Om 23:00 laten liggen of wakker maken?

<div class="bbp-pagination" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; float: left; width: 728px; margin-bottom: 0px; color: rgba(0, 0, 0, 0.901961); font-family: ProximaNovaA-Regular, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; orphans: auto; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: auto; word-spacing: 0px; -webkit-tap-highlight-color: rgba(26, 26, 26, 0.301961); -webkit-text-size-adjust: 100%; -webkit-text-stroke-width: 0px;"> </div><ul id="topic-10094164-replies" class="forums bbp-replies" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 30px 0px 0px; padding: 0px; background-image: none; list-style: none; font-size: 12px; overflow: hidden; border: none; clear: both; color: rgba(0, 0, 0, 0.901961); font-family: ProximaNovaA-Regular, Helvetica, sans-serif; font-style: normal; font-variant-caps: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; orphans: auto; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: auto; word-spacing: 0px; -webkit-tap-highlight-color: rgba(26, 26, 26, 0.301961); -webkit-text-size-adjust: 100%; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;"><li class="bbp-body" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; background-image: none; margin: 0px; list-style: none; padding-bottom: 0px; clear: both; border: 1px solid #eaeded; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;"><div class="reply-wrapper" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; background-color: #f7f8fa !important;"><div class="odd bbp-parent-forum-1010235 bbp-parent-topic-10094164 bbp-reply-position-1 user-id-10001622 topic-author post-10094164 topic type-topic status-publish hentry" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin-bottom: 0px; overflow: visible; padding: 10px 15px; background-color: #ffffff; position: relative; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial;"><div class="bbp-reply-content" style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0px; padding: 0px; text-align: left;"><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px;">Hoi allemaal, </p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px;">Ik ben benieuwd naar jullie voedingsschema met een baby van ruim 7 weken. Hij is met 37 weken dysmatuur geboren met een gewicht van 2130gram. Hij is nu ruim 7 weken en weegt ongeveer 3500gram. </p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px;"> </p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px;">Wij zitten nu op 6 voedingen per dag van minimaal 100cc (soms iets meer) en het voedingsschema ziet er als volgt uit:</p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px;">+/- 08:00 – 100cc, opstaan en  naar beneden. </p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px;">12:00 – 100cc</p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px;">16:00 – 100cc</p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px;">19:30 – krijgt 130cc aangeboden en gaat hierna naar bed. </p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px;">23:00 – krijgt 130cc aangeboden</p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px;">+/- 04:00 – 100cc</p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px;"> </p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px;">Voor elke fles wordt hij zelf wakker, behalve voor de fles van 23:00. Dan moet ik hem echt wakker maken, maar dan drinkt hij zijn fles wel goed en gaat daarna ook wel gelijk weer slapen. Ik vraag mij af of hij misschien langer achter elkaar zou slapen als ik hem laat liggen na de fles van 19:30. Want of ik hem om 23:00 nou 60cc geef of 130cc, hij wordt standaard om tussen 03:30 en 04:00 wakker. Wat zouden jullie doen? Of hebben jullie hier ervaring mee?</p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px;">En weten jullie hoelang ik een baby van ruim 7 weken en 3500gram achter elkaar mag laten doorslapen? En wanneer denken jullie dat ik van 6 naar 4 voedingen per dag kan? </p><p style="box-sizing: inherit; outline: 0px; margin: 0.5em 0px 1em; -webkit-hyphens: none; font-size: 17px;"> </p></div></div></div>

Ik zou 23uur gewoon aanhouden. Anders heb je grotere kans op dat je 2 nachtvoedingen hebt. 4 voeding per dag gaat nog wel even duren. Dan zijn de flesjes minimaal 180ml. Meestal laten ze ook wel merken wanneer ze aan toe zijn als er een flesje af kan.

Ik zou 1 keer die 23:00 door laten slapen en proberen wat ie doet. Slaapt ie door tot 4 dan heb je geluk ?? zoniet dan geef je de volgende dag om 23:00 weer de fles...

Proberen kan geen kwaad als je maar die ritme/schema erin houd. Daar zijn ze wel aan gewend. 

Succes 

Wauw wat 'n mooi schema heb je al met je zoontje!
Ik ben nog steeds zoekende qua voeding en ritme. Ben jaloers op je schema.
Je zou het inderdaad kunnen proberen. Maar ik zou 't persoonlijk zo laten. Is al heel knap van jullie zoontje! 
Groetjes Wendy 

Mijn dochter van 8 weken oud heeft helaas nog niet zo’n schema. Zij komt overdag om de 2-2,5 uur voor een voeding. S nachts blijft ze (gelukkig) iets langer weg. Ik zou je zoontje laten slapen, als hij honger heeft dan hoor je hem echt wel. 

Bedankt allemaal voor de reacties, erg fijn! 

Ik heb het toch uitgeprobeerd om hem eens te laten liggen om 23:00 om te kijken wat hij zou doen. Hij heeft gisteravond om 19:30 nog een voeding gehad en hij is toen om 20:00 naar bed gegaan en heeft uiteindelijk tot 02:00 geslapen. Voor het eerst dus 6 uur achter elkaar geslapen! :) Daarna werd hij om 05:30 wakker en dat heb ik nog kunnen rekken tot 06:30. Hij heeft nu dus eigenlijk een voeding overgeslagen en dat zou beteken dat ik op 5 voedingen uitkom i.p.v. 6 voedingen. 
Eerst kreeg hij 4x100cc + 2x135cc in totaal dus 670cc in 24uur en nu zou hij dus met 5 voedingen eigenlijk 5x135cc moeten drinken om in totaal op 675cc uit te komen. Dat zou meer dan genoeg moeten zijn toch? Hij weegt nu ongeveer 3500gram dus zou dan 'volgens het boekje' ongeveer 3,5x150cc=525 moeten krijgen. 
Maar nu zit ik dus te twijfelen over het schema omdat die nu ingedeeld zou moeten worden op 5 voedingen. Sowieso even aankijken hoe hij vandaag reageert op afgelopen nacht, maar als dat gewoon prima gaat en het aankomende nacht ook weer goed gaat zit ik te denken om de voeding van 19:30 naar 20:00 te doen zodat hij om 20:30 naar bed kan en dan misschien nog iets later komt in de nacht zodat we de ochtend weer tegen 20:00 kunnen beginnen en dus vrijwel hetzelfde dagschema als met 6 voedingen zouden kunnen aanhouden: 08:00-12:00-16:00-20:00-+/-02:30. 
Wat denken jullie? En klopt het dat een baby het aantal ponden dat hij weegt mag doorslapen? Mijn zoontje weegt ongeveer 7pond, dus zou hij dan maximaal 7 uur achter elkaar mogen slapen? Ik had mijn wekker vannacht om 02:00 gezet omdat ik nog niet durfde hem langer dan 6 uur te laten slapen, omdat ik ergens had gehoord dat pasgeborene maar max 6 uur achter elkaar mogen slapen.. uiteindelijk werd hij om 02:05 wakker, maar stel dat hij nog zou slapen.. hoelang mag ik hem dan laten liggen zonder dat het gevaarlijk wordt?

Mijn zoontje is bijna 5 weken oud, heeft gister om 11 uur de laatste fles gehad van 135 cc en kwam vanmorgen om kwart over 6. Vond het wel eng maar bij het cb zeiden ze dat het niet nodig was om hem eerder wakker te maken. Hij komt alleen vandaag op 5 flessen uit dus krijgt hij om 10 uur de laats fles. Kijken wat hij vanacht doet. Oja mijn zoontje weegt wel iets meer 4775 gram.

Hey Lovie,
Mijn dochter is bijna 5 maanden, maar is ook dysmatuur geboren met 37.2 weken en een gewicht van 2125 gram. Ik weet nog goed dat wij haar met 7 weken in haar eigen kamertje gelegd hebben en ze vanaf dat moment ineens doorsliep. dwz; 7-8 uur achter elkaar. Ze woog op dat moment ongeveer ook 3,5kg en het cb zei dat het eigenlijk pas vanaf 4kg mocht om zolang door te slapen, waarop ik zei: ik ga haar niet wakker maken in de nacht, ze slaapt prima en ze groeit toch goed? Haar laatste flesje gaven we dan meestal rond 23:00-0:00 uur en dan sliep ze tot een uur of 6-7 geloof ik.

Nu is ze bijna 5 maanden oud en weegt ongeveer 5.4 kg, ze groeit volgens de -2 lijn, maar ze doet het hartstikke goed. Ze krijgt nu 5x daags 165ml, waarvan ze lang niet altijd alles opdrinkt. Dus voor je op 4 voedingen zit, ben je nog wel even bezig, vrees ik :)

Terug
Bovenaan