Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
<p>Hallo </p><p>mijn zoontje is nu 4 maanden en vroeg me af is het al tijd om met een oefenhapje te beginnen of is het nog te vroeg ?</p><p> </p>
Dat ligt een beetje aan je kleintje. Het zou al mogen. Onze meid keek letterlijk ons eten uit onze mond dus toen zijn zij begonnen. Puur groente en fruit. Meestal drie dagen een groentesoort en dan weer drie dagen 1 fruitsoort. Er wordt gezegd dat je beter eerst kan starten met alleen groente vanwege de hartige smaak waar ze wat moeilijker aan kunnen wennen misschien.
Je zou kunnen starten met een of twee keer per dag drie of vier hapjes. En eens kijken hoe je kleintje reageert. Onze dochter wilde soms meer en soms helemaal niets. Dat is dan ook prima. Nu is ze zes maanden en gaan we opbouwen met fruit en groente en een fles eraf
Daar zijn de meningen een beetje over verdeeld. Meest gangbare is vanaf 4 maanden beginnen maar er is ook een andere stroming die wacht tot het kindje 6 maanden is. Dit hangt vaak samen met rapley/kleintjes methode maar hoeft niet, belangrijkste is dat vanaf 6 maanden de darmen eigenlijk pas rijp zijn.
Het eten uit de hand kijken is niet echt een ontwikkeling die aangeeft of je kindje klaar is om te beginnen met vaste voeding, dat is meer een ontwikkeling die bij die leeftijd hoort (kijken, volgen en in de mond stoppen). Als je aan je autosleutel zou likken willen ze dat ook proberen maar die ga je ze ook niet voorschotelen
Als je er meer over wilt weten zou ik me verdiepen in darmrijping en eventueel de rapley/kleintjes methode. Er starten genoeg kindjes met 4 maanden en dat hóeft niet mis te gaan natuurlijk.
Maar voor mezelf gold: er kan niks "fout" gaan met wachten tot 6 maanden terwijl eerder beginnen wel gevolgen kán hebben. Voor mij was dit het wachten dus meer dan waard.