Ondernemende vrouwen? Werk en Gezin

A

Anoniem

Guest
Hi Allemaal!

Al tijden loop ik met het idee dat er behoefte is aan meer balans tussen werk en het gezinsleven in Nederland.... Wij zorgen graag zelf voor onze kinderen, maar zijn ook opgeleid en willen graag werken.
Wie zich aangesproken voelt kan verder lezen!
Nu is het algemeen bekend dat chreches wachtlijsten hebben en duur zijn, voor veel gezinnen niet rendabel.....

Zou de komst van 'in-compagny-creches' dus een creche op het kantoor waar je werkt, een goede ontwikkeling zijn?
Ik zou er zelf de voordelen wel van inzien: je kunt naar je kind toe wanneer je wilt, je kunt babies gemakkelijk zelf voeden, of de fles geven, etc Maar je kunt je kind ook veilig vlakij hebben terwijl er iemand op past en jij je op je werk kan concentreren.....
Zouden jullie er gebruik van maken, en zou je eventueel zelfs meer uren willen werken?

Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Gr. Mara (zomer 2008 forum)

Hoi Mara,

Ik kan me goed voorstellen dat in company creches voor veel mensen echt een uitkomst zijn, maar ik zou er geen gebruik van maken.

Ten eerste moet ik een behoorlijk stuk met de auto/trein/fiets reizen om op mijn werk te komen. Dat zie ik met mijn dochtertje erbij nog niet gebeuren. Met alleen de auto is het alleen maar filerijden. Norah zou er dus niet op vooruit gaan.

Ten tweede wonen mijn schoonouders tegenover het kdv en halen zij ons dochtertje aan het eind van de middag op, waarna ze met z'n drieen eten. Dat geeft veel rust en regelmaat.

Ten derde vind ik het wel prettig dat Norah niet bij mij in het gebouw is. Dat klinkt heel hard, maar ik bedoel ermee, dat ik me echt niet op mijn werk kan concentreren als ze zo vlakbij zit! Ik zou elke vrije minuut even bij haar gaan kijken, en dat werkt natuurlijk niet. De afstand zorgt er juist voor, dat ik haar kan loslaten.

Reden nr vier: mijn man brengt Norah nu 1x per week naar het kdv en ik de andere keer. Die verdeling vind ik ook prettig, juist omdat ik zoveel moeite had met haar loslaten en de opvoeding aan ons allebei over te laten.

Tot slot ben ik het eerste jaar thuis geweest, maar mijn dochtertje ging vanaf 5 maanden al 2 ochtenden naar het kdv om te wennen én omdat ik niet wist wanneer en waar ik weer zou gaan werken. Het zou niet handig zijn om daarna een switch te moeten maken, Norah is echt goed aan haar vaste leidster gehecht geraakt in die periode.

En heleboel redenen dus om tevreden te zijn met hoe het nu geregeld is en geen gebruik te maken van een creche bij mij op kantoor!

Groeten,
Jamie

Hoihoi,

Ik ben al vier jaar thuis bij mijn kinderen, maar als ik een baan zou kunnen krijgen met kinderopvang onder dak zou ik zeker weer gaan werken. Het zou voor mij de ideale oplossing zijn!
Maar die banen zijn er niet zoveel en zeker niet in de regio waar ik woon, dus ik blijf voorlopig lekker thuis, i.i.g. tot de kids naar school gaan.

Groetjes!

toen ik zwanger was van nathalia,
zei mn baas dat hij ook van plan was om een kinderdagverblijfje in het zelfde gebouw te laten bouwen.
omdat iedereen die bij ons werkte, een klein kind had.
we zagen er allemaal de voordelen wel van in.
niet meer stressen dat je je kind eerst naar het kdv te brengen en daarna door te racen naar je eigen werk.
je kleine is dicht bij je, dus als er wat is, ben je er gelijk (je hebt geen reistijd)
als je je kindje wilt zien, ben je er zo.
helaas ging het feestje niet door, omdat mn baas het niet kon betalen.
ja, ik zie de voordelen er nu nog wel in.
ik denk dat ik het wel zou doen.

liefs, do

Hallo,

Ik werk in de zorg bij een grote zorginstelling in het noorden. Het verbaasd mij dat er geen mogelijkheid voor kinderopvang is vanuit de instelling. In de zorg werken toch meestal vrouwen, daarbij komt dat je flexibiele werktijden hebt en geen vaste werkdagen. Ook moet ik vaak vroeg beginnen en hier in de buurt zijn geen kinderdagverblijven die dan al open zijn. (7 uur of half 8).
Ook het vinden van flexibele gastouderopvang is erg moeilijk. Want ook die willen een vast dag in de week of ze willen niet zo vroeg. Nu heb ik kunnen regelen dat ik wel 1 vaste dag in de week  kan werken en dan gaat mijn zoon naar een gastouder. En de rest van de week past mijn schoonmoeder op.
Verder heeft het wel weer als voordeel dat ik ook weekend diensten en late diensten draai en dan geen oppas nodig heb, omdat mijn vriend er dan wel is.

Maar ik weet zeker dat als er iets vanuit de instelling gedaan wordt dat ik, en vele collega's met mij, hier gebruik van zullen maken.
Ik heb volgende week een gesprek met mij leiding gevende en zal het eens aan kaarten.

Terug
Bovenaan