Oefenhapjes

<p style="text-align: left;">Hoi!</p><p>dochter is 4,5 maand oud en ze maakt er een beetje een potje van met de fles. Ze drinkt 180+6 schepjes dus 200ml 5x per dag (is de bedoeling). Soms kan ze er net 3 uur tussen laten en vaak drinkt ze de fles niet leeg. Ze krijgt dus vaker een fles en we houden vooral de hoeveelheid bij zodat ze niet over de max zit aan het eind van de dag.<br />Maar nu mogen we beginnen met hapjes. Waar te beginnen? Zelf maken of potjes, denk dat we een combi willen doen (lui en druk). Hoeveel van iets? En hoe zit dat met eventueel een papfles in de avond? Wat zijn jullie ervaringen, hoe zijn jullie begonnen?</p><p> </p>
 
4 à 5x 180+6 is prima. Oefenhapjes maakte ik zelf. Gewoon groente koken en in een ijsblokjesvorm invriezen. 1 ijsblokje is ongeveer 1 eetlepel. Dat krijgen ze in het begin niet eens op. Een potje is dus echt zonde om te geven. Is beperkt houdbaar en het gaat niet op. Een aantal dagen achter elkaar hetzelfde geven, zodat het kind kan wennen aan een smaak. Je kunt het prima tussendoor geven. Het vervangt nog lang geen fles. Papfles heb ik nooit gedaan. Daar zie ik echt het nut niet van in
 
Hele reactie getypt, is die weg... opnieuw.
Wij willen wel vers gaan maken in het begin en in vriezen maar een potje lijkt me ook wel handig. Eten ze maar 1 theelepeltje in het begin? Dan is vers wel handiger nog... waar ben jij mee begonnen, groente of fruit?
 
Een papfles dacht ik aan omdat ze soms zo onregelmatig drinkt. Het is dan echt puzzelen om goed uit te komen over de hele dag en soms lijkt ze nog honger te hebben. Als ze rond 00:00u de laatste fles krijgt wilt ze soms ons  de nacht ook nog een voeding waardoor we dus op moeten passen met de hoeveelheden. Ik dacht misschien vult een papfles iets meer?
 
Je zou nog 90cc + 3 bij mogen geven eventueel, want de maximale hoeveelheid bereken je dmv een niet aangelengde fles, dus 5x 180 is 900cc.
Ik heb mijn zoontje nog nooit een potje gegeven en ik denk ook dat dit er mede voor heeft gezorgd dat mijn zoontje echt de makkelijkste eter is.
Ik ben begonnen met grote silicone ijsblokbakjes, zodat je ze steeds verder kunt vullen. In het begin hoef je echt niet te variëren, eigenlijk juist niet, na 10 a 15x iets proeven slaan ze een smaak op en lusten ze het dus.
Ik kocht gewoon bijvoorbeeld een kilo wortelen, kookte deze en verdeelde dit gepureerd over de ijsblokbakken, dan gewoon au-bain-marie ontdooien en serveren, zo gepiept allemaal en kost ook nog eens veel minder.
 
Wij zijn begonnen met groenten, juist om niet met de zoete smaken te beginnen. Aardse smaken vinden ze het lekkerst, dat komt het dichtst in de buurt van melkvoedingen schijnbaar. Groenten met deze smaken zijn bijvoorbeeld: wortels, pompoen, witlof, bloemkool, courgette.
Wij hebben echt nooit een potje gedaan. Als we ergens heen gingen namen we gewoon een ingevroren bakje mee (op een gegeven moment vershoudbakjes van de Hema van 0,25L gekocht, topdingen!)
Kijk trouwens eens op smikkels.nl voor recepten per leeftijd en type hapje, heb ik toen heel veel aan gehad! 
 
[quote quote=10419398]Hele reactie getypt, is die weg… opnieuw. Wij willen wel vers gaan maken in het begin en in vriezen maar een potje lijkt me ook wel handig. Eten ze maar 1 theelepeltje in het begin? Dan is vers wel handiger nog… waar ben jij mee begonnen, groente of fruit? Een papfles dacht ik aan omdat ze soms zo onregelmatig drinkt. Het is dan echt puzzelen om goed uit te komen over de hele dag en soms lijkt ze nog honger te hebben. Als ze rond 00:00u de laatste fles krijgt wilt ze soms ons de nacht ook nog een voeding waardoor we dus op moeten passen met de hoeveelheden. Ik dacht misschien vult een papfles iets meer?[/quote]
Wij zijn begonnen met groente (pompoen, zoete aardappel, bloemkool, wortel etc). Al snel volgde er fruit. Je begint met een eetlepel per keer (dat is 1 zo'n ijsblokje). Dat is ongeveer 3 theelepels en in het begin is dat waarschijnlijk nog veel te veel.
Zodra onze dochter ook pasta, rijst, vlees en vis mocht gaan eten zijn wij met potjes groente begonnen. Fruit krijgt ze altijd vers. Ze eet inmiddels met de pot mee en eet als een bouwvakker overigens...
Papfles lekker laten zou ik zeggen
 
Wij zijn ook begonnen met groente! Idd invriezen werkt het beste. En hij at al vrij snel met de pot mee.
Wij gaven vanaf 4 maanden ook een fles met rijstebloem erin. Hier werkte dat heel fijn! Vanaf die tijd was dat echt savonds zijn momentje. Hij heeft veel baat bij een papfles gehad. Dus ik zou zeggen, doe waar jullie je goed bij voelen!
 
Hoeveel ze eten is volgens mij erg afhankelijk van het kind. Het is alweer even geleden maar onze kinderen aten al heel snel de hoeveelheid van een potje, dus verving het ook snel een fles.
wij hebben wel bijna altijd zelf alles gemaakt, vaak kookte we dan meerdere maaltijden ineens en die vroren we in. In eerste instantie inderdaad in ijsblokjes vormen, later gewoon een hoeveelheid in vershoudbakjes. Hierbij hielden we dan qua hoeveelheid hetzelfde aan wat in de potjes zit van de leeftijd die ze dan hadden. We zijn begonnen met groente en na een tijdje ook fruit (dus toen 2x per dag een hapje). Vanaf later ook aardappel/ pasta erbij en weer wat later ook vlees.
 
Terug
Bovenaan