Oefenhapjes

<p>Hi dames,</p><p>Vijf dagen geleden zijn we begonnen met de oefenhapjes (zoon is 4 maanden). De eerste twee dagen broccoli, de afgelopen 3 dagen boontjes. Vanaf dag 2 begint hij na een paar poging te jammeren en lijkt hij het echt niet leuk te vinden als die lepel richting zijn mondje gaat. Zodra hij dit doet, stop ik meteen want ik wil het een fijne en vrolijke gebeurtenis houden</p><p>Ik weet heel goed dat hij nog niet per se hoeft te eten maar ik wilde het toch alvast graag proberen. </p><p>Nu ben ik benieuwd wat ik volgens jullie het beste kan doen;</p><p>A: doorgaan met groente hapjes, niet dwingen en hopen dat hij het vanzelf leuk gaat vinden? Misschien zoetere groente zoals pompoen of wortels proberen</p><p>B: een weekje stoppen met proberen en daarna weer verdergaan met groente?</p><p>C: overstappen naar fruit?</p><p> </p><p>Andere opties zijn ook welkom. Ik hoor het graag!</p>
 
Hallo,
Goed dat je je kleintje niet dwingt, misschien is hij er nog niet 'klaar' voor.

Ik zou eerst optie A proberen, een zoetere smaak. Denk aan wortel of pompoen. Mocht hij hier ook van gaan huilen dan zou ik stoppen en het over 2 weken weer eens proberen.

Overstappen naar fruit zou ik niet doen. Kan lariekoek zijn hoor maar ik denk dat hij de groente dan helemaal laat omdat fruit veel zoeter is.
Succes! :)
 
Onze dochter nam eerst wel wat hapjes en daarna niet meer. Toen haar de lepel gegeven om mee te spelen voordat we hapjes gaven.
Als ze zelf de lepel vast had, stopte ze 'm zo in haar mond, haha! Dit een weekje gedaan en nu eet ze de hapjes heel goed zonder dat ze 'm zelf eerst krijgt. 
 
Ik zou zelf kiezen voor optie B. Geef je kind nog even een weekje rust, schijnbaar is hij nog niet toe aan een groentehapje. Fruit en zoete groente zou ik links laten liggen. Je laat je kind dan wennen aan de zoete smaak, en de kans is dan dadelijk groter dat hij geen andere smaken meer accepteert.
 
Als hij al zo snel negatief reageert, zou ik denk ik ook nog even wachten. Hij is toch nog heel jong, een weekje (of meer) wachten kan prima! Gewoon over een tijdje nog eens proberen.
Wij zijn destijds begonnen met wortel en bloemkool dacht ik... Ging prima, meneer vindt alles lekker nu! Ik zou niet per se bang zijn dat als je iets zoeters aanbiedt, dat hij geen andere smaken meer wil, maar ik geloof wel dat als je kindje er aan toe is, elke smaak goed is om mee te starten, en dat zoet niet per se makkelijker is.
 
Onze zoon was in het begin ook geen fan van groente. Ik ben toen wel met fruit begonnen en dat vind hij heerlijk! We zijn nu een paar weken verder en de groente gaan nu ook goed. Wij doen 's ochtends fruit en 's avonds groente.. 
 
Ik zou lekker gaan voor optie B als hij een zoetere groente ook niet wil.. 
Ik ben pas met 6 mnd begonnen met oefenhapjes, was er toen echt klaar voor en eet nu alles.
Succes en volg je hart ❤
 
Terug
Bovenaan