Heel herkenbaar hoor! Mijn zoon is nu 17 maanden en begon ook rond 14 maanden met de peuterpuberteit. Daar kwam de verlatingsangst ook nog eens bij, dus als ik al naar de wc ging was het brullen. Ook als hij zijn speen wil of drinken en dat gaat niet snel genoeg, wordt hij drammerig. Hij gaat huilen (nephuilen noem ik het), gooit zichzelf op de grond en doet enorm dramatisch. Ik laat hem heen doen en geef hem zijn drinken pas als hij weer rustiger is, anders beloon ik hem in zijn gedrag. Rond die tijd wilde hij ook niet meer in de box, ook vooral omdat hij het te leuk vindt om rond te lopen. Als hij wél in de box zit, dan gooit hij alles eruit - waarschijnlijk om aandacht te trekken. Pech, dan maar niks meer om mee te spelen. Tegenwoordig zit hij eigenlijk nooit meer in de box.
Wat bij mij (redelijk) goed werkt en wat ik zelf het prettigst vind is hem geen tot weinig aandacht geven wanneer hij in zo'n bui zit en hem pas aandacht geven, of hetgeen geven wat hij wil, als hij weer rustiger is. Ik sus tussendoor (bijvoorbeeld als hij een bui heeft tijdens het eten) en probeer rustig tegen hem te praten, want dat lijkt beter te helpen dan wanneer je je stem verheft (mijn man is dit geneigd om te doen, maar dan krijg je een terugschreeuwende peuter wat al helemaal niet werkt). Wat betreft het koken, mijn zoontje wil ook graag kijken, dus ik zet hem met zijn kinderstoel erbij. Op een veilige afstand, zodat hij wel kan zien wat ik doe, maar ook zodat hij niet in gevaar komt. Consequent zijn en doorpakken is eigenlijk het beste wat je kunt doen voor je kind. Op het moment dat hij merkt dat je reageert of dat hij dingen gedaan krijgt, zal hij zijn gedrag waarschijnlijk voortzetten helaas... Succes!