• Geef jouw mening zodat we Ouders van Nu kunnen blijven verbeteren! Het onderzoek is anoniem en het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 7 tot 10 minuten. Onder de deelnemers verloten we 5 Bol.com cadeaubonnen t.w.v. 25 euro. Vul hier de vragenlijst in. Alvast bedankt voor de moeite om deel te nemen!

Omgang grote broer met babyzusje

Hoi,

In aug ben ik moeder geworden van Sinne, een prachtig meisje. We hebben ook een zoon van net 7 jaar die erg gek is met zijn zusje. Cisko is een zeer enthousiaste jongen die vrij druk kan zijn. Als hij met Sinne knuffelt gaat het er dus niet altijd even rustig aan toe, maar hij doet haar geen pijn of zo. In het begin toen ze nog zo klein vond ik dit wel eens lastig maar nu Sinne ook al weer 4 maanden is probeer ik er niet al te veel op te letten. Voor Cisko is het ook niet niks dat er nu een 2e kindje is en hij is echt heel lief voor haar en zorgzaam alleen kan wat druk en ruig zijn.
Mijn vader reageert er alleen wat anders op. Als hij hier is dan zit hij steeds tegen Cisko opmerkingen te maken van:" Doe nou eens rustig, dat vindt ze niet leuk. Niet op de bank staan, als je op haar valt kan ze haar nek wel breken en dan is ze dood." In ieder geval ik heb nog niet veel positiefs uit zijn mond gehoord. Mijn vader ziet wel vaker "beren op de weg", toen ik zwanger was verklaarde hij me bijv voor gek dat ik de zoldertrap nog opging. Ik probeer hem ook uit te leggen dat wij erg goed opletten dat er niets gebeurd en dat Cisko ook nog eens extra druk is als opa er is want dat vindt hij nl geweldig! Gister bracht ik hem op bed nadat opa weg was en toen vertelde hj me dat hij er verdrietig van werd dat opa zo tegen hem doet. Dat deed me wel even wat!!

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe pakken jullie het aan wat betreft omgang ouder kind met baby? Cisko doet het zo goed met zijn zusje, hij past echt wat op haar. Ik vind het dan niet eerlijk om steeds hem maar te verbeteren in zijn omgang met haar.
 
Ik zou zeggen: "Laat opa maar opa zijn en jullie voeden op!" Opa kan in zijn eigen huis regels stellen maar laat hij in julie huis de opvoeding bij jullie laten liggen.
En je kunt het toch tegen hem zeggen? Probeer hem op een positieve manier zover te krijgen dat ie de opvoeding bij jullie laat liggen. "pa we waarderen je meeleven en we weten dat je het goed bedoeld maar wij voeden lekker zelf op, wees blij dat je nu opa kan zijn en dat even niet meer hoeft!"
En over op de bank staan, tja... daar kan ik je vader alleen maar gelijk in geven :) al overdrijft je vader enorm over de gevolgen. Maar bij ons is de bank om te zitten en de vloer om te staan...

Volg je eigen gevoel, volgens mij gaat het prima en wees duidelijk tegen je vader... laat hij zich er buiten houden.
 
Hoi Bloempje, bedankt voor je reactie!
Ik zal het zeker tegen mijn vader zeggen! Tegen onze zoon zeggen we ook dat hij niet op de bank mag gaan staan als we er met zijn zusje ook op zitten...ik vind dat dat ook niet kan.

 
ja zou toch wel wat er van zeggen,dat ie toch ook beter kan zeggen dat het lief is dat ie zn zusje aandacht geeft,maar of ie wel wilt zitten met er omdat ze misschien kan gaan schrikken als ie zo druk doet...is een manier hoe je toch tegen een kind meot praten.
hier gaat het met de 2 oudste en hun kleine broertje wel vrij goed...zijn ook erg lief voor hem.....
maar helaas zien opa en oma's vaak veel sneller gevaar ergens in... en praat er over hoor want is wle erg zielig voor je zoontje dat ie verdrietig wordt als opa zo doet.......
 
Onze kids zijn gewend aan broertjes en zusjes, en meestal zijn ze heel voorzichtig. Marly is 5 mnd, haar broer is 5 jaar en haar zussen zijn 3 jaar en 17,5 mnd.
 
Terug
Bovenaan