Omgangsregeling

Lieve mama's,

Ik open dit onderwerp omdat ik niet zo goed weet hoe dit vorm te geven. Hier de situatie:

Ik ben zwanger geworden van een scharrel zonder uitzicht op serieuze relatie. Vader wilde abortus wegens geen tijd (werk, evt studie, voetbal), ik heb besloten om van dit kind te houden.

Vader wilde toch kind, huur + spullen opgezegd en bij hem gaan wonen. Dood ongelukkig geworden want ik was meer huishoudster die continu vernederd werd. Met 33 wkn bij liefdevolle ouders gaan wonen, met vader afgesproken dat hij altijd welkom is betreft baby.

Ik had goede hoop dat hij volwassen zou zijn en zou kijken naar belangen baby. Gebeurd niet, echter wordt ik continu geschoffeerd met opmerkingen als: je houdt m'n kind bij me weg, vervelend dat t ook mijn kind is, ik moet verantwoorden wat ik doe, etc.

Alle communicatie verloopt via WhatsApp, vind ik ongepast want t betreft een mensje, geen luxe accessoire. Hij kan geen gesprek voeren, vind alles prima.

Hij wilt alleen maar weten hoeveel geld hij moet betalen en hij wilt ouderlijk gezag. Als ik vraag waarom zegt hij: het is mijn kind dus ik wil het gewoon. Geen beargumentering en als ik vraag wat dat inhoudt weet hij het niet.

Deze man is erg vervelend en irritant maar dus ook de vader van mijn kind. Ik vind dat enig respect naar elkaar, en zeker naar een zwangere vrouw, gepast is. Afzeiken en schofferen hoort er niet bij.

Mijn vraag is; zijn er mensen die ervaring hebben met omgang betreft pasgeborenen?

Ik heb besloten dat hij kraamweek elke dag op afspraak kan komen, daarna 2 u per week bij mij thuis. Na half jaar misschien dagdeel.

Nogmaals, het gaat bij hem niet om liefde voor t kind maar om macht, status en geld (ja, linke dingen om te zeggen maar t bestaat).

Graag lees ik jullie advies.

P.s. Mediator is van mijn kant ingeschakeld.

Hoi Maartje93!

Allereerst, gefeliciteerd met je zwangerschap!

wat een vervelende situatie zeg, ik hoop dat je alsnog wel van je zwangerschap kunt genieten!

Voor zover ik weet, wat de omgangsregeling betreft, moet er sprake zijn van Family Life (mocht dit via de rechter gaan). Dan wordt er gekeken naar de betrokkenheid van de vader bij de opvoeding en verzorging van het kind. Ik denk als je het googled dat je dan ook een heel eind komt.

Hoe zie je het zelf voor je en tot hoever wil jij dat hij betrokken is bij de opvoeding en verzorging van de kleine? En wat heb je geregeld qua erkenning en gezag?

Liefs, Gina

Hallo!

Geen ervaring, maar zit in een soort gelijke situatie alleen ben ik nu 33 weken zwanger.

Mijn zwangerschap was niet gepland maar we hadden er samen voor gekozen om er toch voor te gaan. Uiteindelijk bleek hij vreemd te gaan en is vertrokken.

Nu hoor ik op het moment niks van hem, maar hij wil het kind perse meenemen elk weekend alleen voelt dat voor mij helemaal niet goed. Ik heb gezegd dat hij bij mij langs kan komen de eerste tijd en dan zien we weer verder.

Na wat onderzoek blijkt ook wel dat als de vader geen permanente rol speelt het contact langzaam moet worden opebouwd. Heel lang verhaal maar ik zou even googelen op hechtingsproces baby of gewoon hechting tussen vader en kind iets in die richting. Op deze site staat trouwens een stuk wat ik heel fijn vond om te lezen http://www.echtscheidingnijmegen.nl/zorgverdeling/scheiden-met-een-baby-part-3.html

Ik vond dat een hele logische manier van omgang opbouwen.

Ben zelf eigenlijk ook nog een beetje zoekende maar hoop dat je er iets aan hebt! En geloof trouwens dat een mediator ook een ouderschapsplan wil opstellen, kun je ook veel over vinden als je dat Googleld.

Heel veel succes in ieder geval!

De ex is onmogelijk.

Mijn kleintje is vorige week geboren en tot nu toe heeft hij, zelfs in t kraambed in t ziekenhuis, mij geïntimideerd en beledigd. Zo erg dat ik hem op dag 3 weggestuurd heb..

Ik heb hele wilde nachten gehad met m'n laptop..

De info die ik nu heb;

Vader zonder actieve rol in opvoeding is eerste 6 mnd 2 u per week bezoek.

Na 6 mnd tot 12 mnd 4 u per week.

Verder was ik niet maar geloof dat m'n kleintje pas met 3 jaar een keertje daar slaapt. En dat is een mega opluchting.

Kleintje is erkend door ex, geen gezag (hier teken ik dan ook niet voor). Er is dus recht op bezoekregeling maar wel in minimale vorm.

Terug
Bovenaan