Ondernemende vrouwen? Werk en Gezin

Hi Allemaal!

Al tijden loop ik met het idee dat er behoefte is aan meer balans tussen werk en het gezinsleven in Nederland.... Wij zorgen graag zelf voor onze kinderen, maar zijn ook opgeleid en willen graag werken.
Wie zich aangesproken voelt kan verder lezen!
Nu is het algemeen bekend dat chreches wachtlijsten hebben en duur zijn, voor veel gezinnen niet rendabel.....

Zou de komst van 'in-compagny-creches' dus een creche op het kantoor waar je werkt, een goede ontwikkeling zijn?
Ik zou er zelf de voordelen wel van inzien: je kunt naar je kind toe wanneer je wilt, je kunt babies gemakkelijk zelf voeden, of de fles geven, etc Maar je kunt je kind ook veilig vlakij hebben terwijl er iemand op past en jij je op je werk kan concentreren.....
Zouden jullie er gebruik van maken, en zou je eventueel zelfs meer uren willen werken?

Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Gr. Mara (zomer 2008 forum)

Hoewel ik een thuisblijfmoeder ben, en dat ook echt niet anders zou willen zie ik er wel de voordelen van in. Ik ben nl erg voorstander van borstvoeding, wat dan makkelijker kan worden gegeven (zonder moeilijk kolven, toeschietreflex ed). Bovendien vind ik dat ook zieke kinderen (wanneer dat mogelijk is) zouden moeten worden opgevangen. Ziektes als waterpokken zijn niet altijd besmettelijk. Toch moeten de kinderen thuis worden gehouden. Ook een kind zoals ik heb mag niet komen (ik bedoel als hij koorst heeft loopt hij er nog net zo vrolijk bij als anders). Dat wordt meestal ook niet op prijs gesteld.

Misschien dat het bij inpandige kinderopvang wat makkelijker kan worden.

Gr Liesje

ps: ben je met een onderzoek bezig, of was het gewoon een hersenspinsel?

Als ik deze mogelijkheid had gehad toen ik nog werkte was ik waarschijnlijk blijven werken! Mijn dochter weigerde de fles dus ik "moest" borstvoeding blijven geven maar aangezien er geen opvang dichtbij of op mijn werk was ben ik destijds gestopt..

Hi!

Ja ik heb hetzelfde 'probleem' mijn dochter van 7 maanden weigert de fles. Gelukkig kreeg ik een thuiswerkplek, anders had ik ontslag genomen!
Het zijn (nog) hersenspinsels, maar ik overweeg er wel iets mee te gaan doen mits ik goede redenen heb om aan te nemen dat het zin heeft.....

Gr. Mara

maragcya@hotmail.com

hoi,

Ik ben er van overtuigd dat kinderopvang in je bedrijf geweldig werkt. Niet dat je dan te pas en te onpas naar je kindje moet gaan, dat brengt denk ik te veel onrust met zich mee. Maar inderdaad borstvoeding zou veel makkelijker zijn. Kolven was mij niet echt een succes en ik denk dat als ik gewoon door kantoor naar mijn kinderen had kunnen lopen ik de borstvoeding veel langer had kunnen doen.

Maar ook de combinatie met werk wordt dat makkelijker. Ons kinderdagverblijf sluit om 17.30 uur. Aangezien wij allebei ongeveer een 20 minuten moeten rijden en tot half 6 moeten werken is het elke dag een race tegen de klok. Als de kinderen bij mij of mij man in het pand zouden zijn, zou dat heel veel racen schelen.

Ook als er iets is met je kindje lijkt het mij fijn dat je er zo kunt zijn.

Nadeel vind ik wel dat wanneer je om wat voor reden ook een andere baan krijgt, je dus ook een andere kinderopvang moet zoeken, dus wachtlijsten en bovendien wil je je kinderen ook een vaste basis geven en niet te veel met ze wisselen.

Wel een heel goed idee.

Carina

Ook ik ben er van onvertuigd dat het vele voordelen met zich meebrengt en dan met name in het geval van borstvoeding. Ik denk dat veel vrouwen dan langer borstvoeding zullen geven omdat je niet altijd hoeft te kolven, maar gewoon live kunt voeden. Als ik de mogelijkheid zou hebben dat mijn kind op een creche bij mijn werk te hebben zou ik er zeker gebruik van maken en meteen ander werk zoeken. Ik werk nu alleen avonden, nachten en weekenden dus wij hebben geen oppas nodig. Maar dit is wel een aanslag op je sociale leven. Dus ik zou dan meteen weer een baan voor overdag zoeken waarbij een creche is en ik dus live zou kunnen voeden!

Hallo,

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar in mijn geval is het niet handig. Ik werk in het onderwijs en daar zie ik nog geen oppasmogelijkheid voor de kleine!!
Gelukkig heb ik oma dichtbij en die past op de kids! En ik werk op de school hier in het dorp op 5 minuten afstand. Ik ben dus zo thuis als het moet.
Bij mn oudste (2jr3mnd) lukte de bv niet dus die kreeg fv. Maar nu gaat de bv als een speer en als ik over 2 weken weer ga werken heb ik voor een week al afgekolfde melk in de vriezer. Ik werk 2 dagen, dus ik ga er van uit dat ik nog heel lang volledig bv kan blijven geven!!

Gr Antoi

Terug
Bovenaan