Ochtenddutje en laatste middagdutje

Hoi!

Ik heb 2 vragen:
- onze dochter wordt regelmatig tegen 6u wakker in de ochtend, soms zelfs ook iets vroeger.
Het eerste ochtenddutje; begint deze dan meteen na de verstreken wakkertijd/vermoeidheids signalen? Dus soms al om 7u…
Want ik heb wel eens gehoord dat een te vroeg ochtenddutje ervoor kan zorgen dat baby’s juist te vroeg wakker worden in de ochtend..?

- het laatste middag dutje; ik heb ook wel eens gehoord dat deze niet te dicht op bedtijd (19-19.30) mag zijn en ook niet te lang mag duren. Klopt dit?

(Ze is 11 weken en heeft nog niet echt een vast slaap ritme overdag; ze gaat wel elke keer naar bed wanneer ze moe wordt, soms een dutje van 30 min en soms van 2 uur.
De nachten gaan verder goed, om 23.30 laatste voeding en dan komt ze rond 4u)

Ik hoop dat jullie hier meer over kunnen vertellen :)
Dank jullie wel!!

Op die leeftijd heb ik me nooit druk gemaakt over hoe vroeg het eerste dutje was of hoe laat het laatste dutje. Een moe kind moet slapen en een wakker kind wakker zijn denk ik rond die leeftijd..
Na +/- 4 maanden kwam er hier een ritme met 3 dutjes, waarvan de 1e om praktische redenen niet eerder kon dan om 8.30. En het 3e slaapje juist weer tot maximaal etenstijd 17.30.

Wat ik trouwens wel vaak deed was bij vroeg wakker worden was in een donkere kamer een fles geven, en dan hopen dat de oogjes dichtvallen tijdens het drinken, wachten tot de diepe slaap en dan terugleggen in bedje.

Dan hoef je nu echt nog niet op de tijd te letten inderdaad, soms begon hier het volgende slaapje als de broers net uit bed kwamen ?

Alles voor 10 uur s' ochtends telt mee voor de nacht, weet niet of dat over zomer of wintertijd gaat.
Vooral niet wakkerhouden als het duidelijk moe is. Anders creër je slaapproblemen.
Klinkt eigenlijk alsof het slapen supergoed gaat bij jullie.?

Waarom probeer je als ze voor 7 uur wakker wordt het niet als ‘nacht’ te zien? In het donker voeden en weer naar bed.

En wat de rest ook zegt, ik zou me op die leeftijd nog niet druk maken om wanneer opstaan en naar bed.
Hier hebben we tot zeker 6 maanden gewoon de wakkertijd aangehouden en slapen als ze moe is. Dus soms ging ze om 18.00 uur de nacht al in en soms pas om 21.00 (dus ene keer sliep ze meteen een lange ruk om 18.00 en soms nog dutjes tot 21.00)

Terug
Bovenaan