Hallo,
Weet niet echt of het een oefen of voorwee was maar het gevoel van koprollen kan komen doordat ze in kunnen dalen.. meestal ligt het hoofdje aan de bovenkant maar die gaat naar beneden om in te kunnen dalen, het kan zijn dat dit het begin daarvan is.. een beetje oefenen of dat je kindje in gaat dalen.. Dit kan kramp of pijnlijke gevoel geven omdat het kindje inmiddels vrij groot is en niet zoveel plek meer heeft als eerst.. het drukt dan tegen je buikwand, buikspieren, darmen, maag, blaas etc. Aan.. je zou er zelfs een beetje misselijk van kunnen worden als het kindje tegen je maag drukt..
De druk en pijn kan in je buik zitten maar zelfs in je bekken/vagina (gaan) zitten..
Het is ook zo dat als jij in rust bent, het kindje niet meer geschommeld wordt door jou beweging en het wakker wordt.. door je eigen rust valt het je ook erg op omdat je je er heel erg op kan focussen..
Helaas is het niet zo dat, stel dat het kindje ingedaald is, de bevalling ook daadwerkelijk begint. Ons meisje ging met 32 weken indalen en met 34 weken was ze zover gezakt dat de VK haar hoofdje aan de buitenkant niet meer kon wiebelen..zelf kon ze nog wel met het hoofdje en lijfje draaien.. ze is met 41+1 geboren en heeft dus 9 weken lang ingedaald op de kop in mijn buik gezeten (dat kan overigens geen kwaad want het is niet zo dat dan al het bloed in het hoofdje gaat zitten o.i.d wat wel gebeurd als je zo te lang op zijn kop blijft)..
Mijn tip: bel even je verloskundige en vertel dat het kindje zo heeft gerold en vraag of ze even willen voelen hoe het ligt en jou dat ook even willen laten voelen, op een gegeven moment ga je dan ook dingen zelf voelen (waar het hoofdje is, de billetjes, beentjes, armpjes etc. Krijg je een schop of was het een stomp met een handje etc. Ik heb dus precies kunnen voelen hoe ze zichzelf gepositioneerd heeft om in te dalen en hoe ze is ingedaald, best bijzonder (voelde ruggetje, hoofje, schoudertjes, armpjes, handje, voetjes, beentjes en billetjes voorbij komen met rollen).. ik zei ook tegen de VK het hoofdje ligt daar, beentjes daar etc. En meestal klopte het na de controle ook nog (een keer rolde ze tijdens de controle, haha)
Het is natuurlijk wel goed om op te letten wat je eet maar als je een dag je te buiten gaat kan dat meestal niet per se kwaad, het kindje was waarschijnlijk ook heel actief omdat het na een drukke dag "geschommel" heel veel geslapen heeft en dus veel energie had..
Succes (met) en geniet nog van je zwangerschap!
Groetjes