Oma gaat dood

De titel zegt het al. Mijn schoonmoeder zal niet meer lang te leven hebben door de vreselijke ziekte kanker. Nu weet ik niet zo goed hoe ik dit aan mijn zoon van bijna 7 moet uitleggen. Oma is op dit moment nog wel wat vitaal maar dit kan snel achteruit gaan. heeft iemand hier dit al eens meegemaakt of is er een boekje te vinden waar je een kind mee kunt voorbereiden? Ik heb ook nog een zoon van 2 maar die krijgt het op dit moment gelukkig niet zo mee.

Je kunt ze het beste gewoon uitleggen zoals het is. Oma is ziek en gaat binnenkort dood. Klinkt heel hard en ze zullen even flink huilen, maar omslachtig verbloemen wat er gaande is, helpt hem niet. Ik heb dat bij de kinderen van mijn broer ook gedaan toen hij een beroerte heeft gekregen. Ze waren toen 8, 6 en 4 jaar oud. Ook die van 2 heeft prima in de gaten wat er aan de hand is.

Mee eens. Eerlijk vertellen ook aan de jongste wat er gebeurd werkt het best. Kinderen zijn wonderbaarlijk veerbaar en zullen zich heel snel aanpassen. Hoe meer je ze meeneemt in wat er gebeurd hoe beter ze het snappen en een plekje kunnen geven.

Heel veel sterkte!

Terug
Bovenaan