Ondernemende vrouwen? Werk en Gezin

Hi Allemaal!

Al tijden loop ik met het idee dat er behoefte is aan meer balans tussen werk en het gezinsleven in Nederland.... Wij zorgen graag zelf voor onze kinderen, maar zijn ook opgeleid en willen graag werken.
Wie zich aangesproken voelt kan verder lezen!
Nu is het algemeen bekend dat chreches wachtlijsten hebben en duur zijn, voor veel gezinnen niet rendabel.....

Zou de komst van 'in-compagny-creches' dus een creche op het kantoor waar je werkt, een goede ontwikkeling zijn?
Ik zou er zelf de voordelen wel van inzien: je kunt naar je kind toe wanneer je wilt, je kunt babies gemakkelijk zelf voeden, of de fles geven, etc Maar je kunt je kind ook veilig vlakij hebben terwijl er iemand op past en jij je op je werk kan concentreren.....
Zouden jullie er gebruik van maken, en zou je eventueel zelfs meer uren willen werken?

Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Gr. Mara (zomer 2008 forum)

Hoi Mara,

Vind ook dat het moeilijk is balans tussen werk en gezinsleven te vinden. Werk zelf normaal gesproken 4 dagen. Maar ik vind een in company creche maar niks. Wel voor tijdelijk, tijdens de baby tijd (vooral als je nog bv geeft), maar daarna hoeft het niet meer zo.
Zal het even toelichten. Zelf heb ik op het moment 2 dagen in de week een  kdv in de buurt van mijn werk, echter nu zit ik sinds begin dit jaar ziek thuis. Omdat ik ook niet goed voor mijn zoontje kan zorgen gaat deze gewoon naar het kdv. Alleen moet ik dus nu wel 2x per dag op en neer rijden. Mijn man heeft geen auto en kan dus niet hem halen of brengen. Ook als ik werk moet ik dit dus altijd doen. Als ik na mijn werk iets heb (borrel ofzo), moet ik altijd iets regelen met oma. Of een andere logistieke stunt uithalen.
Ik sta nog steeds op de wachtlijst (al bijna 2 jaar) voor een kdv in de buurt, zodat we de taken kunnen verdelen (halen en brengen), dat vind ik een stuk praktischer en zou mij veel meer rust brengen. Dat vind ik veel belangrijker dan mijn kind in de buurt te hebben tijdens mijn werk. Zou het ook afleidend vinden.

groeten, Kabo

Hoi Mara,
Zelf werk ik op het ogenblik niet, voor een groot gedeelte omdat vier kinderen in verschillende leeftijden echt heel moeilijk te combineren is met werk. Een creche op je werk lijkt mij op zich ideaal, is echter alleen mogelijk als je voor een groot bedrijf werkt. Voor kleinere bedrijven is zo iets absoluut niet haalbaar. Maar als ik voor een groot bedrijf zou werken, zou ik zeker gebruik maken van opvang. Ik weet echter niet of ik daarvoor meer uren zou willen gaan werken. Blijft toch belangrijk dat ik (of mijn man) de kinderen opvoed en niet enkel de in-bed-legger ben.
Ivy

Hoi

Ik denk dat dit idee zeker een goed idee is. Ik heb zelf goeie ervaringen ermee en vind het fijn dat je goed weet bij wie ze is en dat je in de buurt bent. Ik heb het dan ook wel zo dat ik zelf op het kdv werk waar zij zit, maar uiteindelijk is dit natuurlijk hetzelfde idee. Ik denk dat dit voor veel moeders zeker een uitkomst zou zijn! Heerlijk niet extra heen en weer hoeven rijden en gewoon je kind mee heen en terug te nemen!

Groetjes marian

hoi hoi,

Het zou mij heerlijk lijken! Alleen ben ik bang dat ze op mijn werk dit nooit zullen realiseren helaas.

Nu werk ik in een andere woonplaats dan waar ik woon  . Als er nu iets is moet ik meteen een half uur terug rijden naar het KDV (vlak bij mijn huis). en dan weer een half uur terug naar het werk (om vervolgens wéér een half uur terug te moeten naar huis).
Dit is natuurlijk mijn eigen keuze want ik had ook dichter bij huis werk kunnen zoeken.

ik kan hier wel eens een balletje opgooien wbt interne kinderopvang (wij hebben hele goede arbeidsvoorwaarden zoals 20 weken zwangerschapsverlof en veel vrije dagen  dus wie weet!)

Het enige nadeel is denk ik wel dat als het bij je werk zit en je werkt wat verder weg en je bent ziek je, je kind niet zo makkelijk weg kan brengen...... Tenminste dat merk ik wel, dat als ik straks vakantie heb en ik wil een dagje alles gaan pakken en haar dus even toch brengen je er toch weer voor naar je werk moet rijden....

Terug
Bovenaan