Oefenhapjes wil ze niet

<p>Ons meisje van 5 maanden oud doet het verder heel goed. Ze heeft de oefenhapjes nooit veel aan gevonden maar nu draait ze echt haar hoofd weg en gaat jammeren als ik met een lepeltje aankom. Ik moet het dus geforceerd induwen zegmaar.</p><p>Wie herkent dit? Wat is helpend?</p><p>Ik ben oefenhapjes gaan geven met 4 maanden. Altijd zachte smaken en ongeveer 3 dagen achter elkaar zelfde groente of fruit.</p>

Wij hebben dit ook voorgehad. We hebben 1,5wk geen oefenhapjes gegeven. Daarna wilde ze wel weer eten.
Wat ook hielp is dat ze eerst eventjes speelde met de lepel en we daarna eten gaven. Toen ze aan het soelen was mrt de lepel deed ze m zelf wel eens in haar mond stoppen. Dit hebben we aangemoedigd.
Sindsdien gaat het eten goed. Hopelijk heb je er wat aan, succes! 

Ik zou dan even stoppen met oefenhapjes.  Je kindje heeft het nog niet nodig, dus in de mond duwen lijkt me niet goed voor je kindje. Ze zal zelf aangeven als ze eraan toe is, komt vanzelf. Tot 1 jaar is fles  of borstvoeding toch nog de belangrijkste voeding. 

In elk geval niet geforceerd erin duwen. 
Houd de lepel voor haar mond (niet te dichtbij) en wacht tot ze zelf haar mondje open doet of naar voren komt. Pas dan erin doen. Houd ze haar mondje dicht, dan jammer maar helaas. Andere keer beter.
Of geef haar een bijvoorbeeld een cracotte en kijk wat ze ermee doet. 

Hier ook begonnen met 4 maanden maar het ging ook zeer moeizaam. Soms een week gestopt en weer opnieuw begonnen maar het bleef moeilijk. We hebben wel een dochter met zeer zware reflux en flessen waren ook een strijd, lange tijd. Dat schijnt wel verband te hebben met elkaar. Reflux kindjes kunnen meer moeite hebben met vaste voeding. Met 7 maanden dronk onze dochter nog steeds 7x180cc en zeer moeizaam een hapje fruit ofzo erbij.  Groente deed ik toen even helemaal niet meer, dat ging echt NIET. 
Nu is ze 8.5 maand en pas sinds deze week eet ze 100 gram fruit, groente, broodkorst en een koekje en krijgt ze nog 'maar' 3/4x180cc. Dus het heeft hier heeeeeeel lang geduurd, ik werd er hopeloos van. Fruit/groente is nog steeds niet favoriet en ik moet haar soms dwingen om te eten, maar ze eet wel eindelijk! 
Hopelijk gaat het bij jullie sneller ;) maar blijf maar lekker flesjes geven tot die tijd. Dat is toch het belangrijkste het eerste jaar en daar groeien ze op. Het CB heeft er hier nooit een probleem van gemaakt dat ze met 7-8 maanden nog zoveel voedingen kreeg. 
Mijn oudste dochter at met 4/5 maanden al wel kei goed fruit en groente dus het ligt echt aan je kind, niet aan je aanpak. Ik deed bij mijn tweede kindje niks anders dan bij de eerste en toch lukte het niet.
Gewoon rustig blijven aanbieden en er kont echt een dag dat het lukt, al duurt dat misschien nog 3 maanden!

Hoi!

Ik heb me hier ook druk over gemaakt bij mijn dochter. Ik ben toen 2 weken gestopt. En toen ging het 1 week redelijk. Na die week weigerde ze weer. Toen zijn we weer eventjes gestopt. En sindsdien heeft ze de smaak te pakken. In 2 weken tijd is ze zoveel meer vast voedsel gaan eten. Blijkbaar was ze er eerder nog niet aan toe. 
Het komt echt vanzelf. 

Terug
Bovenaan