Omgaan met smartphone gebruik in deze rare tijden?

<p>Hi,</p><p>ik heb een vraagje, hoe gaan jullie om met beeldscherm gebruik om in deze rare tijden en zorg je kindje maar ook je zelf niet te veel beeldschermen gebruikt?</p>
 
Voor mijn peuter gelden eigenlijk dezelfde regels als normaal. Tv van 8.30-9.00 en van 17.00-18.00. Filmpje kijken alleen van 11.30-12.00 als ze moe wordt en het nog geen etenstijd is. (niet elke dag). Eerlijk gezegd zijn onze dagen nog steeds zoals altijd, alleen is ze nu altijd thuis en mist ze 1 dag gastouder en 1 ochtend peuterspeelzaal.
Ben blij met het mooie weer, we spelen veel buiten. In de achtertuin een tent gemaakt van een oud laken, is ze erg zoet mee. Bij de kringloop een nieuw fietsje gekocht voor €5. Nieuw zand in de zandbak. Rondjes wandelen en onderweg bloemetjes plukken. Even naar de speeltuin, supermarkt of naar de bakker doe ik ook nog steeds hoor. En op de bakfiets naar de stad. Even naar de Hema en weer terug naar huis. 
Ik heb de laatste 2 weken gemerkt dat peuters eigenlijk al snel tevreden zijn.. al lopen we elke dag hetzelfde rondje, ze vindt het prima! Je hoeft niet steeds Wat nieuws te verzinnen. 
Zelf doe ik deze weken klusjes waar ik normaal nooooit aan toe kom ( keukenkastje uitzoeken en schoonmaken, de gordijnen wassen etc) Ik vind het heerlijk hihi
 
Gewoon zoals altijd idd. Dit gaat voorlopig nog wel even duren ben ik bang en hoe ga je het dan verkopen dat het dan ineens niet meer mag.
Ik krijg nu vaak foto's van vriendinnen met tv kijkende kinderen van dezelfde leeftijd als mijn zoon van net geen 1... Dan ben ik vast een ouderwetse of stomme moeder, maar die van mij krijgt 0 schermtijd. Alleen het woord al...
Ik werk nog als gastouder en moet wel zeggen dat het verleidelijk is om de tv aan te zetten. Dat doe ik nu ook heus wel eens extra hoor, maar er zijn nog 100 andere dingen die ze kunnen doen. 
 
Hier ook hetzelfde ritme zoals altijd. Ze mogen tijdens het koken een klein uurtje tv kijken. Verder in de tuin spelen, speeltuintje, rondje lopen en binnen allerlei dingen doen. Sinds we thuis moeten blijven doen we praktisch iedere dag een beetje hetzelfde maar onze zoon vindt het allemaal nog steeds prima.
 
Ik ben meer als Nodes,  ik vind tv veel echt onnodig. Tot paar maanden terug nooit tv of andere schermen. Nu met 20 maanden mac half uur per dag filmpjes op de tv en soms videobellen met oma/neefje. Veel dagen kijkt ze ook geen tv. Dan is ze druk met buiten spelen, kleuren, kleien of ander speelgoed. 
 
Hier mag ons dochtertje van 1.5 sochtends en weind van de middag maximaal een half uurtje per keer een filmpje kijken op de tv. Vaak vervalt die in de ochtend als we andere dingen gaan doen zoals rondje fietsen ofzo. Zelf kijk ik alleen savonds tv als ze in bed ligt. 
 
Ik hou ook niet van teveel tv. Alleen merk ik dat ik zo ontzettend moe ben de laatste tijd hij van ongeveer 20 min per dag nu tot vaak wel 2 x of soms 3 x meer mag kijken. 
Ben net zwanger van nummer 2 en werk in de zorg. Zodra de tijden anders zijn hebben we het zo weer afgeleerd denk ik dan.
 
Ik zou ook nooit een moeder worden die haar kind voor de tv zet. Echt... ??? Soms zijn de omstandigheden niet anders en is juf Roos absoluut onze redster in nood. Ik heb geleerd hierin mild te blijven en neem de dagen zoals ze komen. De ene dag is dat schermloos, de andere totaal niet. Zodra ze de leeftijd heeft waarbij we actief naar de speeltuin kunnen, kunnen puzzelen, tekenen, spelletjes spelen etc zal dit vanzelf anders worden. En eerlijk gezegd merk ik aan mijzelf dat het vele thuiszitten ook van mij het nodige vergt. Om dan samen op de bsnk te hangen (in knuffel pose) en wat liedjes te kijken vind ik dan zalig. 
 
Terug
Bovenaan