Oefenhapjes 4 mnd

<p>Wij zijn begonnen met oefenhapjes. Mijn zoontje is 4 maanden. Ik maak zelf groentehapjes en pureer het fijn. Alleen nu vindt hij het echt niet lekker, hij kokhalst er zelfs soms van. Hij opent wel steeds zn mondje maar gruwelt er echt van! Tussentijds zit hij wel te lachen. </p><p>Heeft er iemand misschien een goede tip? </p>
 
Blijven oefenen! Ik moest in het begin bij mn dochter ook hetzelfde hapje 8x terug doen in dr mond. Ze zijn int begin helemaal niks gewend dus gewoon rustig doorgaan en kleine hapjes geven. Wordt vanzelf beter. Als ze echt niet willen, dan houden ze de mond wel dicht (mijn dochter iig wel)
 
Kokhalzen doet hij omdat het nieuw is en hij nog moet leren slikken. Ook moet hij wennen aan de smaak. Is toch anders als melk. Wat heb je hem tot nu toe gegeven? Hier ging banaan en wortel in het begin goed. Ook pompoen en courgette zijn aanraders ivm zachte smaak. Een baby moet tot wel 10-15x iets proeven voordat hij het lekker vindt. Als hij het niet lekker vindt spuugt hij het uit. 
En hou in gedachten dat het oefenhapjes zijn dus een paar hapjes is genoeg. Als hij echt niet wil, stop dan en probeer het de volgende dag opnieuw. Het moet voor hem namelijk ook leuk zijn en blijven. 
 
Kokhalzen is geen teken van niet lekker vinden. Het reflex van kokhalzen ligt alleen nog voor op de tong. Door oefenhapjes verplaats je dat reflex naar achteren. Bovendien hebben oefenhapjes als doel om smaken te leren kennen en te leren waarderen. Dat hij zijn mondje opendoet is heel goed en meer moet je misschien nog niet willen. Blijf kleine beetjes aanbieden. Het kan ook zijn dat je wellicht nog iets vroeg bent. 
Mijn dochtertje was vanaf het begin technisch een veel betere eter dan mijn zoontje. Die kon veel meer aan qua structuur. Bij mijn zoontje moest het echt heel fijn en ook wat dunner zijn. 
Succes
 
Misschien is het ook nog wat te vroeg voor je kindje. Heb je het idee dat hij echt al behoefte heeft aan bijvoeding? Anders kun je het ook nog een maandje uitstellen. Schijnt ook beter te zijn voor de maag en darmpjes.
 
Dat kokhalzen is inderdaad een reflex, deze verschuift vanzelf verder naar achter in de mond, waardoor hapjes beter gaan. Misschien inderdaad nog even wachten, en over een paar weekjes nog eens proberen? Je kindje komt niks te kort, alles dat ze nodig hebben komt nu nog uit de melk! Ook zijn de darmpjes er beter aan toe over een paar weken, dus nog een goede reden om te wachten :)
 
Terug
Bovenaan