Ondernemende vrouwen? Werk en Gezin

Hi Allemaal!

Al tijden loop ik met het idee dat er behoefte is aan meer balans tussen werk en het gezinsleven in Nederland.... Wij zorgen graag zelf voor onze kinderen, maar zijn ook opgeleid en willen graag werken.
Wie zich aangesproken voelt kan verder lezen!
Nu is het algemeen bekend dat chreches wachtlijsten hebben en duur zijn, voor veel gezinnen niet rendabel.....

Zou de komst van 'in-compagny-creches' dus een creche op het kantoor waar je werkt, een goede ontwikkeling zijn?
Ik zou er zelf de voordelen wel van inzien: je kunt naar je kind toe wanneer je wilt, je kunt babies gemakkelijk zelf voeden, of de fles geven, etc Maar je kunt je kind ook veilig vlakij hebben terwijl er iemand op past en jij je op je werk kan concentreren.....
Zouden jullie er gebruik van maken, en zou je eventueel zelfs meer uren willen werken?

Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Gr. Mara (zomer 2008 forum)

Hey Mara,

Ja, natuurlijk zou dat fantastisch zijn. Zeker voor de moeders die bv geven.
Er zijn  wel heel grote bedrijven die een inpandige creche hebben. Maar volgens mij kan je die op één hand tellen.
De meeste bedrijven zijn niet groot genoeg (of niet ouders-vriendelijk) om zo'n opvang te starten.

Ben bang dat het bij een goed idee blijft, helaas.

Liefs,

Tessie

natuurlijk is het een goed idee, maar de meeste bedrijven zijn idd niet groot genoeg. als de mogelijkheid er zou zijn, zou ik het wel doen. ik heb bij bedrijven met meer dan 1000 man op een locatie gewerkt en zelfs daar loop je tegen allerlei logestieke problemewn aan voor een inpandige chreche. denk aan reistijden van ouders, uitval van leidsters ed

Ook thuisblijvende mama's zijn ondernemende vrouwen hoor!! Vergis je niet! Hahaha, maar ik snap je punt! Los van het feit dat ik dus niet werk (door omstandigheden), denk ik dat het geen haalbare kaart is, om reeds voorgenoemde redenen! Alleen bij grote bedrijven is dat misschien haalbaar! En dat zou  dan maar  een klein procent van de werkende moeders aan gaan! Overigens ook grote beroepstakken doen er niet aan en zullen dat om organisatorische redenen (denk aan onregelmatige werktijden) ook nooit gaan doen!

Groetjes Fonske

Ik vind het juist wel prettig dat het kdv en mijn werk niet aan elkaar verbonden zijn, laat staan dat de opvang in het zelfde gebouw zou zijn als waar ik werk.
Nu breng ik Julian naar het kdv en op het moment dat ik wegfiets begint mijn werkdag en die duurt tot ik weer thuis ben. Ik weet dat hij in goede handen is en ik kan mijn volledige aandacht bij mijn werk hebben. Julian weet dat hij de hele dag mag spelen en wordt niet gehinderd door mij (of zijn vader). Voor kleine kinderen kan het erg verwarrend zijn als ouders er tussendoor opeens zijn en dan weer zonder hen weggaan.

Bovendien hoef ik, met mijn jaarcontract, niet bang te zijn dat ik straks (mocht ik geen verlenging krijgen) behalve nieuw werk ook een nieuw kdv moet zoeken.

Voor mij hoeft het dus niet.

Groetjes,
Ellen mv Julian

Hoi,

Ik zou het prima vinden, maar wel afstand willen bewaren! Je brengt je kinderen toch weg en dan begint idd je werkdag. Tussen de middag zou ik in de pauze ook niet naar mijn kinderen gaan kijken hoe het gaat, daar zou mijn werk echt onder lijden!
Nu brengen we de kinderen naar de opvang bij mijn man op zijn werk (kazerne) maar het gebouw ligt net buiten de slagbomen, waardoor ook burgerkindjes geplaatst worden als er plaats is. Hij is dus heel dicht bij de kinderen, maar kan toch ook afstand bewaren. Als een van de 2 ziek is of iets anders is hij er wel zo bij en dat is ook wel een fijne gedachte.
In Nederland zijn er dus al in company kinderopvang (vrij beperkt), vooral bij grote bedrijven zou ik dit wel een oplossing vinden (betaalbaar houden) om papa's en mama's deels (als het kan) aan het werk te houden en krijgen.
Lisenka mv Tessa en Meike

Dit onderwerp is hier laatst op kantoor aan de orde geweest, het blijkt echter dat veel mensen hun kinderen dan toch niet hier zouden brengen en is het voorstel afgewezen.

Zelf had ik mijn dochter ook niet van haar nu zo vertrouwde plekje afgehaald. Deze creche is vlak bij naast de psz en de scholen dus ze is straks met 4 jaar al vertrouwd met het gebouw. Mocht ze ziek zijn/worden dan ben ik zo bij de creche.

Ik vind het een goed idee en zou als ik zelf weer opnieuw een creche zou moeten zoeken zeker die bij op kantoor doen.

groetjes Nanda, mv Tess en ???

Ook ik ben eigenlijk niet zo'n voorstander. Ik vind het heerlijk dat het gescheiden is om verschillende redenen.
- Werk en privé gescheiden houden.
- Mocht ik ander werk willen, hoef ik inderdaad niet mijn kind(eren) uit hun vertrouwde omgeving te halen.
- Zelf heb ik een paar hele leuke vriendinnen leren kennen via het kdv. Is toch anders als het allemaal collega's zijn.
- Het brengen en halen komt per defenitie altijd aan op de ouder bij wie het kind op het werk zit. Wij vinden het heerlijk dat we dat nu af kunnen wisselen.

Mijn antwoord is dus nee.

Groetjes,
Evelien

Terug
Bovenaan