Omgaan met angst na grote schrik

Ons mannetje van 21 maanden is vorige week onderuit gegleden op de gladde badkamervloer en met zijn hoofd tegen de deurpost aangebotst. Gevolg: een buil op zijn hoofd en erg geschrokken.
Sindsdien zet meneer het op een schreeuwen, wanneer hij (soms maar een druppeltje) water onder zijn blote voetjes voelt. Hij weigert dan ook maar één stap te verzetten en durft zelfs niet meer om het plasje heen te stappen.
Lekker spelen in bad is geen probleem het gaat echt om het lopen met blote voeten op een gladde vloer, waar een beetje nattigheid op ligt.

We hebben onze zoon uitgelegd wat er gebeurd is en waarom hij gevallen is (a la Derek Ogilvie) en wat hij kan doen om niet weer te vallen. We hebben laten zien, hoe wij over of om de nattigheid heenstappen en hem aangemoedigd dat ook te doen, maar niets helpt.

Wie heeft er tips hoe we ons kleine mannetje over dit trauma heen kunnen helpen?
 
poeh, je dat is wel lastig, ik denk dat je het goed doet door het uit te leggen en dat moet je denk ik gewoon een tijdje herhalen, zolang je het serieus neemt en duidelijk maakt dat hij niet bang hoeft te zijn zal de angst vanzelf afnemen denk ik!

Succes Gr MJ
 
Misschien een ideetje om hem (tijdelijk) Crocs of iets dergelijks aan te trekken? Desnoods sokjes?
Tot hij weer zeker is van zichzelf?
Uitleggen is altijd goed en ook ik denk dat je het even moet herhalen, maar niet teveel meegaan in zijn angst natuurlijk....Ik zou op den duur wel gewoon mijn eigen gang gaan (kraan aan spulletje s pakken etc.) en zijn huilbui een beetje "negeren" na de nodige uitleg, soms is het lijntje naar de aandachttrekkerij heel dun.......
Ik heb trouwens zelf een "tubtrug"gekocht, dat is zo'n flexibele emmer waar je van alles in kan doen.
Heb hem gisteren in de tuin gezet halfvol lauw water.
Mijn ventje (20 maand) heeft lekker met water zitten knoeien, heerlijk vond ie het. Stapelbekertjes en een paar eendjes maakten het feest compleet!
(Vond het een beetje winderig toen meneer om 16.00 uur uit bed kwam, voor een heel badje vandaar!)
Dan komt er natuurlijk ook water op de stoep, misschien kun je hem zo langzaam aan weer laten wennen aan water onder zijn voetjes?
Hoop dat het snel weer over is!

Groetjes Sas
 
Hoi Sas,

dat is inderdaad een goeie! Lars is een enorme waterrat en vindt spelen met water fantastisch. Op het gras en op de tegels zal hij wel voelen, dat hij niet kan uitglijden. Komende week wordt het weer zomers (tenminste, dat zijn de verwachtingen), dus meneer kan weer heerlijk met water in de weer.
Bedankt voor de tip!

Groetjes, Marijon
 
Wat ik zou doen is. Zorgen dat hij in de badkamer even niet meer kan uitgelijden en weer vertrouwen krijgt.
Dus dat zou voor ons in houden handdoeken op de grond leggen zodat hij nie tkan uit glijden.

En zorgen dat er voor hem in huis een doek bereikbaar is om de grond droog te maken.

Liefs
 
Terug
Bovenaan