Obstipatie door bijvoeding; lactulose

Leah is ruim 6 maanden oud en krijgt sinds 2 weken bijvoeding: een half potje olvarit sperziebonen. Geen fruit. We zijn al zo voorzichtig omdat ze erg overgevoelig / allergisch reageert op voedingsmiddelen die ik eet (ze krijgt verder volledige borstvoeding).
Nu reageert ze erg heftig op 'alleen maar' de sperziebonen en krijst soms urenlang in de nacht alles bij elkaar, terwijl ze probeert te persen (vaak zonder resultaat).
De ontlasting is niet echt hard, wel klei-ig. Op advies van het consultatieburo heb ik nu lactulose gehaald. Wie heeft hier ervaring mee, met hoeveel ml zijn jullie begonnen (advies hier was 5 ml p.d.)?
Wordt het t.z.t. beter?

Hoi hannah,
vervelend dat jullie kleine ook last heeft. mijn meisjes hebben last van verstopping door de nutriton die ik toevoegde wegens het vele spugen.
ik heb op advies van het CB dinsdag ook Lactuose gekocht. toen ik bij de ene de 5 ml in delen naar binnen spoot (heb er een 5 ml spuitje bij gekregen), kwam het er binnen 20 sec weer uit. ik geef nu steeds 1 ml en dan 4 of 5 keer op een dag. de ene heeft gister een redelijke volle luier gehad en de ander moet nog. ik hoop dat het wat beter zal gaan werken, het is idd erg zielig om te zien dat ze er zoveel moeite voor moeten doen en dat het ook erg pijnlijk is.

succes en hopelijk werkt het bij jullie snel en goed.

Groetjes,
Petra

Hoi Hannah,

Wat je eerst zou kunnen doen is even helemaal teruggaan naar alleen borstvoeding. Moedermelk is een lichaamseigen stof, het is lichtverteerbaar en het bevordert de darmwerking van je kindje.  Zodra de ontlasting  weer  is zoals het zou moeten zijn en darmpjes van je baby tot rust zijn gekomen, kun je het introduceren van vast voedsel weer in een rustig tempo oppakken (dus beginnen met kleine beetjes vast voedsel en de hoeveelheid heel  geleidelijk aan opvoeren).
Het toedienen van lactulose is een noodgreep die bij borstgevoede kindjes over het algemeen helemaal niet nodig is...  

Beterschap!

Groetjes van Yvonne

Hai Hannah,

Balen zeg dat ze al zo reageert op sperciboontjes... heb je al eens bij de ingrediëntenlijst gekeken? Puur sperciboontjes, is lang niet altijd puur... er zitten vaak nog hulpstoffen in de potjes om alles smeuïg en zacht te krijgen. Zelf klaarmaken kost iets meer tijd, maar is bij een overgevoelig kindje zeker wel lonend!

Voor meer informatie over borstvoeding, dieet, bijvoeding en allergie kan je ook op het forum van borstvoeden punt info kijken. Is een plek waar veel allergie moeders samen praten over wat wel en niet goed gaat en hoe je het dieet wat kan veraangenamen (recepten en tips)

groetjes Nynke

Bij mijn oudste leverden de spercieboontjes uit een potje ook drama's op.

Ik ben toen, zoals Yvonne ook al als tip geeft weer even helemaal op de borst teruggevallen. Want in zo'n potje zit naast bonen nog heel wat anders (plus dat sommige kinderen op de bonen zelf al kunnen reageren).

Daarna ben ik veel voorzichtiger te werk gegaan, pure dingen, die ik zelf gekookt had gegeven. Puree weigerde hij, maar brokjes gekookte aardappel gingen er al snel met smaak in. Daarna ben ik met peentjes verder gegaan, en toen broccoli (handig, heeft een handvatje, zodat hij het kon vasthouden).

Op borstvoeding.com en op babyallergie.nl kun je heel duidelijk lezen hoe je omgaat met bijvoeden bij allergie, en wat je wanneer geven kunt. Ik vond dat heel handig.

Hoi,

Mijn dochter heeft dat spul ook voorgeschreven gekregen ivm de flesvoeding die zij kreeg vanwege het heftige spugen.
Alleen ik ben er geen voorstander van. De darmpjes zijn nog volop in ontwikkeling en moeten nog veel leren want die zijn immers al dat vaste voedsel e.d. niet gewend.
We hebben het een week gegeven 5 ml op een dag door dr flesje heen, maar jij geeft bv dus dan is een spuitje misschien handiger.
Zij had daarna wel goeie luiers en toen zijn we het direct gaan afbouwen. Het was toen op en af harde en dan weer geen harde ontlasting.
Er zijn bepaalde fruitsoorten en groente soorten die verstopping kunnen veroorzaken. Misschien moet je die even links laten liggen.
Druiven, perzik, bruine bonen zijn in ieder geval soorten wat een beetje laxerend werkt.
Succes en veel sterkte

Liefs Reneke

Hoi Hannah,

Ikzelf heb een zoontje Kian van nu ruim 4 1/2 maand!
De eerste drie maanden heeft hij erg veel last van zijn darmen gehad! Hij kon meestal maar 1x per week zn ontlasting kwijt! Erg zielig dus! Ben toen op advies van mijn huisarts en het cb ook lactulose gaan gebruiken! Heb het 2 ochtenden gebruikt, voor zijn fles en vaker niet! Het hielp echt super en sindsdien heeft hij bijna om de dag ontlasting! Echt een aanrader dus! Hoop dat het bij jullie ook gaat werken!

Groetjes Carla

Terug
Bovenaan