om gek van te worden, help!

Hoi moeders,
Mijn dochter wordt deze maand een jaar oud alweer. Ze is een hele vrolijke tante. Waar ik me echter zorgen over maak is haar eetpatroon. Ik was begonnen met vaste voeding (kleine stukjes brood) en dat ging (natuurlijk) gepaard met gekokhals. 'Even wennen', dacht ik. Ze bleef echter bij alle voeding met structuur maar proesten en zich verslikken. Ook bij potjes met kleine stukjes. Op een bepaald moment dacht ik zelfs dat ze bijna stikte. Gelukkig gaf ze snel over, waardoor ze weer lucht kreeg. Heb toen het CB gebeld en die adviseerden me om alleen maar fijn gepureerde voeding te geven, om te voorkomen dat dat gedrag een gewoonte zou worden. Dus overgegaan op nieuwe hapjes: yoghurt met liga erin opgelost, fruit met liga erin opgelost en 's avonds een (half) potje fijngepureerd warm eten. Dat leek even goed te gaan, ze kreeg zelfs echte eetlust! Maar nu gaat het weer niet goed. Ze is voortdurend aan het hoesten tijdens het eten. Lijkt soms te kokhalzen. Ze krijgt echt wel wat binnen, maar plezier in eten lijkt ze niet te hebben.
Ik vind dat gekuch zo naar en soms zelfs eng! Ik ben ook heel huiverig om weer dingen met structuur te gaan geven, bang dat ze er nog eens in stikt! Ze heeft ook de neiging om te hoesten als ze in bedje ligt (na een fles). Ook bij de fles verslikt ze zich toch wel regelmatig. Mensen, ik word niet goed... zijn er moeders die dit herkennen? Wat kan het zijn? En nog liever zou ik horen wat ik er aan kan doen?

Help!!
Jeanet

Hoi Jaenet,

Het hoesten tijdens en na het eten/drinken kan duiden op verslikken. Als je dochtertje goed uit kan hoesten, dan is er niets aan de hand. Maar krijgt ze op een gegeven moment koorts (en klinkt een beetje vol  op de borst), trek dan direct aan de bel bij je huisarts.
Het lijkt erop dat je dochtertje veel moeite heeft met stukjes in de voeding én dat ze nu opeens (?) gaat hoesten bij consistenties die eerst wel zonder hoesten gepaard gingen.
In mijn ogen (en waarschijnlijk ook in die van jullie) is dat natuurlijk vreemd. Hoe kan dit? En wat zou je er aan kunnen doen om het te voorkomen? Want als je veel moet hoesten tijdens het eten/drinken is dat reuze vermoeiend en kan je niet zoveel eten als je wilt omdat je er zo moe van wordt. Daarnaast kan je er zelf ook moedeloos van worden.
Ik zelf zou met deze vraag naar je huisarts gaan. Een logopedist (bijvoorkeur een logopedist in de polikliniek van het ziekenhuis) kan je in ieder geval helpen om te inventariseren waar het probleem door veroorzaakt wordt en ze kan je van adviezen voorzien om de consistentie van vloeibaar uit te breiden naar voeding met stukjes.

Ik wens jullie veel sterkte en succes!

Groetjes Marieke
logopedist en mv Stan 04 09 04

mijn dochtertje (inmiddels 23 maanden) heeft dat ook lang gehad.
Ze kreeg pas met 10 maanden haar eerste tandje en toen pas ging het heel langzaam beter.
Bij het consultatiebureau legden ze uit dat bij een baby de huig nog over de tong ligt en daarom kunnen ze alleen vloeibaar voedsel hebben.
Meestal groeit dat heel langzaam terug in de keel en dan na een maand of 6/8 kunnen ze wat meer stukjes eten.
Het is alleen bij veel kinderen zo dat dit wat langer duurt.
Ik zou gewoon proberen haar nog wat langer zachter voedsel te geven, ipv brood kun je pap geven (zitten dezelfde vitaminen in hoor) en gepureerd fruit en groente.
Laat haar zelf zo nu en dan op een korstje brood sabbelen of een soepstengel.
Echt het komt vanzelf goed maak je geen zorgen.
Het is bij mijn dochtertje alleen wel steeds haar zwakke plek gebleven, als er iets achter in haar keel zit, geeft ze wel eens over.
Nu wordt het wel een stuk beter maar ze is dan ook al bijna 2 jaar en eet gewoon al een hele poos met de pot mee, geen problemen meer

Terug
Bovenaan