Oma met halfzijdige verlamming

Hoi allemaal

Ben eens op zoek gegaan naar informatie voor mijn moeder. Zij is halfzijdig verlamt en wilt natuurliijk graag voor haar kleinzoon zorgen. Nu ziet ze niet in dat ze dingen echt niet kan en daar kan ik mij wel zorgen om maken.
Nu heb ik al een boek gevonden hoe je een baby kan verzorgen als je als moeder/fam een beperking hebt, maar dacht leg hier ook de vraag neer. Er zijn volgens mij best moeders in spé die een functiebeperking hebben.


x yvonne
 
hallo yvonne
wat erg voor je en je moeder zeg ! mijn moeder heeft in mei een hersen infarct gehad en heeft ook tot sinds voorge week benede in een bed geslapen .. zij kon ook niet lopen en met een tel in der handen zitten ,,, gelukkig is ze heel snel hersteld en kan ze sinds een week nu weer redelijk lopen .,, en ik moet over 6 weken bevallen ,,
wel hebben we van begin af aan gezegt mag je nog niet beter zijn dan zullen we toch ook een oplossing moete vinden om op te passen .. maar gelukkig kan ze het nu ... ik hoop voor je dat je veel info krijgt van iemand die he tje kan geven !
sterkte
xxxx
 
Wat een moeilijke situatie. Mijn vader is ook halfzijdig verlamd en kan helemaal niet voor zijn kleinkinderen zorgen. Eigenlijk is alles voor hem al te moeilijk. Lopen, praten enz. Hij kan ook niet goed voor zichzelf zorgen, laat staan dus voor een baby. Zeker gezien de onvoorspelbaarheid van zo'n kleintje durfde mijn moeder hem geen seconde alleen te laten met een van onze baby's. HIj kon ze natuurlijk wel vasthouden, maar er moest altijd iemand naastzitten mocht er onverwacht iets gebeuren. Qua lichamelijke verzorging kan mijn vader niets voor de kinderen betekenen. Voor hem heel moeilijk, maar kijkende naar de veiligheid wel het beste. Ik snap dat jouw moeder graag voor haar kleinzoon/kleindochter wil zorgen, maar ik vind persoonlijk wel dat veiligheid voorop moet staan. Heeft ze bijv. ondersteuning van je vader of moet ze alles alleen doen?
 
Mijn man heeft nu zijn arm gebroken en kan niet voor mijn dochtertje van 16 maanden zorgen. Optillen en in de kinderstoel zetten is niet te doen, verschonen kan niet en als ze valt kan hij haar alleen helpen met 1 arm. Oftewel; ik laat hem niet alleen met haar, hoogstens een half uurtje op een moment dat ze niet naar bed hoeft/ hoeft te eten en op een schone luier moet ze dan maar wat langer wachten.... Spelen kan hij wel met haar, ze loopt nu wel zelf en samen op de grond spelen is prima te doen.

Wat vooral het probleem is, is dat ze steeds zwaarder en beweeglijker worden. Dan moet je ze echt met twee handen kunnen vasthouden.

Ik zou het persoonlijk niet doen. Natuurlijk kun je wel laten oppassen en erbij blijven. Misschien kun je thuiswerken en dan op momenten van zorg even bijspringen. Dan kun je wle geen 8 uur werken, maar misschien wel 4 of 6. Of idd je vader misschien als back-up?

Sterkte met je keuze.
Wenser
 
Hoi ik heb mijn vader gelukkig als backup! Dat scheelt een heleboel. Ga ook het boek bestellen, waar allemaal handige tips in staan van een moeder die ook maar 1 arm had.
Ik laat haar pas (alleen) dingen doen als wij ons daar ook veilig bij voelen.
Het is gewoon moeilijk, nu ga je pas echt voelen welke beperkingen je hebt.
Maar ik weet dat er mogelijkheden zijn.

x yvonne
 
Yvonne, welk boek is dat? Die wil ik ook gaan bestellen dan! Mijn moeder is ook halfzijdig verlamd en kan helaas door haar hersenbeperking ook niet meer veilig handelen. Ook heeft zij geen partner meer. Wel heeft zij 24 uurs thuiszorg. Maar dat is ook altijd maar ff aftasten hoe die anderen met zo'n kleintje omgaan. Wel is het voor haar ook belangrijk dat ze voor haar gevoel een bijdrage kan leveren aan het oppassen. Wie weet heb ik ook iets aan dat boek!
 
Terug
Bovenaan