obstipatie

hallo allemaal
ik heb ernorm last van obstipatie en heb dus gister niet kunnen drukken...
heb al last van spastische darmen maar nu durf ik op de een of andere manier niet echt hard te drukken tja kan iemand mij handige tips hierover geven want ja het is mijn eerste zwangerschap en alle gevoel wat er nu op me af komt is zo nieuw dat ik soms heel erg onzeker ben de buik is zeg maar een beetje maf gevoel ik weet dat dit bandenpijn is althans dat zei mijn zusje die onlangs is bevallen van een tweeling....
maar die obstipatie is erg vervelend mag je drukken in de zin ja een beetje vatsig meschien aangezien de onlasting wat hard is en is dit eigelijk wel normaal???
alvast bedankt..
liefs mij
 
nou mensen ik tik dit berichtje en pardoes ik moest naar de wc hahaha ja maf he...
maar ben het wel kwijt hahaha.. maar ja de tips die jullie willen geven zijn nog steeds van kracht hoor....
liefs mij
 
Obstipatie schijnt wel vaker voor te komen tijdens een zwangerschap. Ik heb er zelf niet echt last van gehad, maar hoorde wel van vereschillende vriendinnen dat zij er last van hadden. Je mag best drukken, geloof ik, maar niet al te hard want daar zou je aambeien van kunnen krijgen. En tips? Gezond eten, veel vezels, veel fruit. Sinaasappel helpt goed bij de meesten, of kersen. Dingen waarvan je weet dat ze obstipatie veroorzaken of verergeren proberen te vermijden (banaan of chocolade bijvoorbeeld). Wat bij mij wel eens helpt is eerst paprikachips eten en daarna een glas sinaasappelsap drinken. Mega-krampen wel, maar dan is het eruit. `s Morgens nuchter een glas water drinken op kamertemperatuur helpt ook wel eens, of koffie op je nuchteree maag. Probeer maar eens!
Succes ermee de volgende keer dat het nodig is!
Groetjes,
Marian
 
Maar op het moment dat je moet en het gaat niet, heb je niks aan sinaasappels en kersen. Een nat stukje handzeep wil wel eens helpen om de klus te klaren. Dat werkt dan als een soort glijmiddel. Klinkt vies, maar als de nood hoog is....
 
wat bij mij heel goed helpt (en ik heb echt erge opstipatie!!) is stimulance van nutricia. Het is een sinaasappeldrankje, succes gegarandeerd. Het ligt bij de AH bij de dieetartikelen. wel een grote AH opzoeken want de kleintjes hebben het niet. Het is speciaal voor zwangeren.

groetjes Colinde
 
Ik heb de hele zwangerschap last gehad van obstipatie.
Roosvicee laxo hielp wel wat (ik dronk 1 glas per dag) maar sinds een paar weken heb ik een nog betere oplossing:

Nu ik iedere ochtend een bord cruesli eet, heb ik helemaal geen problemen meet. Zit natuurlijk boordenvol vezels. Wel belangrijk om er veel bij te drinken (de vezels zwellen dan op en maken zo je ontlasting zachter) maar dat moet sowieso met dit weer.

Groeten,

N.
 
Terug
Bovenaan