Omega 3

<p>Hoi onze dochter van 1,5 jaar lust geen vis. Zelf zijn we ook geen viseters. Hoe zorgen jullie ervoor dat je kind genoeg omega 3 binnenkrijgt? Hebben jullie tips qua voeding of evt supplementen? </p>
 
Daar heb ik echt nog nooit over nagedacht, wij eten ook bijna nooit vis. Mn dochters eten zo'n 1x per week een visstick, geen idee of dat 'voldoende' vis is? Vast niet, maar ik geloof dat ze zonder vis ook prima groot en gezond worden en geef ze niks extra. Het zijn gewoon gezonde kinderen ;)
 
Omega 3 zit ook in een heleboel andere producten. Lust ze wel algen- of zeewierproducten? Daar zit het voornamelijk in en halen de vissen het uit. Maar anders zijn walnoten, groene bladgroenten, lijnzaad, lijnzaadolie, raapzaadolie, eieren en diverse soorten vlees ook bronnen van beetjes omega 3. Ook zit het regelmatig in margarine toegevoegd of zijn ze op basis van lijn/raapzaadolie. 
Vis (en vooral vette vis) bevat weliswaar meer, maar er zijn inderdaad ook genoeg mensen die nooit vis eten en toch gezond groot geworden zijn.
Uiteraard blijft het een optie om te proberen een andere vissoort te voeren of die anders te bereiden, anders kun je misschien supplementen gaan overwegen, maar ik moet zeggen dat ik vis voeren aan mijn kleintje zelf ook doodeng vind, gezien er bij de eerste poging 2 graatjes in zaten...

Daarnaast zijn er ook bronnen die beweren dat je omega 3 minder goed opneemt als je daarnaast teveel omega 6 vetzuren binnenkrijgt (zit onder andere veel in zonnebloemolie). Dus eventueel zou je ook kunnen opletten of ze daar niet teveel van binnenkrijgt. Let wel op, je moet ook zeker niet alle omega 6 schrappen uit het dieet, want dat heeft je lijf ook nodig, maar kennelijk krijgen we er met een 'normaal westers dieet' vrij makkelijk te veel van binnen.

Op de website van het voedingscentrum kun je altijd nazoeken waar omega 3 in zit. ;)
 
Terug
Bovenaan