Omgang grote broer met babyzusje

Hoi,

In aug ben ik moeder geworden van Sinne, een prachtig meisje. We hebben ook een zoon van net 7 jaar die erg gek is met zijn zusje. Cisko is een zeer enthousiaste jongen die vrij druk kan zijn. Als hij met Sinne knuffelt gaat het er dus niet altijd even rustig aan toe, maar hij doet haar geen pijn of zo. In het begin toen ze nog zo klein vond ik dit wel eens lastig maar nu Sinne ook al weer 4 maanden is probeer ik er niet al te veel op te letten. Voor Cisko is het ook niet niks dat er nu een 2e kindje is en hij is echt heel lief voor haar en zorgzaam alleen kan wat druk en ruig zijn.
Mijn vader reageert er alleen wat anders op. Als hij hier is dan zit hij steeds tegen Cisko opmerkingen te maken van:" Doe nou eens rustig, dat vindt ze niet leuk. Niet op de bank staan, als je op haar valt kan ze haar nek wel breken en dan is ze dood." In ieder geval ik heb nog niet veel positiefs uit zijn mond gehoord. Mijn vader ziet wel vaker "beren op de weg", toen ik zwanger was verklaarde hij me bijv voor gek dat ik de zoldertrap nog opging. Ik probeer hem ook uit te leggen dat wij erg goed opletten dat er niets gebeurd en dat Cisko ook nog eens extra druk is als opa er is want dat vindt hij nl geweldig! Gister bracht ik hem op bed nadat opa weg was en toen vertelde hj me dat hij er verdrietig van werd dat opa zo tegen hem doet. Dat deed me wel even wat!!

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe pakken jullie het aan wat betreft omgang ouder kind met baby? Cisko doet het zo goed met zijn zusje, hij past echt wat op haar. Ik vind het dan niet eerlijk om steeds hem maar te verbeteren in zijn omgang met haar. We zeggen wel regelmatig dat hij even wat rustig kan doen maar niet te vaak..

Hallo ik breek ff in vanaf de oktoberclub.

Zelf heb ik nu Lieke van 7 okt en die heeft een grote broer van 25 mei 2010 en een grote zus van 13 okt 2008.
Allebei zijn ze nog al hard handig, en druk als ze bij bekenden (die ze helemaal geweldig vinden) zijn.

Wel waarschuw ik als ze aan Lieke haar hoofdje zitten.
Mitchel is laatst zelfs op haar gaan zitten in de box.
Hij kreeg alleen te horen dat hij dat niet meer moest doen omdat het auw doet.
Britt is wel iets voorzichtiger maar duwt ook wel eens de speen iets te ver in haar mondje.
Tsja dat zijn dingen die kunnen gebeuren.
Ze proberen mama/papa te helpen met het verzorgen van hun zusje, beetje te hard handig maar ze doen hun best.

Probeer hier met je vader over te praten en vertel hem gewoon dat Cisko er verdrietig van word als opa zo tegen hem praat. En dat hij liever eens van opa hoort hoe lief hij is voor z`n zusje.
Hopelijk begrijpt je vader het en wil hij proberen daarin te veranderen.

succes

ik heb een dochtertje van 8jaar.voor haar hoefde een broertje of zusje zowiezo niet.ze had liever op vakantie gegaan.haha tja kinderen.in het begin kon ze er ook niet zo veel mee.soms een flesje geven maar dat duurde hooguit 5min en dan was ze het al zat.ze is ook nooit een poppen kind geweest.nu merk ik dat ze steeds meer naar haar zusje toe trekt.ze maakt er aan het lachen en wil met haar op het kleed spelen.gaat constant kijken bij haar.en vanmiddag hoorde ik haar zeggen je bent van mij ik hou van jouw.SUPER om te horen.

ik heb haar ook wel meerdere keren verteld voorzichtig te zijn met haar hoofdje.dan geef ik er ook wel uitleg bij.maar ja zij is alweer 8jaar.en ook wel rustig van dr zelf.

Wel fijn om te lezen dat het bij andere er ook niet altijd even rustig aan toe gaat en dat jullie daar ook niet zo'n groot probleem van maken! Ze doen hun best inderdaad!

Ik kan me voorstellen dat dat super is om te horen van je dochter van 8. Je bent van mij, ik hou van jou, wow!!

haha nee hier een verschil oin leeftijd van 4,5 jaar... tja hij is gek op zijn zusje maar doet het net ff iets enthousiaster (sneller, ruiger,) ook hier zeggen de opas en omas er wat van maar zelf proberen we vooral dingen uit te leggen waar op te letten, dus gewoon hem zijn ding laten doen maar dan wel waarom dingen rustiger moeten of juist wanneer en waar hij op kan letten... en voor de rest er juist van genieten... kleine meid is niet anders gewend er reageert zo leuk op hem

wat betreft je vader idd het gesprek aan gaan dat jullie er echt mee bezig zijn en juist niet alleen maar willen corrigeren

hier is juist de aandacht een issue, ze lijke soms te vegeten dat er ook een kleuter rond loopt... zo zilig

Terug
Bovenaan