Omgang grote broer met babyzusje..

Hoi,

In aug ben ik moeder geworden van Sinne, een prachtig meisje. We hebben ook een zoon van net 7 jaar die erg gek is met zijn zusje. Cisko is een zeer enthousiaste jongen die vrij druk kan zijn. Als hij met Sinne knuffelt gaat het er dus niet altijd even rustig aan toe, maar hij doet haar geen pijn of zo. In het begin toen ze nog zo klein vond ik dit wel eens lastig maar nu Sinne ook al weer 4 maanden is probeer ik er niet al te veel op te letten. Voor Cisko is het ook niet niks dat er nu een 2e kindje is en hij is echt heel lief voor haar en zorgzaam alleen kan wat druk en ruig zijn.
Mijn vader reageert er alleen wat anders op. Als hij hier is dan zit hij steeds tegen Cisko opmerkingen te maken van:" Doe nou eens rustig, dat vindt ze niet leuk. Niet op de bank staan, als je op haar valt kan ze haar nek wel breken en dan is ze dood." In ieder geval ik heb nog niet veel positiefs uit zijn mond gehoord. Mijn vader ziet wel vaker "beren op de weg", toen ik zwanger was verklaarde hij me bijv voor gek dat ik de zoldertrap nog opging. Ik probeer hem ook uit te leggen dat wij erg goed opletten dat er niets gebeurd en dat Cisko ook nog eens extra druk is als opa er is want dat vindt hij nl geweldig! Gister bracht ik hem op bed nadat opa weg was en toen vertelde hj me dat hij er verdrietig van werd dat opa zo tegen hem doet. Dat deed me wel even wat!!

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe pakken jullie het aan wat betreft omgang ouder kind met baby? Cisko doet het zo goed met zijn zusje, hij past echt wat op haar. Ik vind het dan niet eerlijk om steeds hem maar te verbeteren in zijn omgang met haar. We zeggen wel regelmatig dat hij even wat rustig kan doen maar niet te vaak..

.
 
Wat een schat van een zoon heb je! En wat een geluk heeft Sinne met zo'n grote broer! Moeilijk alleen dat opa snel beren op de weg ziet... Hij bedoelt het natuurlijk hartstikke goed, er zal maar wat gebeuren met zijn kleindochter, maar voor Cisko is dat wel verdrietig, hij houdt zo van Sinne én van opa!

Wij hebben een zoon van 9 en een dochter van 6 maanden en ook hier gaat het soms iets wilder dan handig is.... Zoonlief is zo gek op zn kleine zusje (hij heeft er zoooo lang op moeten wachten ;)) en zn knuffels lijken soms meer op een worstelwedstrijd dan een liefdesuiting. Ik snap dat wel: als ik naar mn kinderen kijk zou ik ze soms ook wel eens helemaal willen plátknuffelen. Maar ik ben volwassen en kan me inhouden. Kinderen vertalen die gevoelens echter nog wel letterlijk.

Als ik t echt te wild vind, zeg ik meestal eerst dat ons meisje wel erg blij zal zijn met zo'n lieve broer die haar zo lekker knuffelt. Maar misschien kan hij zn armen iets losser houden?

Springen op de bank en dat soort kunstjes hebben we liever ook niet in de buurt van de baby, dus dat verbieden we wel echt. We proberen dan wel een andere manier te vinden waarop hij zn energie kwijt kan. Bijvoorbeeld stoeien met papa op het grote bed. Heeft ie ook weer wat 1 op 1 aandacht, want het is idd niet niks als je na zoveel jaar opeens je paps en mams niet meer voor je alleen hebt, he (maar ook wel fantastisch vind je niet, als je oudste alles zo bewust kan meemaken!)
 
als jijzelf blij bent met hoe Cisko met zijn zusje om gaat, dan moet je het gewoon zo laten zoals je het nu doet. als het meer is, dat je vind dat je vader hem niet zo vaak moet verbeteren in zijn gedrag kun je beter dat met je vader bespreken. zeker omdat cisko er verdrietig van word. zelf hebben wij samen 1 zoontje, en mijn vriend heeft er nog 2 van een eerder huwelijk. die zijn 11 en 4 jr, maar kijken amper tot niet om naar hun halfbroertje. maar ik verwacht dat dat ook een keer irritaties gaat geven, zeker als de kleine straks aan hun spullen zit..
 
@Daphne82: wat mooi hoe je dat omschrijft; inderdaad dat gevoel dat je je kinderen wel "op kan vreten" maar je inhoudt maar kinderen uiten dat natuurlijk meer zoals ze het voelen.
Stoeien enzo doen we ook vaak met hem, heerlijk even aandacht alleen voor hem!
Ik vind het ook fantastisch dat onze oudste het allemaal zo bewust meemaakt. Als ik Cisko naar school breng dat krijgt zijn zusje eerst een kus en als ie er aan denkt ik ook nog hihi...

@Mama van Just: ik zal inderdaad met mijn vader gaan praten!
 
Hoi Martz,

Heb je nog met je vader gesproken? Ik hoop dat hij ook ziet hoe lief Cisko is met zn zusje en hem daarvoor ook complimentjes geeft. Dan kan Cisko het ook vast beter hebben als opa eens 'beren op de weg'-opmerkingen maakt.

Herkenbaar hoor, eerst een kus voor zus en dan mama misschien nog. Trouwens, bij vriendjes in de buurt kan ik een kus echt wel op mn buik schrijven, dat is zoooo kinderachtig. Met zn zusje showen is daarentegen wel weer heel stoer, haha.

Geniet er van!
 
Hoi Daphne82,

Heb het tegen mijn vader gezegd; het was totaal niet zijn bedoeling dat Cisko zich zo zou gaan voelen en was erg blij dat ik het tegen hem gezegd had! Hij zal er nu beter op gaan letten hoe hij iets zegd! Was erg blij met zijn reactie!

O ja wat grappig, een kus van mama kinderachtig....ik begin dat ook wel een beetje te merken bij Cisko maar hij is nog wat jonger dan jouw zoon dus dat komt denk ik nog wel wat meer. Bij andere dingen merk ik het wel weer. Dingen zijn stom en hij zegt geregeld " Mama, doe niet zo stom...." Grappig....
 
Terug
Bovenaan