Oefenhapjes

<p>Hoi!</p><p>We komen net weer van het cb met onze dochter voor de 2 prikjes van 4 maand, zo zielig maar ze ligt nu lekker te slapen, afijn, ze is mig niet helemaal 4 maand en we zouden het deze keer wel over oefenhapjes hebben, maar het was zo'n chaos, het liep heel erg uit en door alle drukte is de verpleegkundige het vergeten en wij eigenlijk ook.</p><p>Nu is mijn vraag, met wat voor hapjes mag ze beginnen? En hoeveel? En hoe vaak? </p><p>Ben even benieuwd :)</p>

Ik ga binnenkort ook begijnen maar dit soort dingen zoek ik altijd gewoon op op internet.. 
Ik dacht starten met 2x 2 eetlepels per dag. Ongeveer. Ze raden aan met groente te beginnen omdat ze het fruit vaak toch wel lusten. En dan t liefst een paar keer achter elkaar dezelfde smaak. Beginnen met 'zachte smaken'. Dan hebben ze het over worteltjes dacht ik..
Dat is wat ik er zover van weet haha maar dus ook maar half half... daarom ga ik nog even googlen voordat ik echt ga beginnen ? 
Heb wel nog ergens gelezen dat het voor de darmrijping beter is om toch niet gelijk bij 4 maanden te starten maar daar zijn de meningen ook sterk over verdeeld.. ik denk dat ik ongeveer bij 5 maanden ga starten, zolang ze niet heel erg laat merken er aan toe te zijn ?

Ik heb het daar ook nooit over gehad, gewoon begonnen toen ik dacht dat onze zoon er wel klaar voor was.
Ik ben zelf begonnen met peer. Dat gaf ik dan 3 dagen lang, 2x per dag een paar hapjes. Daarna wortel. Ik heb groente en fruit gewoon afgewisseld. Ze raden inderdaad aan om te beginnen met groente. Nu heb ik dat dus niet gedaan, maar het is niet zo dat onze zoon minder groenten lust ofzo. Hij vindt meer fruitsoorten vies dan groentesoorten. Qua hoeveelheid kreeg ik de tip: zoveel als er gemakkelijk ingaat, zolang er geen flessen (of delen daarvan) blijven staan. 

Hoi, 
Ik ben precies met 4 maanden gestart met het geven van oefenhapjes. Mijn zoontje is dan wel 4 weken eerder geboren, maar hij was er gewoon aan toe. Hij maakte smakgeluiden en draaide zijn hoofd iedere keer om tijdens zijn flesvoeding. In overleg met het cb toch maar eerder begonnen dan gepland.
Het ging gelijk heel erg goed. Hij wordt nu een maand verder heel erg blij wanneer hij zijn lepeltje ziet.
Ik heb het boekje van avent baby stomer gevolgd. Eerst 3 dagen appelmoes, daarna 3 dagen wortel, vervolgens broccoli, (zoete) aardappel etc. Nu mix ik 2 groentes met elkaar. Ik maak met de stomer grote hoeveelheden en vries het in. Super makkelijk. Tussendoor heeft hij ook gepureerd banaan gehad en sabbelt hij aan rauwe komkommer, meloen en noem maar op. Heerlijk :)

Het belangrijkste is denk ik vooral dat je goed je kindje volgt. Zowel met starten als met hoeveelheden etc. Lijkt hij er al behoefte aan te hebben? Dan rustig aan beginnen. Anders is even wachten ook echt prima. Pas rond 6 maanden wordt het echt belangrijk dat er iets anders in gaat dan melk!
Ons zoontje kreeg vanaf ongeveer 5 maanden. De eerste 2 weken was het alleen maar een spelletje, daarna ineens de knop om en nu (ruim 7 maanden) eet hij grote porties en is dol op bijna alles!

Terug
Bovenaan