ONDEROEKSVRAAG: professionele steun bij borstvoeding

<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm; font-size: medium; font-family: Calibri, sans-serif; caret-color: #000000; color: #000000;"><span lang="NL">Hoi allemaal,</span></p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm; font-size: medium; font-family: Calibri, sans-serif; caret-color: #000000; color: #000000;"><span lang="NL"> </span></p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm; font-size: medium; font-family: Calibri, sans-serif; caret-color: #000000; color: #000000;"><span lang="NL">Ik ben erg benieuwd in welke fase na de geboorte professionele hulp belangrijk was bij het (willen) geven van borstvoeding. In welke fase was professionele hulp voor jou belangrijk? En bij welke professional heb je hulp gevraagd?</span></p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm; font-size: medium; font-family: Calibri, sans-serif; caret-color: #000000; color: #000000;"><span lang="NL"> </span></p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm; font-size: medium; font-family: Calibri, sans-serif; caret-color: #000000; color: #000000;"><span lang="NL">Ik ben benieuwd naar de ervaringen van moeders in Nederland, omdat mijn onderzoek zich ook in Nederland plaats zal vinden.</span></p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm; font-size: medium; font-family: Calibri, sans-serif; caret-color: #000000; color: #000000;"><span lang="NL"> </span></p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm; font-size: medium; font-family: Calibri, sans-serif; caret-color: #000000; color: #000000;"><span lang="NL">Wat achtergrondinformatie</span></p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm; font-size: medium; font-family: Calibri, sans-serif; caret-color: #000000; color: #000000;"><span lang="NL">Het komende half jaar ga ik mijn afstudeerscriptie voor mijn masteropleiding schrijven over professionele steun bij borstvoeding. Welke professionals ik ga interviewen hangt erg af van de periode waarop ik mij wil focussen. Als het om de eerste week na de geboorte gaat is de rol van de kraamzorg en/of kraamverpleegkundigen (thuis of in het ziekenhuis) vooral belangrijk. Gaat het om de periode daarna, dan is het misschien beter om verpleegkundigen en/of artsen werkzaam bij het consultatiebureau te interviewen.</span></p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm; font-size: medium; font-family: Calibri, sans-serif; caret-color: #000000; color: #000000;"><span lang="NL"> </span></p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm; font-size: medium; font-family: Calibri, sans-serif; caret-color: #000000; color: #000000;"><span lang="NL">Om dit te beslissen wil ik graag peilen onder moeders wat hun ervaringen zijn. Mijn vraag is dus aan moeder die borstvoeding geven of hebben gegeven (hoe lang maakt niet uit, een dag, een week, een maand of langer – allemaal goed). Ook als je borstvoeding wilde geven en hiervoor hulp hebt gevraagd maar dit uiteindelijk niet lukte, ben ik benieuwd naar je ervaring!</span></p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm; font-size: medium; font-family: Calibri, sans-serif; caret-color: #000000; color: #000000;"><span lang="NL"> </span></p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm; font-size: medium; font-family: Calibri, sans-serif; caret-color: #000000; color: #000000;"><span lang="NL">Mijn vraag is dus: in welke fase was professionele hulp voor jou belangrijk? En bij welke professional heb je hulp gevraagd?</span></p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm; font-size: medium; font-family: Calibri, sans-serif; caret-color: #000000; color: #000000;"><span lang="NL"> </span></p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm; font-size: medium; font-family: Calibri, sans-serif; caret-color: #000000; color: #000000;"><span lang="NL">Groetjes,</span></p><p class="MsoNormal" style="margin: 0cm; font-size: medium; font-family: Calibri, sans-serif; caret-color: #000000; color: #000000;"><span lang="NL">Dorien (student en mama van een zoontje van 9 maanden)</span></p>
 
Ik had na mijn keizersnede vooral behoefte aan hulp in de eerste week. In het ziekenhuis werd wel geconstateerd dat mijn zoontje te hard afviel en ik dus kunstvoeding bij moest gaan geven, maar met geen woord gerept over hoe ik borstvoeding beter kon stimuleren om het wel op gang te krijgen. Ik moest maar zo snel mogelijk het ziekenhuis uit en hopen dat het vanzelf zou gaan lopen ofzo, maar wel met de boodschap dat ik zonder kunstvoeding erbij zo terug zou zijn ivm het harde afvallen van mijn zoontje. Dat vond ik erg frustrerend, want ivm de keizersnede kon ik toch al zo weinig andere dingen voor hem doen op dat moment. De kraamzorg thuis dacht gelukkig wel mee met mijn wens om borstvoeding te geven en zo werd in no-time een kolf aangeschaft om bij te kunnen kolven, en me dingen over aanleggen afgeleerd die ik in het ziekenhuis dus verkeerd had aangeleerd. Uiteindelijk had ik aan het einde van mijn kraamperiode geen kunstvoeding meer nodig omdat ik (met veel extra kolven na elke voeding) toch genoeg melk had, maar het zou fijn zijn geweest als ze in het ziekenhuis daar wat meer steun bij hadden gegeven. 

Voor mij was dus vooral die eerste week van belang en ik heb hulp gevraagd bij de kraamzorg in het ziekenhuis en later thuis, daarna lukte het prima zelf. 
 
Na mijn keizersnede werd in ziekenhuis gezegd dat borstvoeding goed ging. Het leek ook alsof mn dochter dronk maar er kwam niks uit. Pas op dag 3 thuis met kraamhulp gestart met kolven. Het kwam toch niet op gang. Ik had graag in het ziekenhuis willen starten met kolven. Vervolgens in de kraamweek nog wel een lactatiekundige langs laten komen voor wat tips en adviezen. Dit was fijn maar niet noodzakelijk. De borstvoeding was toen goed op gang.
 
Bij mij was de kraamhulp cruciaal. Die heeft geholpen met het op gang brengen toen we erachter kwamen dat de kleine te veel was afgevallen. Met wat bijsturing ging het toen toch! Daarna heb ik alleen een keer een vraag gesteld aan de lactatieverpleegkundige. Bij wie ik overigens wel van tevoren een cursus borstvoeding had gedaan. Lastig om te zeggen of die het verschil heeft gemaakt, maar ik vond de hulp van de kraamhulp hoe dan ook heel belangrijk. Na zo'n bevalling en met de vermoeidheid is het wel een ding om nog op te rakelen wat er bij zo'n cursus allemaal voorbij is gekomen.
 
Bedankt allemaal! 
Ik lees nu een aantal keer dat tijdens of na de kraamweek de lactatiekundige is ingeschakeld. Hebben jullie ook hulp gevraagd bij het consultatiebureau? Waarom wel of waarom niet? :)
 
Terug
Bovenaan