Oma als geregistreerd gastouder

Hoi meiden

Heeft iemand van jullie ervaring met het volgende: als de  oma's oppassen kan je ze schijnbaar inschrijven als gastouders, waardoor zij hiervoor een vergoeding kunnen krijgen. Is dit aan een hoop regeltjes (lees gedoe) gebonden? Of is het allemaal redelijk makkelijk te organiseren?

Mijn moeder en schoonmoeder gaan ieder 1 dag in de week op ons kleine ukje passen, dat zou dus een uurtje of 8 per oma per week zijn, verder werkt mijn eigen moeder ook nog dus ik weet niet of het dan belastingtechnisch misschien niet interessant is???

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en zijn er meer meiden die de kleine niet naar het kdv gaan brengen maar naar oma?

Liefs Muizeke

Hoi,

Mijn zoontje (bijna 3 jr) gaat twee dagen per week naar de oma's en opa's. Ik heb op een gegeven moment ook informatie opgezocht over die gastoudervergoeding voor grootouders.
Helaas kwamen wij niet in aanmerking omdat wij met onze salarissen te hoog zaten (we verdienen niet extreem veel en ik werk ook nog 3 dagen, dus die lat is gauw bereikt...).
Verder heeft 1 van de oma's een WAO uitkering en dan geldt het ook niet.

Verder moet je je dus laten registreren (eenmalig bedrag) en de oma's moeten het huis aanpassen (traphekjes, andere veiligheidspuntjes etc. en hygiëne....). Er komen dus mensen thuis bij de oma's voor een uitgebreid gesprek en om dit te checken. Ik denk wel dat het als inkomen gezien gaat worden voor als de oma werkt maar daar weet ik het fijne niet van.

Wij hebben er dus vanaf moeten zien en geven nu maar regelmatig een leuk cadeau of bloemen etc.

Je kunt veel info op internet hierover vinden.

Succes!!

Groetjes,
Rosanne, mama van Quentin (2,9 jr) en 25 wk zwanger van de 2e

Hoi hoi,

Ook wij maken gebruik van de opa en oma's als gastouder.
Wij komen wel in aanmerking voor vergoeding. Je moet best veel verdienen, wil je niet en aanmerking komen.

Het is geen gedoe.
Je (schoon)ouders moeten zich inschrijven bij een gastouderbureau. Dat stelt de wet. Daarna betaal je je (schoon)ouders een vast bedrag per uur dat ze oppassen en over dat bedrag krijg jij subsidie (afhankelijk van je inkomen).

Kijk maar eens bij www.deomavanroodkapje.nl Dit is niet het bureau waar wij ingeschreven staan, maar zij hebben wel goede informatie.

Succes.

Gr. Tamara
(mama van Cas 16.-04-2007)

Hier heeft oma ook opgepast via een gastouderburo.

Mijn moeder heeft geen inkomen en door alles via het gastouderburo te regelen krijgt zij een vergoeding voor het oppassen en wij krijgen een heel groot deel van de belasting terug.(ik betaal iets van 3 tientjes en mijn moeder krijgt iets van 80 euro in de maand, voor 6 uur per week, gemiddeld)

Wij regelen het via het plaatselijke gastouderburo, die kan je altijd bellen voor informatie.

Je kunt ook bij viaviele op internet kijken, volgens mij kan je daar ook zien of het financieel kan en voordelen of nadelen heeft.

Vanaf september gaat onze zoon naar een kdv omdat het goedkoper is voor ons dan naar de peuterspeelzaal (en daar  mag hij pas heen met 2 1/2 en dan wordt t volgend jaar na de zomervakantie) en omdat er de laatste tijd nogal wat wroegingen zijn tav de opvoeding en het contact tussen ons en mijn moeder.
Zij vind het helemaal niet leuk dat ze niet meer op hoeft te passen maar voor onze rust en naar ons idee voor een beter contact met mijn moeder hebben we  dit besloten. En naar ons idee wordt het voor haar straks te zwaar als ze onze 2e er ook bij krijgt en zij heeft pas te horen gekregen dat ze artrose heeft en daardoor bijna niet meer kan tillen wat mij met 2 kleine kinderen niet makkelijk lijkt.

Succes met uitzoeken

Hai hai,

Mijn moeder past 2 dagen per week op en wij doen dit ook via een gastouderbureau. Mijn man werkt 5 dagen en ik 3 en we hebben allebei een HBO inkomen. Wij komen gewoon in aanmerking. Je moet wel erg veel verdienen om niet in aanmerking te komen. Waar je wel op moet letten is of je moeder andere inkomsten heeft. Dat moet je even uitzoeken. Als het eenmaal loopt is het geen gedoe hoor. Idd komt het gastouderbureau een intakegesprek houden op het oppasadres maar dat is maar een keer en helemaal niet vervelend. Je moet dan een lijst met vragen invullen. Zo komen niet zomaar controleren. Wij houden ongeveer 2000 euro per jaar over. Ik raad je aan om contact op te nemen met een gastouderbureau. Ze komen dan bij je langs om uit te leggen hoe het werkt en uit te rekenen of het loont.

Succes

Wij zijn het nu ook aan het regelen via ViaViela! Ze komen VRIJBLIJVEND uitleg geven, dus altijd de moeite waard om te doen.

En ja tis toch extra geld. en ja je moet wel eerrruug veel verdienen wil je niet voor in aanmerking komen!

Succes

X Saskia
mv Rik 04-07-07

Bedankt voor alle info! k ga zeker een bureau hier in de buurt zoeken om eens e.e.a. uit te laten rekenen voor ons, tis natuurlijk altijd mooi meegenomen als je er subsidie voor kunt krijgen.

Groetjes Muizeke

Dan zijn er zeker verschillende maatstaven voor de hoogte van je verdiensten. Ons salaris was te hoog. Wij verdienen gewoon modaal. Wel HBO niveau maar we wonen gewoon in een rijtjes huis en hebben maar 1 auto . Dus ik ben heel benieuwd waarom wij dan niet in aanmerking komen en de dames hieronder wel met een "hoog" inkomen.....

Groetjes,
Rosanne

Terug
Bovenaan