Obstipatie??

<p>hallo dames,</p><p>Mijn dochtertje is 4 weken oud. Ik heb afgekolft melk gegeven in het begin. Sinds 2 dagen geleden begonnen met nutrilon. Ik heb zelf geen melkproductie meer. Had wel gehad maar het kwam meer waterig dan melk. Ik weet ook wel waarom en hoe dat komt. Ik heb ingetrokken tepels, probeerde met tepelhoedje zij moest ervan kokhalsen. Heb haar met flesje gegeven. Maar dan Ik slaapte niet genoeg, stress, geen tijd voor mezelf om te onstapnnen. Probeerde te onstpannen met muziekje of wat dan ook. ik voel me echt zo schuldig dat ik ervan moet gaan janken. Ik woude zo graag borstvoeding geven. Maar mijn dochter die had niet genoeg en had besloten met kunstvoeding.. met kunstvoeding gaat goed en ze slaapt ook goed en ik ook en doe dingen waar ik me kan ontspannen. Nu heeft ze last van verstopping. gisteren moest ze zo van huilen en ik ook!. Ik wilde haar zo graag helpen. Heb ziekenhuis gebeld. de kinderarts zei dat ik niks aan kon doen en dat het normaal was en dat het tijd koste. Snap ik ook wel. Maar ik als mama wil haar graag helpen. Misschien hebben jullie voor mij tips .  nu slaapt ze gelukkig. Ik ga sowieso de huisarts bellen als ze weer last van heeft! Gelukkig heeft ze geen koorst want ik hou het wel in de gaten. maar ben echt zo onzeker dat ik geen melk meer heb ?</p>

De darmen hebben tijd nodig om aan dd kunstvoeding te wennen. Daarom is het eigenlijk beter als er geleidelijk over gegaan word. Maar als dit niet mogelijk is, is dat lastig natuurlijk!

Het is nogal wat: van licht verteerbare moedermelk, naar zwaardere, 'beter vullende' kunstvoeding. 
Wat mij is gezegd is dat je meer water kan toevoegen of wat water zo kan geven. Dit 'drijft'. 
Ik ken het.. ik kolf nu nog fulltime, maar zoonlief heeft waarschijnlijk KMA en dan ook over op de kunstvoeding. Zitten nu op 2 flesjes per dag maar hij heeft me toch last van krampjes en wat moeite met poepen. Is gewenning van de darmpjes. Moeten ze aan wennen, is voor de rest volgens mij niet heel veel aan te doen helaas. 

Mijn dochter heeft af en toe ook last van verstopping. Wat hier helpt is 10cc meer water in dr flesje doen. Dus 160cc + 5 schepjes (normaal 150cc). Als ik dat een dagje doe, gaat het weer goed. Wel moet je dan zeker weten dat je kindje die hoeveelheid opdrinkt, anders krijgt hij minder voedingsstoffen binnen. Kan voor een dagje geen kwaad, maar dat moet geen week doorgaan denk ik.
Wat hier helpt is haar op haar buik op mijn arm leggen en dan door de kamer lopen. Zo ontspant ze. Uiteindelijk gaat ze altijd poepen, maar het kan een paar uur duren. Zodra ze gepoept heeft is het over. Die poep is dan ook donker en sterk van geur, heeft haar duidelijk dwars gezeten.
Krampjes en verstopping horen er ook gewoon een beetje bij. Jouw kindje moet nu wennen aan de kunstvoeding en zal daar evrn moeite mee hebben. Voel jezelf er niet schuldig om. Niks mis met kunstvoeding. Ze worden daar ook prima groot op. Probeer je kindje te troosten en zelf niet in de stress te schieten. Daar heeft je kindje het meest aan!

O en ik hoor best vaak dat Nutrilon vrij zware voeding is voor die kleintjes. Ik geef Hero. Ook prima voeding, en scheelt nog eens dlink in de portemonnee (€9.30 per pak, Nutrilon is €13?) Huismerk kun je ook kopen, aan alle babyvoeding zitten zulke strenge eisen dat het allemaal prima is. Mijn dochter reageerde slecht op de voeding van AH huismerk (eczeem en spugen) dus ik gebruik nu Hero en dat gaat goed. Nutrilon vond ik persoonlijk te duur, iedereen koopt dat om de naam maar andere voeding is net zo goed.

Zou je inderdaad niet schuldig voelen. Je hebt het geprobeerd. Ik zat er op een gegeven moment ook compleet doorheen met kolven, dus heel goed dat je het zo lang hebt volgehouden.
Mbt de kunstvoeding, in principe kan het 2 weken duren voordat ze hier aan gewend zijn. Een ander merk geven zou kunnen helpen, Hero is bijvoorbeeld beter voor de vertering omdat het tijdens het productieproces maar 1 keer verhit wordt.
Bij ons hielp een wipstoel. Daar ging mevrouw goed in poepen. ;)

Hoi
Bij ons hielp het heel goed om gekookt water te gebruiken (minder kalk) en een paar druppeltjes zonnebloemolie of vitamine d op olie basis en idd 10 cc exstra water in de fles als ze alles wel op drinkt  

Bedankt dames!. 
Ik ben naar de huisarts geweest. ik moest een formulier even brengen. Ik heb ze gevraagd over mijn dochter die last heeft van verstopping. Ze zeiden dat het zal duren. Als ze er last van heeft dat ik een druppeltje olijfolie moest invoegen bij de fles en even met een thermometer met vaseline in  haar anus heel iets. Ik kwam thuis wou haar verschonen zij huilen van de pijn. Ik met thermometer erin. Nou het kwam zo dik uit echt zo zielig is dat. Vannacht had ze ook last gehad en huilen. Ik weer met thermometer en beetje met vaseline op haar anus gemaseerd even met haar beentje fietsen. Kruikje onder haar billen. Ze werd rustig op een gegeven moment ze was druk bezig met persen. Ik dacht ik ga ook niet meer plagen even afwachten. Verder gaan slapen. Toen heb ik haar verschoond echt niet normaal zo zielig vindt ik dat. Arme meisie!
Bedankt allemaal voor jullie lieve tips!

Hier hielp het mijn zoontje ook door de thermometer even in te brengen en enigszins te bewegen. Uiteraard niet te vaak en teveel maar ik kon hem wel hiermee helpen poepen en soms was de ontlasting zo "hard" dat ik het eerste beetje eruit kon halen en hij zelf de rest kon uitdrukken. Niet echt lekker om dit te lezen wellicht maar het luchtte hem op dus alle voor t jong! ;) dus fijn dat dit voor jullie werkt!
Extra water in de fles lijkt me idd een goed idee.
Mijn zoon reageerde fors op banaan en erwt, mocht je straks aan vaste voeding toe zijn ;)
Sterkte!

Terug
Bovenaan