Omgaan met kat en hond

Steyn is nu ruim 2 jaar en wij hebben thuis 2 katten en 1 hond. Hij heeft die beesten altijd al erg interessant gevonden en tot op heden is het goed gegaan, maar de laatste tijd merk ik dat hij ze soms echt niet met rust kan laten. Nu gaan de katten door het kattenluik naar buiten als ze het beu zijn maar de hond niet. Die gaat grommen, wat harder grommen enz. Ik ben bang dat het vandaag of morgen misgaat en dan hebben we de poppen aan het dansen natuurlijk. Steyn "trapt" ook graag naar de hond. Niet hard ofzo, maar op een duwende manier. En wat ik ook probeer, hij wil maar niet luisteren.Als onze hond in de bank ligt, gaat hij ernaast zitten en erop klimmen. Ga ik ernaartoe slaat hij snel zijn handjes tegen elkaar en maakt hij mij duidelijk dat hij niet aan de hond mag komen, maar zodra ik me omdraai begint hij weer te klimmen. (hoezo aan het uitdagen he...) Gaat onze hond van de bank af om ergens anders een rustige plaats te vinden, dan tippelt hij erachter aan.

Dus is mijn vraag....

Hoe pak ik dit aan?

Hebben jullie tips hoe ik Steyn duidelijk kan maken dat hij de hond met rust moet laten?

Gr.

Zo'n kind heb ik ook, en ook zo'n grommende hond, dat van die katten dan weer niet.
In principe doet Rocco niets, maar Erikjan helaas wel! Net even met de trekker tegen Rocco aanrijden, Boing Rocco, grrrr Erikjan, gaat het dan. Wat bij ons goed geholpen heeft, is Erikjan betrekken bij het voeren van Rocco. Hij mag Rocco de bak met vreten geven, en als ik niet even oplet voert hij Rocco moddervet, want hij weet ook waar de hondenkoekjes staan. Die twee zijn op dit moment dikke maatjes dus...! Maar toch kan ik ze niet alleen laten, want je weet maar nooit. Al weet Rocco goed zijn plek, komt Erikjan zonder lekkers eraan, dan gaat hij al wel zelf weg......... arm beest.......

Janine

Wij hebben geen hond, dus daar kan ik niks over zeggen. Maar we hebben wel 2 katten die ook door een kattenluikje naar buiten kunnen vluchten.
Een paar maanden terug begon Lara ook ineens met het tergen van die twee katten (achter ze aan blijven lopen, staart vasthouden, tegen ze aan duwen). Omdat de 2 katten ook gewoon "huisgenoten" zijn vonden wij dit niet toelaatbaar. We hebben Lara dus gewoon "gestraft" alsof ze iets stouts deed. Dus nog 1x waarschuwen en dan naar de gang. Nadat we dat een paar keer hadden toegepast, was de waarschuwing al voldoende. Tegenwoordig laat ze de katten vrijwel weer met rust; aait alleen nog maar of geeft ze een kusje.

Blijkbaar werkt het bij Steyn niet als je alleen maar naar hem toeloopt. Ik weet niet of je al een strafplekje hebt (gang, trap, hoekje, krukje, matje), maar dat zou ik wel consequent gaan toepassen. Op deze manier komt hij er blijkbaar te makkelijk vanaf en doet ie het zo weer.
Liever even ruzie met je zoon, dan dat de hond een keer van zich afbijt!

Succes!!!

hoi,

getver vervelend verhaal hoor. Ik vrees ook dat er niet heel veel anders op zit dan ontzettend conseqent te zijn tegen je kind. Ik bedoel dus echt straffen. Al is het wel moeilijk omdat hij nog niet echt de ''ernst'' van de situatie zal inzien.
Een hond gromt om te waarschuwen, normaal is zacht grommen voldoende voor een adere hond. Helpt dat niet dan wat harder grommen, helpt dat nog niet dan volgt in de normale hondenwereld een aanval. Normaal hondengedrag maar natuurlijk niet geaccepteerd door ons mensen..
Verder is het misschiene en idee om een vluchtplaats voor de hond te maken? Een plaats die voor je zoontje echt taboe is en wat hem gelijk van af het begin duidelijk gemaakt wordt? Desnoods een soort afzetting in de kamer of zo. Een bench is als je dat nu nog niet hebt te gevaarlijk, want als je zoontje daar bij wilt kruipen zit de hond echt gevangen.
Ik ben dierenarts en ik krijg helaas maar iets te vaak wanhopige eigenaren/ouders op het spreekuur waar al ongelukken/ongelukjes gebeurd zijn.
Er zijn ook boekenfolders verkrijgbaar over hoe met zulke situaties om te gaan, ik zal eens kijken of ik er iets over kan vinden
groeten Elke

Hee Meiden,

Dankjewel voor jullie reacties en adviezen. Denk dat ik het advies van Jacoline op ga volgen, de "strafplektechniek". Ik heb er een geschikt stoeltje voor gevonden. Ik moet alleen consequent blijven. Maar als jij, Elke, nog tips hebt, ik hoor ze graag! Het zal niet meevallen om een eigenwijze peuter van 2 "laat hond met rust" duidelijk te maken.

Groetjes.

Terug
Bovenaan