obstipatie...

leuk hoor dat progestron in je lichaam..
niet alleen weke gewrichten, maar ook obstipatie!

ik heb altijd al een tragere stofwisseling gehad dan de meeste mensen, maa rnu werd het me echt te gek. ongeveer 1 keer in de week een grote boodschap is neit echt de bedoeling!

maar ik heb nu de oplossing voor mij gevonden!
BRINTA!

boordevol vezels! (en volgens het pakje ook ijzer! nooit verkeerd dus!)
ok.. ik vind brinta ook niet het lekkerste, maar met een flinke schep suiker is het best te eten!

wie heeft er nog een goede tip vol vezels??
groetjes Carina

Hoi Carina, ik heb wel tips die eigenlijk altijd werkten, maar momenteel heb ik hetzelfde probleem als jou, drama!

Maar goed, toch een aantal tot voor kort werkende tips:

3 kiwi's op je nuchtere maag
wat geweekte pruimen
een stuk peperkoek
een groot glas lauw water op je nuchtere maag in kleine slokjes in een keer opdrinken
yoghurt met muesli (geen cruesli)
vezelbrood, hoe donkerder hoe beter

Ik heb nu vorige week Lactulose van de gynaecoloog op recept gekregen, de eerste week werkte het prima, maar nu laat het ook te wensen over, als het volgende week nog zo is, ga ik er maar een telefoontje aan wagen, wat nu te doen, want ik heb zo'n volle buik!

Groetjes, Pleun

Hoewel ik er zelf geen last van heb hier toch een paar tips.

Eet regelmatig, dus geen maaltijden overslaan.

Ontbijt altijd met vezels en fruit. Brinta is heel goed (voor alles eigenlijk, er zit idd ijzer en veel vezels in, maar bijvoorbeeld ook foliumzuur)

Van alles de volkoren variant eten. Volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst etc.

Van fruit zijn vooral kiwi's en pruimen goede 'doorstromers'.

Gebruik olie (liefst zonder te verwarmen). Salade met olijfolie eroverheen ed. Of een klein scheutje als smaakmaker over pasta.

Kop koffie op de nuchtere maag kan ook heel stimulerend werken. Meestal moet ik halverwege het eerste bakje al gaan rennen.

Zelf ben ik een hele regelmatige poeper, behalve in de vakantie enkele jaren geleden. Dan heb ik de eerste dagen altijd wat extra pruimen nodig. Behalve 1 vakantie in Griekenland. Ik heb daar genoten van een aantal heerlijke streekgerechten, klaargemaakt met veel olijfolie. En dat heb ik geweten! Tijdens een lange wandeling was het dus raak. Gelukkig kwamen we even verderop bij een leuk strandje uit waar ik met kleding en al de zee in ben gedoken.

hahaha mama t!
olijfolie is een goede dus!

de koffie werkt bij mij ook wel af en toe, maar op een gegeven moment went mijn lichaam eraan.
ben benieuwd hoe laag ik effect heb van de brinta.

Nou dan moet ik ook maar eens brinta kopen dan!!

Ik heb altijd last dat ik niet veel naar de wc hoef, maar nu is het inderdaad nog minder vaak!
(lijkt wel spastische darm, vooral bij uiteten! Heb jij er dan ook last van dat je dan juist binnen een uur naar de wc moet hollen?)

Ik eet regelmatig,gevarieerd en vezelrijk.
heb kiwi's geprobeerd... glas water eerst smorgens..peperkoek..noem het maar op!
koffie lust ik niet, dus dat is geen optie!
maar ik blijf het probleem houden!
moet het toch een keertje laten onderzoeken of het aan de schildklier ligt, dmv bloedafname.
na de zwangerschap maar doen!!

hoi hoi

ik had het wel dat als ik moest... ik ook echt behoorlijk moest!
na de eerst ekeer heel moeilijk, kon ik een half uur later rennen, want dan liep het er ongeveer vanzelf uit.
(lekker vies praatje je 's morgens!)

ik heb nu iedere dag brinta gebruikt, behalve gisteren.
en iedere dag moest ik, behalve gisteren...

ik zag tijdens de reclame ook cracker van brinta. maar ik hou het nu even op mijn papje.
succes!

Dat wanneer je moet, je ook echt moet rennen....

Ja dat herken ik wel. Vooral smorgens. Wij noemen dat hier "het valluik". Dan is er echt geen houden meer aan.

Terug
Bovenaan