Oma als gastouder?

Ik heb al wat zitten googlelen over het gastouderschap maar kom er niet helemaal uit, misschien kunnen jullie mij helpen?

Mijn moeder zou voor twee dagen in de week willen oppassen. Zij wil hiervoor niet betaald worden (maar we zullen haar dan wel een kleine vergoeding geven). Is het dan evt. voor haar of voor ons nog voordelig om haar als gastouder te laten registreren (na de nodige opleiding)?

Ik zou als ik jou was dat even na gaan vragen bij een gastouderbureau of kinderdagverblijf die ook een gastouderbureau heeft! Die kunnen ook precies een berekening maken wat jou moeder dan gaat krijgen in de maand en wat jullie terug krijgen van de belastingdienst! Zij kan het dan eventueel weer schenken aan haar kleinkind. Maar ik zou het even voor de zekerheid navragen.

En is het veel te duur dan kan je natuurlijk zelf wat elke maand bv aan je moeder overmaken.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Liefs RH

Ik kom even binnenvallen.
Wij hebben al 3 jaar oma als gastouder, op dat moment hoefde de oma er nog niet veel voor te doen als alleen een EHBO cursus ieder jaar nu is dat dus veranderd. Tegenwoordig moeten ze er best veel voor doen voordat ze helemaal klaar zijn met de nodige opleiding. Heel boekwerk kwam er bij en ze kwamen bij haar thuis om te kijken hoe ze met mijn zoontje omging en dat werd daarna geëvalueerd. Huis word gecontroleerden en moet volgens de GGD ook rookvrij zijn zelfs op de dagen dat de kleine daar dus niet naartoe gaat (alleen in het geval als de kleine naar oma toe gaat).

Maar goed mijn schoonmoeder wou er ook nooit voor betaald worden dus wij kregen het geld weer terug van haar. Er word helemaal berekend wat je overhoudt aan de hand van je inkomen. Wij betaalden met 1 kind zelf 75 euro bemiddelingskosten in de maand aan het gastouderbureau en met 2 kinderen nu is dat dus iets meer. Maar we betalen er dus zelf niets aan omdat we het geld weer terug krijgen. Wij hebben er wel voor gekozen omdat ze er nu zoveel werk voor heeft gedaan dat we het bedrag gedeeld wordt (na veel aandringen want je weet hoe oma's zijn).

Let wel goed op met de belasting e.d. Je moet het bedrag (ook al mag je het zelf houden van je moeder) iedere maand naar haar overmaken en dan mag zij het weer terug storten. Je mag volgens mij rond de 4000 euro in het jaar belastingvrij aan je kinderen schenken. Ik denk dus dat het voor 2 dagen wel gunstig is om je moeder op te laten passen anders geeft zo'n bureau dat ook aan,zo was dat bij ons in ieder geval. Je moet alleen goed met je moeder overleggen wat ze allemaal ervoor moet doen en of ze dat wel wilt want het is dus niet meer zo makkelijk als een aantal jaar geleden.
Heel verhaal maar ik hoop dat je er iets aan hebt!
Succes ermee.

Ik weet dat het helemaal ligt aan hoeveel jullie zelf verdienen. Ik weet nog niet precies hoeveel uur opvang wij nodig hebben maar als we uit gaan van 100 uur p.m dan kost ons dat 500 euro waarvan we 160 euro terug krijgen van de belasting dienst. Kost ons zelf dan nog 340 euro. Voor ons is het gewoon handiger om een oppas uit de kennissen kring te zoeken en die een kleine vergoeding te geven.

Als je moeder ingeschreven staat bij een gastouderburo dan zal je haar gewoon moeten betalen, voordeel hiervan is dat:
Jullie krijgen toeslag voor de opvang.
En, Als je moeder er geen geld voor wilt kan ze dit weer in een schenking aan jullie terug geven.
Nadeel:
Je moeder moet een opleiding hebben om gastouder te mogen zijn, en dus om zich in te schrijven als gastouder.

Groetjes Do

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Was erg benieuwd naar ervaringen dus hier heb ik wel wat aan. Gaan het denk ik dan maar eens een keer uit laten rekenen bij zo'n bureau om te zien of het allemaal de moeite is.

Groetjes!

Terug
Bovenaan