. Het is dus absoluut geen straf, ze vindt het prima op de gang. Hilarisch vind ik het. Ze gaat zelf op de grond zitten en komt vaak zelf na 2 minuten terug en dan zegt ze: nu ga ik eten. En dat doet ze dan ook.
Ik begon ook met de gang als 'straf', maar ze heeft het zelf nooit als straf gezien. Maar toch reset ze wel even op de gang en komt ze daarna vrolijk terug. 
 
In plaats van een timer zou je ook een kleurenklok kunnen gebruiken. Die gebruiken ze in kleutergroepen ook om aan te geven hoe lang kinderen ergens aan mogen / moeten werken of wanneer iets af moet zijn. Het is wat duidelijker dan zo'n timer vind ik. Hier vind je ze:
 
https://www.kleurenklok.nl/waar-te-koop/
 
Schrik niet van de eerste prijzen dat zijn pakketten. Het tafelmodel kost 19 euro. Misschien zijn er ook nog wel goedkopere varianten te vinden hoor, maar dit is de 'echte'. 
 
Als je met een wekkertje gaat werken zou ik inderdaad ook voor de time timer of een kleurenklok gaan. Anders levert het nog alleen op dat je kindje weet wanneer de tijd voorbij is, niet hoe lang het nog duurt. Wanneer het voorbij is kun je zelf ook vertellen en dat de tijd opnieuw begint/ hij terug moet als hij van de gang komt ook. Het gaat er vaak om dat een kindje ziet dat de tijd minder wordt en hoe lang iets nog duurt. Anders is het voor zijn gevoel "ineens" voorbij. Stel je maar eens voor dat je zelf iets moet gaan doen, tv kijken ofzo, en dat iemand elk moment kan zeggen "oke klaar nu meteen stoppen". Dat levert meer spanning dan duidelijkheid op.
 
Terug
Bovenaan